کد خبر : 57384
تاریخ : 1401/4/13
گروه خبری : سیاسی

شیخ نور لیدر جریان سوم می‌شود؟

علی‌اکبر ناطق نوری، وزیر دولت میرحسین موسوی، رئیس اسبق مجلس و محبوب اصولگرایان در دهه 70 یکی از مهم‌ترین بازیگران صحنه سیاست ایران در 40 سال اخیر است که غبار این تغییرات بر قد و قامتش هویداست. مهر 98 و پس از 10 سال عزلت گزینی و سکوت خبری، حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری سیاستمدار کهنه کار ایرانی در فاصله چند ماه مانده به انتخابات مجلس یازدهم، در جلسه روحانیت مبارز شرکت کرد.

به گزارش خراسان، این اقدام علی اکبر ناطق نوری، یک شگفتانه اساسی برای اهالی سیاست و فضای انتخاباتی آن سال به حساب می‌آمد. حضوری که اگرچه دوام چندانی نداشت و دیگر هم تکرار نشد اما «شیخ نور» را از عزلت طولانی خود جدا کرده و بار دیگر او را به میدان سیاسی کشور کشانده بود. از چهره شاخص سیاسی ایران برای مدت‌ها خبری نبود تا این که در اواسط زمستان سال گذشته و بعد از دو سال از آخرین حضور ناطق نوری در جمع سیاسیون و احزاب، دوباره نام وی از گوشه و کنار به گوش رسید؛ زمزمه‌هایی که تحلیل‌هایی از بازگشت دوباره او به صحنه سیاست را به دوش می‌کشید. قرن نو نوشت: اولین زمزمه‌ها از بهمن 1400 شروع شد و در همان برهه اخباری مبنی بر تشکیل جلسه مشترکی میان سیدمحمد خاتمی، علی‌اکبر ناطق‌نوری، حسن روحانی و سید‌حسن خمینی منتشر شد. خبری که کمی بعد جواد امام، از نزدیکان سیدمحمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات آن را تایید کرد و درعین حال آن را صرفا دوستانه دانست و تأیید کرد که محتوای این جلسات سیاسی نیست و صرفا دید و بازدید است. کامبیز مهدی زاده، داماد روحانی نیز در مصاحبه ای دیدارهای رئیس جمهور دولت یازدهم و دوازدهم با سران و شیوخ اصلاحات را خارج از چارچوب سیاسی دانست و تاکید داشت که جلسات اخیر پدرزنش با امثال سیدحسن خمینی و ناطق نوری «روتین و عادی» بوده است.

 بازگشت دوباره یا ادامه پرده‌نشینی

اما درحالی سخن از روتین و عادی بودن این جلسات مطرح شد که علیزاده طباطبایی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران این جلسه را صلاح و مشورتی در راستای ایجاد دولت سایه معرفی و تاکید کرد که «احزاب اصلاح طلب درصدد تشکیل دولت در سایه هستند، روحانی در روزهای اخیر با آقایان ناطق نوری، خاتمی، باهنر و لاریجانی جلساتی داشته است.» جلسات و اظهاراتی که باعث شد شایعات درباره قدرت گیری راست میانه در اردوگاه اصلاح طلبی به اوج خود برسد و سخن از عزم روحانی برای لیدری دولت سایه بر سر زبان‌ها بیفتد. چند ماه بعد از آن دورهمی، ناطق نوری در مجمع سراسری جامعه اسلامی مهندسین که دبیرکل آن محمدرضا باهنر است، شرکت کرد. البته این پایان حرف و حدیث‌ها نبود و مدتی قبل ماجرای جلسه ولنجک ورد زبان رسانه‌های اصولگرا شد؛ جلسه‌ای که گفته می‌شد با حضور روحانی، خاتمی، ناطق نوری و سیدحسن خمینی در منزل حسن روحانی برگزار شده بود. این زمزمه‌ها آن قدر زیاد شد تا این که گمانه‌زنی‌ها به سپردن لیدری جریان سوم که می‌تواند متشکل از ائتلاف اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل باشد، در محافل سیاسی تقویت شد؛ البته حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران صحت این گمانه‌زنی‌ها را رد و با مطرح کردن این که این دیدارها گعده‌های آخوندی است، تصریح کرده است: «با اطلاع می‌گویم ناطق نوری آمادگی بازگشت به سیاست را ندارد».

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/57384