کد خبر : 58546
تاریخ : 1401/5/13
گروه خبری : دین و اندیشه

در روضه‌ها برای فرج زیاد دعا کنید

آیت‌الله محمدعلی جاودان، استاد اخلاق به مناسبت سوگواری ایام محرم در مسجد امام خمینی (ره) بازار تهران به سخنرانی پرداخته و گفت: در جلسات سوگواری ماه محرم باید برای فرج امام زمان (عج) بسیار دعا کنیم.

وی افزود: با آغاز محرم خیمه‌ای بر سر عالم هستی نسب می‌شود که تا عصر روز یازدهم در آن اقامه عزا شود.

آیت الله جاودان تصریح کرد: امام زمان(عج) در دهه اول محرم در کربلا خیمه‌ای به پا و خودشان در آن روضه خوانی و سخنرانی می‌ کنند.

این استاد اخلاق ادامه داد: انسان چشم پاک و بابصیرت می‌تواند در کربلای معلی در خیمه حضرت حجت(عج) حاضر شده و به عزاداری بپردازد. اگرچه ما از این توفیق بی بهره هستیم اما می‌توانیم با حضرت حجت(عج) همراهی کنیم.

وی با بیان اینکه مراقبت از چشم لازمه بهره بردن از عزاداری امام حسین(ع) است، اظهار کرد: انسان اگر بخواهد تنها به اندازه یک قدم از این دهه بهره ببرد آن است که مراقب چشم خود باشد و سعی کند حتی با موارد گناه برخورد نکند تا بتواند از سوگواری برای امام حسین (ع) بهره برداری کند.

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه خداوند متعال در قرآن کریم درباره مومنان و صالحان صحبت می‌کند. گفت: همه ما ایمان داریم و عمل صالح انجام می‌دهیم اما مومنان و صالحان واقعی هرگز دروغ نمی گویند و اهل ربا، غیبت و گناه نیستند.

این استاد اخلاق با بیان اینکه انسان‌های صالح در بهشت هستند، ابزار کرد: این افراد با اینکه روی زمین قرار دارند اما همواره نظاره گر بهشت هستند. همچنین قرآن کریم می‌فرماید برای مومنان و صالحان واقعی چیزی کم نگذاشتیم؛ در بهشت به انسان‌های صالحهر آنچه بخواهند عطا می‌شود زیرا آنان صاحب بهشت را می‌بینند.

وی افزود: برخی صالحان هنگام مرگ به پروردگار وارد می‌شوند، این ورود معنا دارد که هر آنچه بخواهند به آنان مرحمت می‌شود. آنان دیگر به چیزی نیاز ندارد زیرا به همه خوبی‌ها وارد می‌شوند.

آیت الله جاودان ادامه داد: افرادی که پاک زندگی کردند و وظایف خود را به درستی انجام دادند به این مرتبه دست پیدا می‌کنند. آنها در بهشت دستشان را بلند نمی کنند که درخواستی داشته باشند بلکه هر آنچه نیاز دارند به سمت آنان می‌آید. این فضل بزرگ و کبیر خداوند متعال به افراد صالح است. جایگاهی که این افراد پیدا می‌کنند سلطنت است و مدام در کنار صاحب اصلی بهشت بوده و همواره به آنان بشارت داده می‌شود که این مزد ایمانی است که کسب کردند.

این استاد اخلاق با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) مبنی بر اینکه من از شما مزد رسالت نمی‌خواهم خواسته‌ام مودت ذوی القربی است، اظهار کرد: پیامبر اسلام(ص) روز مباهله ذی القربی را به همگان معرفی کردند، روز مباهله پیامبر(ص) جلو و امام علی(ع) و حضرت زهرا(ع) و حسنین(ع) پشت سر حضرت حرکت می‌کردند. اینجا مقصود از مودت و دوستی در عمل است برای مثال کسانی که در عزاداری امام حسین(ع) لباس مشکی به تن کرده و برای ایشان سوگواری می‌کنند در واقع به صورت عملی دوستی و مودت خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: براساس روایات؛ هر کس این مودت را در عمل کسب کند خداوند به خوبی‌های می‌افزاید. اشک ریختن بر امام حسین(ع) نزد خداوند متعال بسیتر محبوب است. این اشک در اصل پیوند دهنده انسان با عزاداری حضرت زهرا(س) در عالم عرش است. طبق صریح روایات؛ تنها کسانی خوشحال و شادمان وارد قیامت می‌شوند که در عالم دنیا برای امام حسین(ع) گریه کرده باشند، در قیامت گریه کنان بر امام حسین(ع) چشمانی روشن و شاد دارند و فرشتگان همواره بر آنان وارد می‌شوند و جایگاه بهشتی آنها را بشارت می‌دهند.

آیت الله جاودان گفت: هرکس برای امام حسین(ع) گریه می‌کند باید از این اشک و عزاداری مراقبت کند که با عملی ناپسند از بین نرود زیرا اشک بر امام حسین(ع) ذخیره آخرت است و یک قطره اشک بر امام حسین(ع) آتش جهنم را خاموش می‌کند.

این استاد اخلاق در پایان اظهار کرد: پس از مرگ عزاداران واقعی امام حسین(ع) گرفتار سختی قیامت نمی‌شوند، عزادار واقعی امام حسین(ع) با عمل صالح برای نجات خود از وحشت مرگ و قیامت تلاش می‌کند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/58546