کد خبر : 57473
تاریخ : 1401/4/15
گروه خبری : جامعه

شایع‌ترین اختلالات جمجمه‌ای صورت؛ اهمیت درمان کودکان شکاف لب و کام

آقادوست

سمیرا آقادوست افزود: ماه جولای به عنوان ماه آگاهی و پیشگیری از اختلالات جمجمه‌ای صورت (شکاف لب و کام)، نامگذاری شده است.

وی با عنوان این مطلب که شکاف لب و کام به‌عنوان شایع‌ترین اختلال جمجمه‌ای صورت شناخته می‌شود، گفت: از هر 800 تا 1000 کودک که متولد می‌شوند، یک نفر دچار اختلال شکاف لب و کام است.

این گفتاردرمانگر و عضو تیم شکاف لب و کام دانشگاه علوم پزشکی تهران، ادامه داد: شکاف لب و کام می‌تواند به شکل یک طرفه یا دو طرفه در صورت اتفاق بیافتد.

آقادوست با عنوان این مطلب که علل مختلفی برای بروز عارضه شکاف لب و کام مطرح است، گفت: علت اصلی آن مشخص نیست، اما نقش ژنتیک در بروز این عارضه برجسته است. از همین رو، مادرانی که برای بارداری دوم آماده می‌شوند و فرزند اول آنها دچار شکاف لب و کام است، باید قبل از بارداری نسبت به مشاوره ژنتیک اقدام کنند.

وی ادامه داد: تغذیه مادر در دوران بارداری، داروهایی که در سه ماهه اول بارداری مصرف می‌کند، تشعشات محیطی و امواج، از دیگر عواملی هستند که می‌تواند در بروز عارضه شکاف لب و کام تأثیرگذار باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار کرد: عارضه شکاف لب و کام در پسران بیشتر از دختران مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به انواع مشکلاتی که عارضه شکاف لب و کام به دنبال دارد، گفت: این افراد در تغذیه و بلع، صحبت کردن و…، دچار مشکل می‌شوند که می‌بایست از همان روزهای نخست کودکی، یک گفتاردرمانگر در کنار آنها باشد و این مشاوره تا بزرگسالی نیز ادامه یابد.

آقادوست افزود: گفتاردرمانگر، می‌تواند نسبت به اصلاح گفتار کودک و همچنین سایر مشکلاتی که با او همراه است، مشاوره بدهد.

وی با تاکید بر درمان زودهنگام این کودکان، گفت: در پروتکل درمانی این افراد، نیاز است که تیم درمانی متشکل از گفتاردرمانگر، ارتودنتیست، جراح فک و صورت، متخصص اطفال، روانشناس و…، حضور داشته باشند.

آقادوست با اشاره به فعالیت تیم تخصصی شکاف لب و کام دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، افزود: درمان زودهنگام این کودکان، نتایج اثربخش تری دارد و لازم است که والدین نسبت به درمان فرزند خود که این عارضه را دارد، زودتر اقدام کنند.

وی گفت: کلینیک شکاف لب و کام در دو دانشکده دندانپزشکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران فعال است و به این بیماران از بدو تولد تا بزرگسالی، خدمات ارائه می‌دهد.

 

 

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/57473