کد خبر : 57499
تاریخ : 1401/4/15
گروه خبری : اقتصادی

حاجی‌بابایی:

330 هزار میلیارد تومان برای مهار گرانی اختصاص یافته است

حمیدرضا حاجی‌بابایی روز چهارشنبه در آیین بزرگداشت روز دهیاری و شهرداری‌ها که در روستای امزاجرد شهرستان همدان برگزار شد، افزود: تمام تلاش دولت مهار گرانی است و در مجلس شورای اسلامی نیز هر آنچه که تورم ایجاد می‌کرد را بسته و مسدود کردیم؛ ضمن آنکه دولت دنبال سروسامان دادن به این وضعیت بوده و روزهای پُرنشاطی در انتظار کشور و مردم است. 

وی اظهار کرد: دولت در سال جاری 500 هزار میلیارد تومان به‌صورت یارانه مستقیم به مردم پرداخت می‌کند، برای نمونه یک خانواده پنج‌نفره زیر پوشش کمیته امداد سه میلیون و 100 هزار تومان یارانه می‌گیرد و برای سربازان هم حقوق پیش‌بینی شده است.

حاجی‌بابایی در ادامه به ضرورت سامان‌دهی مبادی ورودی شهر همدان اشاره کرد و گفت: ماده 23 ایجاد اتوبان تا میدان فرودگاه همدان به طول 20 کیلومتر با اعتبار 200 میلیارد تومان و با همکاری سازمان برنامه بودجه مصوب و قانونی شد که به‌زودی عملیاتی و اجرایی خواهد شد.

به گفته وی فرماندار همدان باید نسبت به مبادله تفاهم‌نامه اتوبان تهران (تهران- همدان) به میدان فرودگاه اقدام کند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه به دنبال فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب برای زندگی و بهبود وضعیت گردشگری در بخش مرکزی شهرستان همدان هستیم، افزود: نخستین گام در این زمینه توجه به حوزه آب و فاضلاب است و 50 میلیارد تومان علاوه‌بر اعتبار مصوب، برای ایجاد شبکه فاضلاب و توسعه تصفیه‌خانه در بخش مرکزی شهر همدان اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه تصفیه‌خانه‌ای در همدان ایجاد شده که تا 20 سال آینده آب مورد نیاز شهر را تأمین می‌کند، گفت: 54 میلیون متر مکعب آب باید از سمت کبودراهنگ، بهار و فامنین به شهر همدان منتقل شود؛ چراکه بخش عمده‌ای از آب سد اکباتان به بخش کشاورزی اختصاص داده می‌شود.

حاجی‌بابایی اظهار کرد: مشکل آب یکی از چالش‌های ملی و سراسری بوده، چراکه ایران مشکل آب دارد که البته قرار است به‌عنوان پنج اولویت اصلی کشور مورد توجه، پیگیری و حل‌وفصل قرار گیرد.

به گفته وی یک‌هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح آب‌رسانی بین حوضه‌ای تالوار به همدان (از دولت و وزارت نیرو) دریافت شده و 700 میلیارد تومان دیگر برای تکمیل و بهره‌برداری از طرح نیاز است.

نماینده مردم همدان و فامنین در خانه ملت اظهار کرد: هر روستا باید یک سالن بزرگ و ورزشی استاندارد داشته باشد که در بیشتر روستاهای استان همدان کار ساخت سالن ورزشی اجرا شده و یا درحال انجام است.

حاجی‌بابایی گفت: در راستای بهسازی مناطق بخش مرکزی شهرستان همدان نیز تاکنون طرح بهسازی در 24 روستا اجرا و 22 طرح نیز درحال تغییر است که 22 هزار و 100 میلیارد تومان اعتبار طبق جدول شماره 14 برای روستاها و مناطق محروم کشور در سال جاری اختصاص یافته است.

وی درخصوص قطار شهری به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح شهر همدان نیز اذعان کرد: این طرح سه سال پیش مصوب شده و اجرای یک خط آن 10 هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد که از محل پول نفت تأمین خواهد شد که در این راستا شورا و شهرداری باید زمینه انعقاد قرارداد را آماده کنند که البته سه سال است منتظر اعلام آمادگی شهرداری هستیم.

حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه 150 میلیارد تومان برای ترمیم قنوات در استان اختصاص یافته که سهم شهرستان همدان از این رقم 30 میلیارد تومان است، افزود: دو هزار و 200 میلیارد برای بخش تولید در اختیار استان همدان قرار گرفته که از این میزان 963 میلیارد تومان آن در بخش ساخت مسکن هزینه می‌شود؛ ضمن اینکه یک‌هزار و 500 میلیارد تومان نیز برای ایجاد اشتغال خُرد در اختیار استان قرار گرفته است.

فرماندار همدان نیز گفت: 20 میلیارد تومان اعتبار در سال جاری برای اجرای طرح‌های هادی روستایی در این شهرستان اختصاص یافته است که این میزان صرف اجرای طرح در 23 روستا خواهد شد.

محمدعلی محمدی افزود: در همین ارتباط و برای بهسازی روستاها، دولت، دهیاری‌ها و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به‌ترتیب با تأمین قیر رایگان، زیرسازی و اجرای عملیات، همکاری مستمر و فعال دارند.

وی همچنین به موضوع خدمت‌رسانی برای توسعه زیرساخت‌های رفاهی در مناطق روستایی اشاره و اظهار کرد: آب‌رسانی پایدار با ایجاد مجتمع‌های آب‌رسانی یکی از اولویت‌های اصلی در حوزه خدمات روستایی این شهرستان است.

به گفته وی در این زمینه با ایجاد مجتمع‌های آب‌رسانی و حفر چند حلقه چاه به‌صورت متمرکز در قالب این مجتمع، آب مصرفی و مورد نیاز روستا به‌صورت بلندمدت و پایدار تأمین می‌شود.

محمدی تصریح کرد: بر همین اساس سال گذشته 30 میلیارد تومان اعتبار برای آب‌رسانی به مناطق روستایی شهرستان همدان هزینه شد و درحال حاضر شمار کمی از روستاها با مشکل آب آشامیدنی مواجه هستند که تأمین آب این مناطق نیز با تانکر و به‌صورت سیار انجام می‌شود.

وی تشریح کرد: سند راهبردی پنج‌ساله موضوع آب شهرستان نیز با همکاری جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای استان تهیه و تدوین شده است.

فرماندار شهرستان همدان با تأکید بر وجود پیوست فرهنگی برای اجرای طرح‌های هادی روستایی، افزود: در این پروژه‌ها موضوع مهم اشتغال و معیشت مردم نیز باید دیده شود؛ چراکه پیوست فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در اجرای این طرح‌ها موجب دلگرمی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال روستایی مهم‌ترین اولویت مدیران اجرایی در استان و شهرستان است، گفت: روستاهای شهرستان همدان دارای ظرفیت گسترده‌ای در حوزه‌های هنرهای سنتی و صنایع دستی، تولید و فرآوری محصولات کشاورزی هستند که باید از این قابلیت‌ها برای ایجاد شغل پایدار، توسعه روستا و بهبود شرایط اقتصادی روستاییان استفاده بهینه شود.

   راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی در روستاها اولویت‌ دهیاری‌ها است

بخشدار مرکزی همدان نیز گفت: ایجاد اشتغال پایدار در روستاها، راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی و استفاده از ظرفیت‌های روستا برای دستیابی به درآمد پایدار برای دهیاری، سه اولویت دهیاری‌ها در سال جاری است.

محمدحسن دهبانی اظهار کرد: در راستای تحقق شعار سال تولید، دانش‌بنیان اشتغال‌آفرینی، سه برنامه در دهیاری‌های بخش همدان پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: ایجاد بازارچه‌های فصلی و محلی در روستاهای هدف گردشگری و استفاده از ظرفیت روستا برای ایجاد این بازارچه، از دیگر اولویت‌ها است.

دهبانی افزود: راه‌اندازی کارگاه‌های صنایع تبدیلی با کمک دستگاه‌های اجرایی، استفاده از ظرفیت نهادهای دانش‌بنیان و بهره‌مندی بهینه از محصولات تولیدی روستاها در راستای توسعه، اشتغال و کسب درآمد توسط دهیاری‌ها پیگیری می‌شود.

وی بیان کرد: بخش مرکزی شهر همدان دارای قابلیت‌های گسترده در زمینه‌هایی ازجمله گردشگری با سه محور مصوب شهرستان ازجمله روستای هدف گردشگری سیمین، ابرو و خاکو است.

بخشدار مرکزی همدان گفت: این بخش در حوزه کشاورزی و تولید محصولات زراعی و باغی دارای روستاهای فعال و تأثیرگذار ازجمله امزاجرد در زمینه تولید سیب زمینی، سیر و موسیر و محصولات سردرختی در روستاهای حاشیه دامنه الوند می‌شود.

دهبانی خاطرنشان کرد: در زمینه اشتغال روستایی کارگاه‌های کوچک و بزرگ در سطح روستاهای یکن‌آباد، امزادجرد، انصارالامام، توئیجین و سنگستان فعال و راه‌اندازی شده؛ همچنین طرح‌های مهم و تأثیرگذار در بخش مرکزی درحال اجرا است.

وی اظهار کرد: علاوه‌بر طرح‌های عمرانی که دستگاه‌های اجرایی پیگیری می‌کنند، دهیاران نیز نسبت به اجرای طرح‌های مهم و تأثیرگذار در سطح روستاها اقدام کرده‌اند.

بخشدار مرکزی همدان طرح‌های در دست اجرای دهیاری‌ها را شامل نصب دوربین‌های حفاظتی در ورودی همه روستاها، ایجاد کارگاه‌های اشتغال‌زایی، برگزاری برنامه‌هایی در قالب جشنواره شامل جشن موسیر و جشنواره کدو و برنامه‌های فرهنگی پیاده‌روی و سلام فرمانده دانست.

وی تصریح کرد: ایجاد اشتغال و درآمد پایدار در دهیاری‌ها توسط دهیاران با استفاده از ظرفیت‌های بلااستفاده و پرداخت تسهیلات، ایجاد اشتغال روستایی، ایجاد بازارچه‌های فصلی و محلی در روستاها به‌ویژه روستاهای مسیرهای گردشگری، از دیگر اقدامات صورت‌گرفته است.

دهبانی گفت: بخش مرکزی شهر همدان با دو شهر و 75 روستا دارای 77 هزار جمعیت است که 14 روستا زیر 20 خانوار جمعیت و فاقد دهیاری و شورا بوده و 49 روستای بخش مرکزی دارای دهیاری که 20 روستا دارای دهیاران تمام‌وقت و 29 روستا دارای دهیاری پاره‌وقت هستند.

به گفته وی 22 خانه هلال در 22 روستا راه‌اندازی شده که نیازمند تجهیز برای خدمت‌رسانی به مردم است.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/57499