کد خبر : 57410
تاریخ : 1401/4/14
گروه خبری : فرهنگی

شهردار لالجین و دبیر شهر جهانی سفال خبر داد:

معرفی بیشتر لالجین با رویداد ششمین سالگرد جهانی شدن شهر

«پالوده»، میراث ناملموس به ثبت ملی رسیده لالجین

سپهرغرب، گروه - شهره کرمی : سیدرضا موسوی در نشست خبری با اصحاب رسانه از پوستر جشنواره ششمین سالگرد جهانی شدن شهر لالجین رونمایی کرد.
موسوی با بیان اینکه جشنواره ششمین سالگرد جهانی شدن شهر لالجین برگزار خواهد شد، گفت: از 20 تا 25 تیرماه در هفته لالجین، جشنواره ششمین سالگرد جهانی شدن شهر برگزار خواهد شد که ما پذیرای گردشگران، همشهریان و هم‌استانی‌ها خواهیم بود و برنامه‌های هفته لالجین با عنوان‌های جشنواره کودک و سفال، پالوده سنتی لالجین، همایش پیاده‌روی خانوادگی، جشن بزرگ غدیر و اختتامیه با حضور مسئولان استانی و با دعوت از شهرداران سایر شهرهای جهانی کشور هم‌زمان با عید سعید غدیر تدارک دیده شده است.
شهردار لالجین و دبیر شهر جهانی سفال با اشاره به نقش رسانه در معرفی شهر، افزود: تبیین توانمندی‌ها و پتانسیل‌ها، ظرفیت اقتصادی و هنری، ظرفیت صنایع دستی و ساختار فرهنگی با قلم رسای اصحاب رسانه در سطح استان و همچنین کشور باعث ارتقای جایگاه رفیع شهر لالجین می‌شود.
موسوی اذعان کرد: در سال 1394 به کوشش مسئولین وقت، شهر لالجین برای احراز عنوان شهر جهانی سفال در شورای جهانی صنایع دستی اعلام کاندیداتوری کرد که پس از حضور هیئتی از داوران کشورهای مختلف در این شهر و ارزیابی کیفیت سفال‌ها، ظرفیت‌های هنری و پتانسیل‌های لالجین و ساختار فرهنگ آن، در سال 1395 عنوان «شهر جهانی سفال» را از طرف شورای جهانی صنایع دستی (یونسکو)، کسب کرد.
وی تصریح کرد: بیش از 80 درصد مردم لالجین در عرصه صنایع دستی فعالیت می‌کنند و امرار معاش آن‌ها از این زمینه است؛ جذابیت محصولات و هنرنمایی هنرمندان در عرصه بین‌المللی، ظرفیت منحصربه‌فردی برای لالجین ایجاد کرده است.
* لالجین، همدان و غار علیصدر مثلث گردشگری استان
موسوی بیان کرد: شهر لالجین در کنار شهر همدان و در مسیر غار علیصدر به‌عنوان مثلث گردشگری باعث جذب گردشگر و تمایل گردشگران برای بازدید از صنایع دستی و سفال لالجین شده است. جمعیت قابل توجهی (بالغ‌بر پنج هزار نفر) به‌صورت روزانه از شهرها و روستاهای اطراف برای اشتغال به شهر لالجین (شهرک صنعتی سفال، کارگاه‌های صنایع دستی) مراجعه می‌کنند.
* لالجین شهر بدون معضل بیکاری
وی ادامه داد: مردم لالجین در کارگاه‌های سطح شهر و شهرک صنعتی مشغول به کار هستند و معضل بیکاری در آن مشاهده نمی‌شود. شهروندان لالجینی در کنار تحصیلات دانشگاهی و تخصص، هنر صنایع دستی را به‌صورت متبحرانه دنبال می‌کنند؛ باید پیگیری بیشتری داشته باشیم تا لالجین را به جایگاه والایی که متصوریم، برسانیم.
شهردار لالجین اذعان کرد: اینجانب و سایر شهرداران شهرهای جهانی در اسفندماه 1400 از طرف وزیر محترم میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به‌عنوان دبیران شهرهای جهانی کشور منصوب شدیم تا در کنار مسئولیت مدیریت شهری، مسائل مربوط به حوزه صنایع دستی را در قالب دبیرخانه شهر جهانی با حضور افراد متخصص در حوزه‌های اقتصادی، تولیدی، بازرگانی و فرهنگی پیگیری کنیم.
* لزوم تقویت زیرساخت‌های لالجین برای حضور گردشگران
وی ابراز کرد: شهر لالجین با توجه به موقعیت جغرافیایی و جاذبه گردشگری پذیرای خیل عظیمی از گردشگران در فصول مختلف بوده و لازم است زیرساخت‌های حوزه گردشگری (هتل، رستوران، سفره‌خانه‌ و غیره) تقویت و گردشگر در لالجین ماندگار شود.
شهردار لالجین در رابطه با تقویت حوزه شهری گفت: درخواست تغییر کاربری زمین جهت احداث هتل در ورودی شهر به کمیسیون ماده پنج ارسال شده، اما متأسفانه تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است. لالجین نیازمند ایجاد زیرساخت بوده تا به حوزه گردشگری کمک کند و تقاضای ما از مسئولین استانی و به‌ویژه حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی توجه بیش‌ازپیش است تا با روند صعودی شاهد تحول قابل توجهی در شهر لالجین باشیم.
* احداث کارخانه تولید بتن آماده شهرداری لالجین با ظرفیت 20 هزار متر مکعب سالانه
این مقام مسئول با بیان اینکه در حوزه مدیریت شهری طی 10 ماه اخیر با همراهی شورای اسلامی شهر تصمیمات ساختاری در مدیریت شهری گرفته شده است، افزود: تغییراتی در ساختار اداری و مالی شهرداری جهت رسیدن به چشم‌انداز روشن برای اصلاح وضع موجود ضرورت داشت که این اقدامات صورت گرفت و به‌منظور ایجاد درآمد پایدار، پیگیری پروژه «احداث کارخانه تولید بتن آماده» مختص شهرداری لالجین با ظرفیت 20 هزار متر مکعب در سال انجام شد که تحول چشمگیری در حوزه درآمد شهرداری لالجین دارد و «احداث ساختمان و مغازه در سایت مشاغل مزاحم» نیز از دیگر طرح‌هایی است که باعث ایجاد درآمد پایدار در شهرداری خواهد شد.
وی تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی را از برنامه‌های این شهرداری برشمرد و گفت: اتمام پروژه پیاده‌روسازی و مناسب‌سازی بلوار آیت‌الله خامنه‌ای، بوستان مردم، پروژه‌های پیاده‌روسازی، جدول‌گذاری، آسفالت‌ریزی و سامان‌دهی خیابان‌های سطح شهر که با توجه به سیاست‌های رئیس‌جمهور محترم و دولت مردمی توجه و رسیدگی به مناطق کمتر توسعه‌یافته و کم‌برخوردار بوده، درحال انجام است.
دبیر شهر جهانی سفال در ادامه تصریح کرد: رویداد ششمین سالگرد جهانی شدن شهر لالجین با توجه به فرا رسیدن اعیاد قربان و غدیر همراه با برنامه‌های مفرح و شاد تحت عنوان پنج برنامه شاخص تدارک دیده شده است.
موسوی افزود: افتتاحیه این جشنواره در 20 تیرماه با جشنواره کودک و سفال با همکاری کانون پرورش فکری کودک و نوجوان شهر لالجین صورت می‌پذیرد و میزبان گردشگران و شهروندان در بوستان سفال است که همراه با اجرای گروه‌های عروسکی و طنز کودکان، نقاشی روی سفال لحظاتی به یاد ماندنی را برای گردشگران و شهروندان به یادگار خواهد گذاشت.
* پالوده، میراث ناملموس به ثبت ملی رسیده لالجین
شهردار لالجین با اشاره به جشنواره فالوده سنتی شهر لالجین که محلی‌ها به آن پالوده می‌گویند و دو سال پیش به‌عنوان میراث ناملموس به ثبت ملی رسیده، گفت: این فالوده سنتی نیاز به معرفی دارد و در 22 تیرماه با حضور بانوان و دختران علاقه‌مند به تهیه پالوده سنتی در لالجین برگزار خواهد شد. همچنین همایش پیاده‌روی خانوادگی جمعه 24 تیرماه از میدان امام آغاز می‌شود و تا بوستان سفال ادامه خواهد داشت که از دیگر برنامه‌های شاخص این جشنواره خواهد بود.
دبیر شهر جهانی سفال با بیان اینکه اختتامیه جشنواره نیز مورخ 25 تیرماه هم‌زمان با برپایی عید سعید غدیر خم و با حضور مسئولان محترم استانی، 11 شهردار شهرهای جهانی کشور و همراه با برنامه‌های فرهنگی برگزار خواهد شد، افزود: جوایزی به رسم یادبود به برگزیدگان رویدادها و شهروندان نمونه (در حوزه‌های صنایع دستی، اقتصادی، بازرگانی، فرهنگی و مذهبی) شهر لالجین اهدا خواهد شد.
شهردار لالجین در پایان از تمامی گردشگران، هم‌استانی‌های گرامی و شهروندان عزیز دعوت کرد که همراه با خانوداه، به‌ویژه کودکان در این رویداد شرکت کنند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/57410