کد خبر : 58535
تاریخ : 1401/5/13
گروه خبری : جامعه

حجت‌الاسلام محمدی:

شهادت یعنی زندگی عندالله

شهادت فنا شدن انسان برای نیل به سرچشمه نور و نزدیک شدن به هستی مطلق است. شهادت عشق به وصال محبوب و معشوق در زیباترین شکل است. شهادت مرگی از راه کشته شدن است که شهید آگاهانه و به خاطر هدف مقدس که همان در راه خداست انتخاب می‌کند؛ یعنی شهید در راهی کشته می‌شود که هر دو ارزش آگاهانه و فی سبیل‌الله را داراست و چنین مرگی به تعبیر پیامبر (ص) شریف‌ترین و بالاترین نوع مردن است (اَشرُفُ المُوًتِ قَتْلُ الشَّهادَهِ) و علی (ع) آن را گرامی‌ترین نوع مردن می‌داند. (اَکرُمُالمُوًتِ اَلْقُتْلُ)

شهید در لغت به معنی (گواه) است و در اصطلاح به کسی گویند که در مجرای شهادت قرار گرفته و در راه خدا کشته می‌شود.

شهادت نوعی از مرگ نیست بلکه صفتی از (حیات معقول) است؛ زیرا حیات معمولی که متأسفانه اکثریت انسان‌ها را اداره می‌کند، همواره خود و ادامه بی‌پایان خود را می‌خواهد، لیکن در حیات معقول فرد آن زندگی پاک از آلودگی‌ها که خود را در یک مجموعه بزرگی به نام جهان هستی در مسیر تکاملی می‌بیند که پایانش منطقه جاذبه الهی است؛ بنابراین شهید همواره زنده است و حیات و ممات او همواره صفتی است برای حیات طیبه و به مصداق آیه شریفه قرآن که می‌فرماید: «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتاً بل احیاءُ عند ربهم یرزقون (169 آ ل عمران)» و گمان مبر آنان که در راه خدا کشته شده‌اند، مردگانی هستند، بلکه آنان زنده و در بارگاه پروردگارشان بهره‌مندند. شهید همواره زنده است و مرگ او در واقع انتقال از حیات جاری در سطح طبیعت به حیات پشت پرده آن است.

در همین راستا در خصوص جایگاه شهید و شهدا در قرآن با یکی از کارشناسان مذهبی به گفت‌و‌گو نشسته که نتیجه را باهم می‌خوانیم:

حجت‌الاسلام رضا محمدی ضمن اشاره به آیه 166 سوره آل عمران، گفت: شهادت نوعی از مرگ نیست بلکه صفتی از (حیات معقول) است؛ زیرا حیات معمولی که متأسفانه اکثریت انسان‌ها را اداره می‌کند، همواره خود و ادامه بی‌پایان خود را می‌خواهد، لیکن در حیات معقول فرد آن زندگی پاک از آلودگی‌ها که خود را در یک مجموعه بزرگی به نام جهان هستی در مسیر تکاملی می‌بیند که پایانش منطقه جاذبه الهی است.

وی در ادامه افزود: شهید همواره زنده است و حیات و ممات او صفتی است برای حیات طیبه که مصداق آن آیه شریفه قرآن که می‌فرماید: «و لا تحسبن‌الذین قتلوا فی سبیل‌الله امواتاً بل احیاءُ عند ربهم یرزقون (169 آل عمران)» و گمان مبر آنان که در راه خدا کشته شده‌اند، مردگانی هستند، بلکه آنان زنده و در بارگاه پروردگارشان بهره‌ می‌برند، است.

کارشناس مباحث اعتقادی ضمن اشاره به سوره بقره که به مقام شهید اشاره کرده افزود: در آیه 69 سوره نسا نیز به مقام شهادت و ارزشی آن اشاره شده است.

حجت‌الاسلام محمدی در ادامه بیان کرد: در قرآن کریم بارها به کلمه شهید به معنی شاهد و مشهود اشاره شده اما در سوره نسا منظور از کلمه شهید فردی است که در راه خدا و پیامبرش به شهادت رسیده باشد.

وی با بیان اینکه در قرآن مجید، حدود 10 آیه به‌صورت صریح درباره کسانی که در راه خدا کشته شده باشند وجود دارد، عنوان کرد: ازجمله آن عبارت است از زنده بودن، رزق، آمرزش گناهان، ضایع نشدن عمل، مسرت و خوشحالی و وارد شدن در رحمت الهی و رستگاری شهید است.

این کارشناس مباحث مذهبی و اعتقادی با بیان اینکه قرآن کریم درباره شهید و شهیدان می‌فرماید: «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ‌اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ» هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شده‌اند، مرده مپندار، بلکه زنده‌اند که نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند، عنوان کرد: منظور از حیات، همان حیات واقعی است و در نقطه مقابل در آیات دیگری خداوند متعال حیات کافران را پس از مرگ، هلاکت و نابودی برشمرده است.

حجت‌الاسلام محمدی در خصوص شأن نزول آیه مذکور گفت: آیه به این دلیل نازل شد که برخی تصور می‌کردند فردی که شهید شده از بین رفته اما خداوند می‌فرماید این افراد نمردند و نزد خدا روزی می‌گیرند.

وی عنوان کرد: در آیه 169 سوره آل عمران سه توصیه مهم وجود دارد، در قسمت نخست برخی به این افراد خرده می‌گرفتند، قرآن در جواب آن‌ها گفت گمان نکنید که آن‌ها مرده‌اند این افراد زنده هستند و به سه قید «أَحْیاءٌ، عِنْدَ رَبِّهِمْ و یُرْزَقُون» تأکید می‌کند.

این کارشناس مباحث مذهبی و اعتقادی با بیان اینکه دو قید «أَحْیاءٌ و یُرْزَقُون» در بین تمام افراد جامعه ازجمله شهید، کافر، مسلمان، جهنمی و بهشتی مشترک است، عنوان کرد: هر فردی زمانی که فوت می‌کند در دنیای دیگر حیات مجدد خواهد داشت و چه‌بسا حیات آن دنیا طولانی‌تر از این دنیا باشد و بدون شک هر فردی نزد خدا بنا بر عمل خودش روزی دریافت می‌کند.

حجت‌الاسلام محمدی بیان کرد: «عند ربهم» خاص شهدا و مقام شهید است، هیچ فردی قادر نیست از حیات عندالهی بهره‌مند شود جز شهید.

وی با بیان اینکه در سوره مبارک فجر هم از مقام «عند ربهم» تحت عنوان «جنت» یاد شده اذعان کرد: در این سوره از شهیدان می‌خواهند که به بهشت خداوند داخل شوند.

وی در خصوص مقام شهادت شهیدان گفت: رسول خدا (ص) فرمود: «شفع الشهید نبی سبعین من اهله.» «شهید 70 نفر از بستگان خود را شفاعت می‌کند.» (کتزالعمال، ج 4، ص 1-4)

این کارشناس مسائل مذهبی گفت: در این حدیث و احادیث دیگری که در مورد شهادت و مقام شهید آمده، همه درجه بلند و مقام عظیم شهید را نشان می‌دهد که بهترین نیکی است و شهید را به‌عنوان شاهد جامعه معرفی می‌کند که رضایت خداوند را شهید با کارش جلب می‌کند، حتی تا جایی که سرپرستی خانواده شهید را خداوند خود به عهده می‌گیرد.

حجت‌الاسلام محمدی یادآور شد: بلندترین مقام در آخرت شفاعت است که این مقام از آن پیغمبران، بزرگان و امامان بوده و در این کار نیز شهدا با آنان برابری می‌کنند، یعنی می‌توانند شفاعت 70 نفر را بکنند.

وی ضمن اشاره به روایت و حدیث دیگر، اذعان کرد: امام رضا (ع) از امیرالمؤمنین نقل می‌کند که جوانی در هنگام سخنرانی از امام سؤال کرد که فضیلت جنگجویان خدا را برای من تشریح کن. امام علی (ع) از رسول خدا حدیث مفصلی را نقل می‌کند از لحظه‌ای که جهادگر به میدان جنگ می‌رود تا لحظه شهادت که در اینجا قسمتی از آن را ذکر می‌کنیم: «هنگامی که جهت نبرد پا به میدان می‌نهد و نیزه‌ها و تیرها رد و بدل و جنگ تن‌به‌تن شروع می‌شود، فرشتگان با پر و بال اطراف آنان را می‌گیرند و از خدا می‌خواهند که او در میدان ثابت‌قدم باشد. در این هنگام منادی فریاد می‌زند: «بهشت زیر سایه شمشیرهاست.» در این هنگام ضربات دشمن بر پیکره شهید ساده‌تر و گواراتر از نوشیدن آب خنک در روز گرم تابستان است. هنگامی که شهید هنوز به زمین نرسیده، حوریان بهشتی به استقبال او می‌شتابند و نعمات بزرگ معنوی و مادی که خدا جهت وی فراهم ساخته است، برای وی شرح می‌دهند و هنگامی که به روی زمین قرار می‌گیرد، زمین می‌گوید: «آفرین بر روح پاکیزه‌ای که از بدن پاکیزه عروج می‌کند. بشارت باد بر تو. چیزی که نه چشمی آن را دیده و نه گوشی آن را شنیده و نه از قلبی خطور کرده است، مخصوص توست و انتظار تو را می‌کشد.»

این پژوهشگر مباحث اعتقادی با بیان اینکه در اوایل انقلاب و دوران دفاع مقدس بسیار به موضوعات شهید و شهادت پرداخته شد، عنوان کرد: اما به‌مرور زمان متأسفانه ارزش این موضوع در جامعه کمرنگ شد و لازم است که رسانه‌ها، محافل مذهبی و غیره به‌صورت جدی‌تر به مقام شهید و شهادت بپردازند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/58535