کد خبر : 57173
تاریخ : 1401/4/8
گروه خبری : اقتصادی

استقرار رویکرد زیست بومی حفاظت تالاب‌های ایران در طرحی بین‌المللی

یوسف علی‌احمدی در نشست مرور برنامه مدیریت جامع تالاب بین‌المللی زریبار که در سنندج برگزار شد، با بیان اینکه طرح حفاظت تالاب‌های ایران پروژه مشترک بین سازمان حفاظت محیط زیست و برنامه توسعه سازمان ملل است، اظهار کرد: نشست امروز با هدف بررسی نقش و مسئولیت دست‌اندرکاران اجرای این طرح و برنامه مدیریت جامع تالاب زریبار برگزار شد.

به گفته وی، استقرار رویکرد زیست بومی برای حفاظت موثر و بهینه تالاب‌ها هدف اصلی از اجرای این طرح است.

مسئول هماهنگ‌کننده طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در سازمان حفاظت محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: ذی‌نفعان و دستگاه‌های ذی‌ربط در برنامه جامع تالاب بین‌المللی زریبار مشخص شده و نمایندگان این دستگاه‌ها برای اجرای اقدامات لازم در راستای حفظ این تالاب باید از دستگاه مرکزی خود اعتبارات لازم را اخذ کنند.

علی‌احمدی افزود: برنامه مدیریت جامع تالاب زریبار دارای مصوبه شورای برنامه‌ریزی بوده و یک سند بالادستی محسوب می‌شود و مفاد آن لازم‌الاجرا است.

وی تصریح کرد: وضعیت تالاب زریبار مریوان با وجود همه مشکلاتی که دارد نسبت به سایر تالاب‌های کشور بهتر است.

وی خاطرنشان کرد: دنبال ایجاد و تقویت مشارکت دستگاه‌ها در حفاظت تالاب زریبار هستیم.

**برداشت بی‌رویه آب چالش جدی تالاب بین‌المللی زریبار

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان نیز در این نشست عنوان کرد: طرح حفاظت تالاب.های ایران به‌منظور حمایت از تالاب‌های کشور به‌صورت مشترک با سازمان ملل متحد UNDP اجرا شده است.

به گفته حیدر ویسی، کسب مشارکت مردم محلی در نگهداری و حفظ تالاب‌ها از اهداف این طرح است.

وی با بیان اینکه تالاب بین‌المللی زریبار مریوان مشکلات خاص خود را دارد، عنوان کرد: برداشت بی رویه آب از این حوزه باهدف تامین آب مورد نیاز برای فضای سبز، شرب و کشاورزی چالش و تهدید جدی است که باید تمهیدات لازم برای رفع آن اندیشیده شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان تصریح کرد: در راستای به حداقل رساندن تامین آب فضای سبز و برداشت آب کشاورزی و شرب از تالاب زریبار و هدایت آن به سمت سد گاران اقدامات لازم باید اندیشیده شود.

ویسی افزود: تأمین حق‌آبه تالاب زریبار از نیازهای ضروری برای نجات این تالاب است.

وی ورود فاضلاب روستاهای مجاور با تالاب زریبار، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 95 درصد فاضلاب وارد شده به تالاب زریبار به تصفیه خانه مریوان هدایت شده است.

 

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/57173