کد خبر : 58443
تاریخ : 1401/5/11
گروه خبری : استان‌ها

سیب‌زمینی همدان همچنان در بند واسطه‌گران

با وجود اینکه در فصل برداشت سیب‌زمینی تابستانه هستیم اما قیمت این محصول همچنان بالاست به طوری که قیمت هر کیلوگرم سیب‌زمینی در بازار همدان که قطب تولید این محصول است تا بیش از 17 هزار تومان رسیده است.

سیر همدان یکی از محصولات مهم و صادراتی استان به‌شمار می‌رود که علاوه بر جنبه خوراکی مصرف دارویی داشته و در صنایع دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قیمت هر کیلوگرم سیر نیز در بازار همدان 30 هزار تومان است. این درحالیست که با توجه به اینکه همدان تولیدکننده این محصول است انتظار می‌رود قیمت کمتری دربازار همدان داشته باشد.

رئیس توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تأکید براینکه قیمت سیب‌زمینی تحت تأثیر واسطه‌گری افزایش دارد، گفت: سیب‌زمینی در سر مزرعه بین هشت تا 10 هزار تومان فروخته می‌شود اما با واسطه‌گری قیمت این محصول به 17 هزارتومان رسیده است.

داریوش سرحدی درباره بالا بودن قیمت سیب‌زمینی در استان همدان به عنوان قطب تولید این محصول، اظهارکرد: هیچ مشکلی در زمینه تولید سیب‌زمینی وجود ندارد و در حال حاضر در پیک برداشت این محصول هستیم و قیمت متوسط سیب‌زمینی در مزرعه 9 هزار و 500 و حتی گاهی هشت تا هشت هزار و 500 تومان است.

وی تصریح کرد: سیب‌زمینی تا وارد بازار شوند چندین مرحله را طی می‌کند و همین موضوع باعث افزایش قیمت این محصول می‌شود این درحالی است که سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده برای افزایش قیمت عمده و خرده فروشی درصدی را معین کرده است به طوریکه سیب‌زمینی دستچین می‌تواند 30 تا 35 درصد افزایش داشته باشد.

وی با تأکید براینکه درمیدان‌بار مشکل واسطه‌گری وجود دارد، یادآور شد: با وجود تمامی جلسات و پیگیری‌های انجام شده متأسفانه به یک وحدت رویه در زمینه قیمت‌گذاری و کنترل واسطه‌گری‌ها نشدیم حتی با تعزیرات بازدیدهای مشترکی صورت گرفته و با متخلفان برخورد شده است ولی هنوز رعایت نمی‌شود.

رئیس توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: در زمینه تعیین قیمت سیب‌زمینی دو موضوع حداقل واسطه‌گری و صدور فاکتور باید حل شود تا به قیمت واحدی برسیم.

این مقام مسئول با اشاره به فروش محصولات کشاورزی در بازارچه‌های شهرداری نیز اظهارکرد: مصوبه‌ای داشتیم که محصولات کشاورزی با قیمت پایینتر از بازار در این بازارچه‌ها عرضه شود ولی متأسفانه کسی پای کار نمی‌آیند.

سرحدی درباره قیمت سیر نیز ادامه داد: سیر تازه بین 20 تا 25 هزارتومان است که این قیمت متأثر از قیمت دربازارهای جهانی، قیمت تمام شده در مزرعه و عرضه و تقاضای بازار داخلی است.

وی با بیان اینکه سیر جزء قوت قالب نیست، گفت: بخشی از سیر وارد بازار می‌شود و بخش دیگر آن توسط صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد که همین موضوع تعیین‌کننده قیمت این محصول خواهد بود.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/58443