کد خبر : 57356
تاریخ : 1401/4/13
گروه خبری : استان‌ها

سه هزار تن کلزا در کردستان تولید می‌شود

محمد صالح احمدی روز یکشنبه با بیان اینکه یک هزار و 129 هکتار دانه روغنی کلزا در استان کشت شده است، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود دو هزار و 800 تن تا سه هزار تُن محصول برداشت شود.

وی اضافه کرد: قیمت تضمینی خرید کلزا 230 هزار ریال تعیین شده و این محصول طی قراردادی به مجتمع کشت و صنعت ماهیدشت کرمانشاه تحویل داده می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: مراکز خرید تضمینی کلزا در شهرهای قروه، دهگلان، کامیاران، سقز و مریوان در تعاونی‌های روستایی اقدام به خرید محصول از کلزاکاران می‌کند.

احمدی با اشاره به اینکه 40 هزار هکتار از اراضی زراعی استان هم به کشت جو اختصاص یافته است، گفت: از این میزان 34 هزار هکتار آن جو دیم و 6 هزار هکتار هم جو آبی است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود 70 هزار تن جو هم در استان برداشت شود، ادامه داد: با هماهنگی انجام شده با شرکت پشتیبانی امور دام استان هر کیلوگرم محصول جو به قیمت 150 هزار ریال از کشاورزان خریداری می‌شود.

کردستان یک میلیون و 217 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان سالانه 783 هزار هکتار آن به زیرکشت محصولات زراعی می‌رود، 381 هزار هکتار آن هم آیش بوده و 53 هزار هکتار را هم باغات تشکیل داده است؛ از 836 هزار هکتار اراضی زیرکشت محصولات کشاورزی کردستان 705 هزار هکتار آن دیم و 131 هزار هکتار آن هم آبی است.

جمعیت بهره‌بردار کشاورزی استان کردستان 122 هزار نفر است که (در شرایط جوی مناسب) سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی (زراعی و باغی) تولید می‌کنند که بیش از 440 هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی استان کردستان گندم و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود 62 هزار تن در سال است.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/57356