کد خبر : 57286
تاریخ : 1401/4/11
گروه خبری : دین و اندیشه

شیعه بدون امام (ع) جایگاهی ندارد

جهاد تبیین از کلیدواژه‌هایی است که پس از تاکید مقام معظم رهبری به یکی از اولویت‌ها به ویژه در ساحت فرهنگ تبدیل شده است. به منظور بررسی ابعاد و رهاورد این جهاد در موضوع مهدویت با حجت الاسلام والمسلمین «محمدحسین اجرایی»، امام جمعه هرسین و کارشناس مهدوی گفتگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می‌شود:

 آیا جهاد تبیین در مسئله آموزه مهدویت و ارکان و کارکردهای آن نیز موضوعیت دارد؟ از چه منظور می‌توان به جهاد تبیین در این باره ورود کرد؟

یکی از توصیه‌های مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر به مردم به ویژه جبهه فرهنگی انقلاب، موضوع جهاد تبیین است چون دشمن از ابزار خود استفاده می‌کند تا زشت خویش را زیبا و نداشته‌هایش را داشته نشان دهد و در مقابل زیبایی‌های دین و نظام را از چشم مردم بیاندازد، در مقابل ما وظیفه داریم ورود و عمل کنیم امروز اگر رسانه و دیگر گروه‌ها و اقشار وظیفه خود را بدانند و واقعیت‌ها و دستاوردهای نظام را تبیین کنند، مردم امیدوار می‌شوند.

در کنار این مسئله، بارها رهبری به امیدبخشی تاکید کرده‌اند یکی از امتیازات و نقاط برجسته مباحث مهدوی مسئله امیدبخشی است، ضرورت دارد مباحث مهدویت تبیین و تشریح شود، گمشده امروز ما امام زمان (عج) است، آقایی که وقتی دعا می‌کند، دعایش اجابت می‌شود و اگر بیاید دنیا را نجات می‌دهد.

از این رو، ما هم از سوی خدای متعال به شناخت امام عصر (عج) و اطاعتشان توصیه شده‌ایم و هم از جانب ائمه(ع)، چنان که امام صادق(ع) در دعای مربوط به عصر غیبت بیان می‌کنند: «اللّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَکَ لَمْ أَعْرِفْ رَسُولَکَ. اللّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ؛ اللّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی».

 شناخت و شناساندن امام عصر(عج) در میدان جهاد تبیین، چه ضرورتی دارد؟

شناخت امام زمان (عج) و مسیر ایشان ضرورت دارد ایشان معنای حیات شیعه است، امروز اگر امام زمان (عج) شناخته نشود، شیعه جایگاهی ندارد، پشت شیعه به امامت گرم است بدون امام زمان(عج) زندگی ما معنا و قدرت و قوتی ندارد. لذا تبیین جایگاه مباحث مهدوی، به ویژه نسخه مهدویت برای آینده ضرورت دارد.

از ابعاد اجتماعی این آموزه، امیدبخشی است که به جامعه بالندگی و نشاط می‌بخشد، مهدویت، آورده‌های بسیار به ویژه در حوزه اجتماعی دارد و تبیین این مهم، اجتماع ما را بالا برده و به تمدن نوین اسلامی نزدیک می‌کند، تمدنی که زمینه‌ساز ظهور است.

در قرآن فراوان تعبیر لِتُبیّن چندین بار آمده است یعنی حتما باید تبیین صورت بگیرد، البته تبیین، بایسته‌ها، شرایط و الزاماتی دارد، می‌دانیم از مهم‌ترین مباحث مهم در جهاد تبیین، مهدویت است مهم‌ترین وظیفه ما در این حوزه زمینه‌سازی برای ظهور و انتظار مثبت است. ما دو نوع انتظار داریم یکی مثبت و دیگری منفی؛ انتظار مثبت یعنی انتظاری که دست روی دست نگذاریم و پویا باشیم و هر کس به وسع خود به زمینه‌سازی ظهور کمک کند اینجا حتی یک زن خانه‌دار وظیفه تبیین می‌یابد، انتظار منفی یعنی انتظاری که با انزوا و گوشه نشینی همراه است.

 آیا می‌توان از جهاد تبیین برای معرفی وظایف منتظران و زمینه‌سازی عمل به آنها استفاده کرد؟

در جهاد تبیین با رویکرد مهدوی باید جایگاه و شأن امام (عج) و وظایف منتظران در مقابل ایشان تبیین شود تا جامعه به ویژه جوانان باید به سمت امام (عج) تشویق شوند. بیان اینکه سربازان حضرت حجت (عج) اهل اخلاص و ایمان و قناعت و خوش‌قلبی و شجاعت بی‌مثال، تواضع، یاد خدا و... هستند، از شیربیشه دلیرتر و پارسایان شب و شجاعان روز هستند، از جلوه‌های جهاد تبیین در حوزه مهدویت است تا به این واسطه برای منتظران الگو تعریف شود.

 برکات جهاد تبیین با محوریت مهدویت برای جامعه منتظر چه چیزهایی است؟

یکی از برکات مهدویت، مسئله امیدبخشی است برای مثال در جنگ‌های جهانی و تهدیدات دشمنان، علما و بزرگان متوسل به امام زمان(عج) می‌شدند و ایشان دست برکت خود را می‌آوردند و گره‌گشایی می‌کردند، مهدویت ما را به آینده روشن امیدوار می‌کند چنان که خداوند در آیه 105 سوره مبارکه انبیاء می‌فرماید: «وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ؛ و ما بعد از تورات در زبور (داود) نوشتیم که البته بندگان نیکوکار من ملک زمین را وارث و متصرف خواهند شد». این از امیدبخش‌ترین آیات قرآن است اگر برای جامعه تبیین شود، امیدوار می‌شود.

به تاریخ معاصر که بنگریم، می‌بینیم امیدبخشی آموزه مهدویت چه تحولاتی را رقم زده است. اما ما در جهاد تبیین وظیفه خود را آ‌ن‌طور که باید، انجام نداده‌ایم همین آیه و وعده‌های الهی، جامعه را به آینده‌ای روشن امیدوار می‌کند، طوری که ترس از بین رفته و امنیت همه زمین را فرا می‌گیرد و مردم به دین عمل کرده و لذت می‌برند.

 آیا جهاد تبیین درباره مهدویت به افراد خاص منحصر می‌شود یا می‌توان به قدر وسع ورود کرد؟

گاهی اوقات ما نگاه محاسباتی داریم و می‌گوییم پول و قدرت نداریم اما خدای متعال با مصادیق متعدد نشان داده که به حرکت انسان‌ها برکت داده است، چنان که خطاب به حضرت ابراهیم(ع) می‌فرماید: تو فریاد بزن من صدای تو را به اقصی نقاط عالم می‌رسانم... و اکنون سالانه میلیون‌ها نفر به حج ابراهیمی می‌روند!

خدای متعال در سال‌های اخیر معجزات بیشمار به ما نشان داده است، امام خمینی(ره) 60 سال قبل تنها به پا خاست و توکل و امیدش به خدا بود و با همین توکل به فاصله 15 سال انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند. یا در قضیه سوریه همه استکبار متفق شدند اما مقام معظم رهبری پشت سوریه به عنوان محور مقاومت ایستادند، و استکبار را شکست دادیم؛ در یمن نیز علی‌رغم هفت سال جنگ، جبهه مقاومت با اقتدار مقابل استکبار ایستاده است.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/57286