کد خبر : 57501
تاریخ : 1401/4/16
گروه خبری : جامعه

شرط ازدواج موفق در سبک زندگی منتظرانه؛ خانواده‌ای که زمینه‌ساز ظهور است

حجت‌الاسلام واعظ

یک مشاور خانواده با شرح برخی مولفه‌های ازدواج در سبک زندگی منتظرانه، گفت: بهنگام بودن و برخورداری از سه بلوغ مدنظر قرآن، شرط ازدواج موفق است. اما ما در تربیت بر تعلیم متمرکز شده‌ایم و از پرورش بازمانده‌ایم

مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، افق زمینه سازی ظهور را ترسیم کرده اند، افقی که به سبک زندگی صحیح، اخلاق و معنویت نیاز دارد. از این رو، به مناسبت فرا رسیدن سالروز ازدواج آسمانی امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) که روز ازدواج نام گرفته است و به منظور بررسی مولفه‌های ازدواج موفق در جامعه منتظر و سبک زندگی منتظرانه با حجت الاسلام والمسلمین «سیدمهدی واعظ موسوی»، کارشناس مذهبی و مشاور خانواده گفتگو کرده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می‌شود:

حجت الاسلام واعظ موسوی درباره اصلی ترین ویژگی‌ها برای ازدواج موفق و موثر، اظهار کرد: آنچه از آموزه‌های دینی دریافت می‌شود این است که ازدواج باید بهنگام باشد نه همراه با تعجیل و نه با تاخیر، مثالی که از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که ایشان در مسجدالنبی(ص) منبر رفتند و فرمودند: جبرائیل نازل شد و از سوی خدای متعال به من فرمود» به شما بگویم دوشیزگان مانند میوه بر درخت هستند وقتی هنگام چیدنشان رسید، باید چیده شوند وگرنه دستخوش آفتاب، باد و طوفان و... می‌شوند؛ از این رو، وقتی دختران به سن درک مسائل ازدواج و مسئولیت پذیری رسیدند باید ازدواج کنند وگرنه در ازدواج زودهنگام و دیرهنگام، دچار آفت می‌شویم.

این مشاور خانواده تصریح کرد: در مراجعه برای مشاوره بارها دیده ام ازدواج‌ها زودهنگام است یعنی زوجین آمادگی مسئولیت پذیری و آگاهی‌های لازم را ندارند و به تعبیر قرآن به بلوغ نکاح نرسیده اند. قرآن بر چند نوع بلوغ تصریح دارد که یکی از آنها بلوغ نکاح است که پیش نیاز آن بلوغ سعی است، بلوغی که از سن 13 14 سالگی (هفت سال سوم عمر انسان) شروع می‌شود و انسان باید برای تلاش و تمرین کند.

وی با اشاره به آیه 6 سوره مبارکه نساء، ادامه داد: خداوند در این آیه می‌فرماید: «وَابْتَلُوا الْیَتَامَى حَتَّى إِذَا بَلَغُوا النِّکَاحَ» مبتلا کردن یعنی درگیر کردن، که بخشی به مسئولیت زندگی بازمی گردد.

حجت الاسلام واعظ موسوی در ادامه بیان کرد: ازدواج‌های مبتلا به آسیب، زودهنگام یا دیرهنگام است آفت ازدواج‌های بهنگام به سمت صفر میل می‌کند، به دختران می‌گویم ازدواج بهاری دارد اگر در آن بهار ازدواج کردید، خوب است وگرنه در دیگر فصول زندگی موفق نخواهید بود؛ باید این آگاهی‌ها به جامعه داده شود.

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: در ایران فعلی دختران بین 18 تا 22 سال، بهار ازدواج‌شان است لذا چهار سال فرصت انتخاب خوب را دارند وقتی به بهانه تحصیل و اشتغال این بهار بگذرد، انتخاب دچار آسیب می‌شود! برخی از بهنگام بودن، تلقی ازدواج زودهنگام می‌کنند، در حالی که عدد، ملاک نیست، بلکه معیار رسیده بودن از نظر شخصیتی مبتنی بر بلوغ‌های مختلف است، از پنج بلوغ مدنظر قرآن، حداقل سه بلوغ یعنی جنسی، سعی و نکاح برای ازدواج لازم است.

وی درباره آسیب‌هایی که متوجه ازدواج است و دوام آن را نشانه می‌رود، گفت: یکی از مشکلات که ضمانت سلامت و دوام ازدواج را زیر سوال می‌برد، دخالت‌های خانواده‌ها و اطرافیان است، توصیه من به خانواده‌ها این است که پسر و دختر پس از عقد، یک واحد مستقل هستند و بزرگترها حق دخالت حتی به دلسوزی ندارند پیشنهاد و توصیه دلپذیر با رعایت جوانب را می‌توان ارائه کرد اما اینکه اطرافیان خود را محق به دخالت بدانند، صحیح نیست؛ این واحد مستقل و نوپا باید آزمون و خطا کند و می‌تواند در کنار خود مشاوره خانواده داشته باشد مثل پزشک خانواده یا مشاور حقوقی. خطاب ما به بزرگترها این است که اگر دخالت کنید شیرازه زندگی برهم می‌خورد.

حجت الاسلام واعظ موسوی درباره برکات رعایت شرایط ازدواج صحیح، ابراز کرد: واحد جامعه و اجتماع خانواده است، یعنی انسان سالم، خانواده سالم و جامعه سالم، خانواده سلول است در پیکره جامعه، وقتی سلول سرطانی در بدن می‌تواند تبدیل به توده شود در اجتماع هم چنین است یک خانواده ناسالم یکی مثل خود را می‌سازد. باید به قدری حساس باشیم که حتی یک خانواده ناسالم نداشته باشیم، امر به معروف و نهی از منکر برای آن است که جلوی همین تک سلول‌های بیمار گرفته شود، این وظیفه حوزه و دانشگاه، نهادهای علمی و فرهنگی است.

این مشاور خانواده بیان کرد: به نظر می‌رسد خوب است از هفت سال دوم زندگی یعنی شروع دبستان تا دانشگاه آموزش‌های زندگی خانوادگی به افراد ارائه شود. در گذشته در بازی‌های کودکانه، دغدغه زندگی را در ذهن بچه‌ها می‌انداختند اما الان بالعکس است هدف تحصیل و اشتغال برای دختران و پسران ما تعریف می‌شود و از دغدغه مندی آنها درباره تشکیل خانواده جلوگیری می‌شود لذا آنها در فصل ازدواج هیچ آمادگی‌ای ندارند!

وی تاکید کرد: جابجایی دغدغه‌ها باعث می‌شود که دانشگاه‌ها آباد شده و توسعه یافته و دانشجویان بیشمار باشند اما خانه‌ها خراب شوند، چون از همان ابتدا دغدغه خانه و خانواده را نداشتیم! اکنون آلمان صنعتی، 16 درصد دانش‌آموزانش به دانشگاه می‌روند و باقی در عرصه‌های دیگر وارد می‌شوند اما ما 100 درصد دانش‌آموزانمان به دانشگاه می‌روند و اگر کسی نخواهد چنین کند، با توبیخ و تحقیر مواجه می‌شود! دانشگاه رفتن برای ما ارزش شده است می‌بینیم که افراد در سنین بالا به فکر دانشجو شدن می‌افتند، ارزشگذاری غلط باعث چنین جابجایی‌ای در ارزش‌ها شده است.

حجت الاسلام واعظ موسوی گفت: قرآن در خطاب تربیتی می‌فرماید: «قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً» یعنی اول خودتان و بعد خانواده تان را از آتش نجات دهید یعنی انسان سالم خانواده سالم را موجب می‌شود و نهایتاً جامعه سالم خواهیم داشت. به عبارت دیگر، قرآن زیرساخت یک جامعه سالم را بر خودسازی، ساخت خانواده و بعد جامعه سازی قرار داده است.

این مشاور خانواده با اشاره به نواقصی که شیوه تربیت ما در جامعه دارد، گفت: نوع تربیت‌های ما در واقع تعلیم است. یا توسط خودمان یا نمایندگی مدرسه و دانشگاه، اینها آموزش است نه پرورش، الان در حوزه مشاوره خانواده به ساحت آموزش افتاده ایم این همه آگاهی اسباب زحمت می‌شود ما به پرورش نیاز داریم. در گذشته آگاهی و اطلاعات قدرت محسوب می‌شد اما الان فعالیت و عمل، قدرت است، باید در میدان عمل وارد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما در پرورش ضعیف عمل کرده ایم، من در کودکی یادم می‌آید اگر سلام نمی دادیم به ما می‌گفتند دوباره وارد شوید و سلام کنید! به قول شاعر دستم بگرفت و پا به پا برد تا شیوه راه رفتن آموخت... متاسفانه امروزه حوزه و دانشگاه و دیگر نهادها همه نسبت به پرورش غفلت دارند، و این در مسیر ایجاد خانواده موفق سد ایجاد می‌کند.

 

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/57501