کد خبر : 56800
تاریخ : 1401/3/30
گروه خبری : سلامت

عادت بد غذایی، متهم ردیف اول مرگ بر اثر فشار خون

حذف نمکدان از سفره، ابتلا به بیماری فشار خون را کاهش می‌دهد

در چندسال اخیر نام برخی از بیماری‌ها همچون فشار خون را به‌دلیل فراگیری آن، بیشتر شنیده‌ایم. همان‌طور که می‌دانید پُرفشاری خون به معنای بالا بودن میزان فشاری است که بر اثر برخورد خون به دیواره‌ سرخرگ‌ها ایجاد می‌شود؛ سرخرگ‌ها، رگ‌هایی هستند که خون را از قلب به تمام اعضای بدن می‌رسانند. میزان فشار خون با دو عدد مشخص می‌شود، فشار خون سیستولیک (عدد بالایی) نشان‌دهنده‌ فشار واردشده به دیواره‌ سرخرگ‌ها در هنگام انقباض قلب است و فشار خون دیاستولیک (عدد پایینی) نشان‌دهنده‌ فشار واردشده به دیواره‌ سرخرگ‌ها در هنگام آزاد شدن عضلات قلب (بین هر ضربان قلب) است.

درواقع تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی، افزایش سن، بیماری‌های زمینه‌ای و غیره سبب می‌شود که فشار خون افزایش یابد.

در همین راستا با موضوع بیماری فشار خون با یکی از متخصصین این حوزه به گفت‌وگو نشسته‌ایم که نتیجه را باهم می‌خوانیم:

رئیس هیئت‌مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با بیان اینکه بیماری فشار خون می‌تواند هر گروه سنی را درگیر کند، عنوان کرد: از کودک تا کهنسال به‌دلیل عدم رعایت اصول غذایی و تغذیه‌ای و عوامل دیگر، می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند.

ایرج خسرونیا با بیان اینکه کودکان و نوزادان به‌دلیل اختلالات عضوی همچون تنگی شریان کلیه، بیماری‌های قلبی و عروقی به بیماری فشار خون مبتلا می‌شوند، گفت: این عوامل باعث می‌شود زمانی که کودک به دنیا می‌آید، فشار خونش بالاتر از حد نرمال نشان داده شود.

وی با بیان اینکه در بزرگ‌سالان به‌دلیل رژیم غذایی ناسالم فرد به بیماری فشار خون مبتلا می‌شود، یادآور شد: مصرف زیاد نمک، چاقی، عدم تحرک، بیماری‌های کلیوی، قلبی و عروقی، آسم و غیره باعث افزایش فشار خون می‌شود.

این متخصص داخلی با بیان اینکه اگر فشار خون افراد میان‌سال بیش از 13 روی 8 باشد نشان‌دهنده فشار خون بالا است، ابراز کرد: فشار خون با افزایش سن بالا می‌رود، درواقع رگ‌های خونی ما به‌طور طبیعی با گذشت زمان ضخیم و سفت می‌شوند و این تغییرات خطر ابتلا به فشار خون را افزایش می‌دهد.

   بی‌علامتی بیماری فشار سبب مرگ می‌شود

خسرونیا با بیان اینکه فشار خون بالا زمانی که آغاز می‌شود بدون علامت است و به همین دلیل به آن لقب قاتل خاموش را داده‌اند، تصریح کرد: از نشانه‌های این بیماری می‌توان به خون‌ریزی بینی، سردرد، ضعف عمومی و غیره اشاره کرد.

فوق تخصص گوارش و کبد گفت: در اکثر موارد به‌دلیل آنکه فرد اطلاعی از بیماری خود ندارد، دچار سکته قلبی و یا مغزی شده و یا متأسفانه فوت می‌شود.

خسرونیا با بیان اینکه لازم است افراد مسن هر ماه تست فشار خون دهند، عنوان کرد: این آزمایش باعث می‌شود که فرد از فشار خون خود مطلع شده و درمان را آغاز کند.

وی با بیان اینکه فشار خون بالا باعث بروز بیماری‌های دیگر نیز می‌شود، اظهار کرد: در این راستا می‌توان به بیماری‌هایی همچون سکته مغزی و قلبی، فلج یک عضو از بدن، از دست دادن بینایی، کلیه و یا حتی مرگ اشاره کرد.

رئیس هیئت‌مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با بیان اینکه فشار خون بیماری خطرناکی است که می‌تواند تمام ارگان‌های بدن را تحت تأثیر قرار دهد، تصریح کرد: مهم‌ترین اقدامی که می‌توان برای پیشگیری از ابتلا به فشار خون انجام داد، داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل است.

   پیاده‌روی کنید تا سالم بمانید

خسرونیا افزود: پیاده‌روی، کاهش مصرف نمک، کاهش وزن و غیره، تأثیر بسزایی در پیشگیری از بیماری فشار خون بالا دارد.

وی با بیان اینکه درمان بیماری فشار خون بالا باید تحت نظر یک پزشک معالج انجام گیرد و درواقع لازم است که بیمار خودسرانه دارو مصرف نکند، اظهار کرد: مصرف داروهای سنتی می‌تواند آسیب را بیشتر کند، بنابراین بیمار باید در هر مرحله از درمان نظر پزشک معالجش را جویا شود و براساس آن دارو مصرف کند.

   حذف نمک از سفره‌های خود را جدی بگیرید

این متخصص کبد و گوارش با بیان اینکه مصرف نمک احتمال ابتلا به بیماری فشار خون بالا را افزایش می‌دهد، عنوان کرد: افزایش سدیم بدن رابطه مستقیمی با بیماری فشار خون دارد و درواقع هرچه سدیم در بدن افزایش یابد، احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر می‌شود.

خسرونیا با بیان اینکه حذف و کاهش نمک می‌تواند شانس ابتلا به این بیماری را کم کند، اظهار کرد: نمک در تمام مواد غذایی وجود دارد، بنابراین توصیه می‌شود که افراد در سفره نمک نگذارند و نمک غذای خود را افزایش ندهند.

وی با بیان اینکه نخستین علامت فشار خون بالا سردرد است، عنوان کرد: به‌دلیل اینکه رگ‌های مغز گشاد شده و فشاری که به سر وارد می‌شود، باعث سردرد است.

این پزشک متخصص در ادامه یادآور شد: به‌دلیل آنکه مویرگ‌های خونی افراد مسن خشک‌تر است، ابتلا به فشار خون می‌تواند آسیب جبران‌ناپذیری به آن‌ها وارد کند.

خسرونیا با بیان اینکه تعریق زیاد، اسهال و استفراغ، از دست دادن بیش از حد آب بدن و استفاده افراطی و بدون مشورت پزشک از دارو‌های کاهنده فشار خون نیز سبب می‌شود که فشار خون از حد استاندارد آن کمتر شود، عنوان کرد: از علائم این بیماری می‌توان به بی‌حالی، ضعف، تهوع، عدم تحرک، خون‌ریزی در اندام‌های مختلف همچون معده و روده، بیماری‌های قلبی و غیره اشاره کرد.

وی اذعان کرد: کاهش بیش از حد فشار خون سبب مرگ می‌شود.

رئیس هیئت‌مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در خاتمه گفت: توصیه می‌کنم که مردم دو سم خوراکی که شامل نمک و شکر است را از سبد غذایی خود حذف کنند.

فشار خون بالا، یک بیماری خاموش است؛ بسیاری از افراد هیچ‌گونه علامتی ندارند و ممکن است تا آشکار شدن علائم این بیماری، سال‌ها یا حتی ده‌ها سال طول بکشد و حتی در این صورت نیز ممکن است این علائم به دلایل دیگری نسبت داده شود.

از طرفی این علائم در همه افراد مبتلا به فشار خون بالا بروز نمی‌یابد، اما انتظار برای بروز علامت‌ می‌تواند منجر به مرگ شود؛ بنابراین بیماران مذکور به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارند.

بهترین راه برای آگاهی از ابتلا به فشار خون بالا، اندازه‌گیری منظم فشار خون است؛ بیشتر مطب‌ها در هر مراجعه فشار خون را اندازه‌گیری می‌کنند.

درصورتی که فقط چکاپ سالانه انجام می‌دهید، با پزشک خود در مورد خطرات ناشی از فشار خون بالا و سایر اقداماتی که ممکن است در اندازه‌گیری فشار خون به شما کمک کند، صحبت کنید.

به‌عنوان مثال، اگر سابقه خانوادگی بیماری‌های قلبی یا فاکتورهای خطر ایجاد این بیماری را دارید، ممکن است پزشک توصیه کند که فشار خون خود را دو بار در سال چک کنید. این کار به شما و پزشکتان کمک می‌کند قبل از بروز مشکل، در جریان وقوع آن باشید.

داشتن رژیم غذایی نامناسب و مصرف نمک بیش از اندازه شانس ابتلا به این بیماری خطرناک را افزایش می‌دهد، بنابراین لازم است برای پیشگیری از ابتلا به بیماری از نمک کمتری استفاده کرده و به‌عبارتی اصل «سالم بخوریم تا سالم بمانیم» را رعایت کنیم.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/56800