کد خبر : 5711
تاریخ : 1397/11/16
گروه خبری : جامعه

مدیر حوزه علمیه همدان مطرح کرد:

عدم برخورداری طلاب استان از حتی یک وجب فضای ورزشی

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: مدیر حوزه علمیه همدان با اشاره به اینکه در سراسر استان همدان حتی یک وجب فضای ورزشی برای 16 حوزه برادران طلبه وجود ندارد، گفت: این در حالی است که طلبه‌ها واقعاً از اقشار کم‌درآمد هستند.

آیت‌الله سید مصطفی موسوی اصفهانی با اشاره به اینکه در سراسر استان همدان حتی یک وجب فضای ورزشی برای 16 حوزه برادران طلبه وجود ندارد، گفت: این در حالی است که طلبه‌ها واقعاً از اقشار کم‌درآمد هستند.

وی با تأکید بر اینکه ای‌کاش حقوق‌ها را شفاف می‌کردندتا در سایه این شفاف‌سازی مردم می‌توانستند ببیند عموم طلبه‌ها در عالی‌ترین رتبه علمی حقوقی 700 هزارتومانی دریافت می‌کنند، تصریح کرد: البته ملاک من طلبه‌های مستضعف است نه کارمند و شخصیت‌ها.

مدیر حوزه علمیه همدان با اشاره به اینکه برخی شاید این عدد و رقم را با در نظر گرفتن بودجه‌ حوزه‌های علمیه باور نکنند، اظهار کرد: در پاسخ به این افراد باید بگویم حتی یک ریال از این بودجه‌ها به‌عنوان شهریه به طلبه‌ها پرداخت نمی‌شود چراکه این اجازه از سوی مراجع صادر نشده و درعین‌حال خود طلبه‌ها نیز رغبتی به این کار ندارند.

آیت‌الله موسوی اصفهانی با بیان اینکه تمامی این بودجه‌ها صرف مراکز آموزشی و ساخت‌وساز می‌شود، ابراز کرد: البته بنده در این بخش نیز گلایه‌مند هستم زیرا در حوزه ساخت‌وسازها نیز نواقصی وجود دارد به‌طوری‌که حوزه‌ علمیه شهرستان بهار از ده سال پیش با کمترین امکانات رهاشده که به‌واقع در شأن طلبه‌ها نیست.

وی افزود: البته در پی سفر مقام معظم رهبری در سال 83 به استان و تأکید بر فراهم کردن مسکن برای طلبه‌ها، در زمان آیت‌الله موسوی همدانی 74 واحد با کمک خیران برای حوزه‌های علمیه در ورودی شهرک مدنی ساخته شد که این مساکن هرساله برای روحانیون تجدید اجاره می‌شود.

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه 6 واحد مسکونی نیز برای اساتید حوزه در نزدیکی مدرسه آخوند ساخته‌شده، اذعان کرد: در گوشه و کنار شهر نیز تعدادی خانه وقف حوزه شده‌است که از آن نیز برای سکونت طلاب استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این امکانات نمی‌تواند پاسخگوی نیاز حوزه باشد، عنوان کرد: در حال حاضر تنها در مدرسه آخوند 300 طلبه تحصیل می‌کنند که اغلب این افراد از پایه ششم به بعد تشکیل خانواده می‎دهند که رقمی بیش از دوسوم را نشان می‌دهد پس تعداد مساکن موجود در شهر همدان به‌اندازه یک‌سوم نیاز است.

آیت‌الله موسوی اصفهانی در پاسخ به این سؤال که نحوه جذب طلاب در مدارس چگونه است، گفت: هرساله دراین‌باره برنامه مشخصی به‌صورت کشوری به اجرا درمی‌آید که مرحله نخست ثبت‌نام و برگزاری آزمون ورودی در سه مقطع تحصیلی است.

وی با بیان اینکه اغلب افراد داوطلب برای تحصیل در حوزه با داشتن تحصیلات دانشگاهی به قم مراجعه می‌کنند زیرا در این استان مدارس مخصوص دانشگاهی وجود دارد، ابراز کرد: در دو مقطع متوسطه اول و دوم نیز یک هسته گزینش در استان شکل می‌گیرد که بعد از پذیرش، مراحل لازم را انجام می‌دهد.

آیت‌الله موسوی اصفهانی با اشاره به اینکه در گزینش این هسته افرادی همچون اساتید دانشگاهی، روانشناس و پزشک دخیل هستند، خاطرنشان کرد: در گذر از این هسته گزینش، عده‌ای کنار گذاشته می‌شوند.

وی با بیان اینکه برای پذیرش افراد، حداقل معدلی نیز از سوی قم اعلام می‌شود، افزود: مدارس حوزوی از حیث مقطع پذیرش با یکدیگر متفاوت هستند.

مدیر حوزه علمیه همدان با بیان اینکه بعد از گذراندن هسته پذیرش دو کلاس برای افراد پذیرفته‌شده با عناوینی همچون کلاس اخبار و تثبیت تشکیل می‎شود، اذعان کرد: این دو دوره به مدت یک هفته برگزار و افراد با دیگر غربالگری می‌شوند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر همراهی حوزه‌های علمیه با انقلاب و بروزرسانی آن‎ها، اظهار کرد: در این مورد باید بگویم که جریان انقلاب از شهر قم آغاز ‌شد و رهبر انقلاب نیز مرجع تقلید جامع شرایطی بود که با همراهی حوزویون توانست طی 15 سال انقلاب را به ثمر برساند، پس طی این سال‌ها حوزه توانسته‎است همراهی لازم را داشته باشد.

آیت‌الله موسوی اصفهانی، گفت: طی این سال‌ها برنامه‌های متعددی در راستای توسعه برگزارشده که یکی از برنامه‌ها تربیت قضات بوده‎است، چراکه قضاوت به لحاظ شرعی ذاتاً باید از طریق روحانیون انجام شود.

وی افزود: بر این اساس در حال حاضر تعداد زیادی روحانی برای این امر تربیت‌شده و در سراسر استان در حال قضاوت هستند.

به گفته مدیر حوزه علمیه همدان در سراسر کشور 800 نفر امام‌جمعه وجود دارد که تربیت و حضور این افراد در سطح استان‌ها به‌نوعی خدمات حوزه به انقلاب است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در تمامی ارگان‌ها و دستگاه‌های تعریف‌شده در نظام نماینده ولی‌فقیه وجود دارد، اذعان کرد: در مدرسه آیت‌الله مصباح یزدی که مرکز پژوهشی امام خمینی (ره) در آن دایر است حدود یک هزار نفر طلبه در حال تحصیل دارد که مطابق علم روز آموزش می‌بینند و به‌واقع جوابگوی نیازهای نظام هستند.

آیت‌الله موسوی اصفهانی ادامه داد: البته هنوز هم زیربنای حوزه و درس خارج، مسائل فقه و اصول اسلامی بوده حال‌آنکه فقه و اصول جدای از حکومت نیست که این امر نیازمند تبیین برای مردم است.

وی تبیین کرد: برای مثال یکی از کتاب‌های فقهی حوزه، قضاوت است؛ یعنی یکی از ثمرات درس خارج فقه تربیت صدها قاضی دادگاه است که این قضات مستقیماً به نظام خدمات می‌دهند.

مدیر حوزه علمیه همدان با بیان اینکه در حال حاضر در تنگنا قرار داریم، عنوان کرد: برای خدمات‌رسانی بهتر نیاز به نیروی متخصص بیشتری داریم اما بودجه‌های تخصیص‌یافته به حوزه‌ها کفاف ترتیب چنین متخصصانی را به لحاظ زیرساختی نمی‌دهد.

آیت‌الله موسوی اصفهانی گفت: البته بخشی از این تنگنا به نظر مراجع، مقام معظم رهبری و خود ما مبنی بر اینکه صلاح نمی‌دانیم شهریه و تأمین مایحتاج حوزه از ممر دولتی تأمین شود، بازمی‌گردد چراکه حوزه‌ها باید استقلال خود را حفظ کنند تا بتوانند دولت را در مواقع ضروری امربه‌معروف و نهی از منکر کنند.

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان با بیان اینکه متأسفانه دولت‌ها در حوزه تأمین زیرساخت‌ها نیز حاضر به تأمین نیاز حوزه‌ها نیستند، تشریح کرد: برای تصدیق حرف بنده می‌توانید به تمام پروژه‌های در حال احداث حوزه سری بزنید چراکه حوزه بهار، نهاوند و فامنین همچنان نیمه‏کاره باقی‌مانده‌اند.

وی با بیان اینکه یکی از موانع جذب نخبگان به حوزه نیز همین مشکلات زیرساختی است، خاطرنشان کرد: فضاهای آموزشی، دانشگاهی و حوزوی به‌هیچ‌وجه قابل‌مقایسه نیست.

آیت‌الله موسوی اصفهانی با بیان اینکه در حال حاضر تحصیل در فضاهای آموزشی حوزه به‌واقع نیازمند ازخودگذشتگی است، عنوان کرد: ضعف زیرساختی در کنار دیگر مزایایی که یک دانشگاهی برای آینده او متصور می‎شود جذابیت حوزه را برای نخبگان کمرنگ‌تر کرده‎است.

مدیر حوزه علمیه همدان افزود: البته حوزه‌ها ازنظر علمی و تقوایی به‌هیچ‌وجه قابل قیاس با قبل از انقلاب نیستند چراکه طلاب خوبی پرورش‌ داده‌است.

وی در پاسخ به این سؤال که با این تفسیر ارائه‌شده بازهم به نظر می‌رسد حوزه‌های علمیه در پاسخ‌گویی به نیاز جامعه با مشکل مواجه هستند چراکه در حوزه علوم انسانی همچنان این منابع غربی هستند که واحدهای درسی را در دانشگاه‌ها به خود اختصاص می‌دهند این در حالی است که آیات، روایات و احادیث رگه‌های طلایی هستند که می‌توان از متون دینی استخراج و به زبان روز ارائه کرد، گفت: شاید در این بخش کمبودی وجود داشته باشد اما اگر سری به مؤسسه آیت‌الله مصباح بزنید شاهد خواهید بود که سالیان سال است در تدریس علوم مختلف اسلامی پیشرو است گرچه بنده هم معتقدم هنوز منابع دانشگاهی ما به‌صورت صددرصدی اسلامی نشده‌است.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/5711