کد خبر : 58572
تاریخ : 1401/5/18
گروه خبری : استان‌ها

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین مطرح کرد:

ممنوعیت کشت دوم در فامنین

لزوم تغییر الگوی کشت/ ترویج کشت‌هایی نظیر پسته، زعفران و گل محمدی

منصور خزایی پیش از ظهر روز شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه درحال حاضر علاوه‌بر کاهش منابع آبی با تغییرات در اقلیم منطقه روبه‌رو هستیم، اظهار کرد: تغییرات در دمای شب و روز، تغییر کیفیت آب و خاک و سایر عواملی که در رشد گیاهان مؤثر است، لزوم شناسایی و معرفی الگوی کشت سازگار با اقلیم جدید را بیش‌ازپیش آشکار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تغییر الگوی کشت در حوزه محصولات باغی شامل ترویج کشت‌های جدیدی نظیر پسته، زعفران و گل محمدی است، افزود: این گیاهان علاوه‌بر مقاوم بودن در برابر کم‌آبی و کیفیت پایین خاک، بازار خوبی دارند و جزء محصولات با درآمد مناسب محسوب می‌شوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین با تأکید بر اینکه کشت آن‌ها طی سال‌های اخیر در منطقه مورد توجه قرار گرفته است، ادامه داد: 24 هکتار از اراضی شهرستان در سال‌های اخیر به احداث باغات پسته اختصاص یافته و در بالغ‌بر 12 هکتار از این سطح عملیات پیوندزنی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: کشت زعفران نیز به‌عنوان یک فعالیت جانبی مورد توجه قرار گرفته، به‌طوری که 13.5 هکتار از اراضی شهرستان به کشت زعفران اختصاص یافته و محصول تولیدی به شکل سنتی برداشت، بسته‌بندی و عرضه می‌شود.

خزایی با اشاره به اینکه بخشی از سطح زیر کشت زعفران شهرستان متعلق به زنان روستایی و در سطوح اندک خانگی است، یادآور شد: با وجود سطح اندک به‌دلیل مشارکت زنان در فرآیند تولید، مشارکت اجتماعی و افزایش درآمد خانوار، ارزشمند و قابل توجه است.

وی در ادامه افزود: طی سال‌های اخیر کشت گل محمدی در شهرستان مورد توجه قرار گرفته و 6.5 هکتار از اراضی به کشت این محصول اختصاص یافته که درحال حاضر به‌صورت سنتی فرآوری می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین با تأکید بر اینکه تغییر در الگوی کشت روندی تدریجی است، متذکر شد: تغییر الگوی کشت علاوه‌بر بیشترین سازگاری با تغییرات اقلیمی، ازنظر ملاحظات اقتصادی و اجتماعی نیز قابل قبول است.

وی از برگزاری کلاس‌های آموزشی کشاورزان در راستای این تغییرات خبر داد و گفت: با توجه به شرایط اقلیمی خاص در سال زراعی جاری و کاهش شدید منابع آبی کشاورزان باید نسبت به برنامه‌ریزی کشت در هر سال زراعی برای کسب بیشترین درآمد با کمترین آسیب به منابع آبی و خاکی، اقدام کنند.

خزایی بیان کرد: کشت دوم پس از برداشت محصولاتی نظیر غلات آبی، سیر و سیب زمینی تابستانه و غیره ممنوع است و با کشاورزان متخلف بدون هیچ اغماضی برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر کشت دوم محدود نشود وضعیت منابع آبی شهرستان به‌ویژه آب‌های زیرزمینی بحرانی‌تر خواهد شد، عنوان کرد: در راستای افزایش بهره‌وری، باید آبیاری با توجه به مراحل رشد فنولوژیکی گیاه و نیاز آبی کشت، انجام شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی همواره با ارائه آموزش‌های ترویجی درصدد افزایش میزان بهره‌وری آب در بخش کشاورزی و گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی نوین است؛ به نحوی که توصیه به محدود کردن کشت‌های پُرآب‌بر دارد.

وی در ادامه به اهمیت استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری نظیر نوار تیپ تأکید کرد و گفت: سطح اجرای آبیاری با نوار تیپ در این سال زراعی در شهرستان فامنین بیش از 300 هکتار بوده که 10 هکتار از این سطح مربوط به آبیاری غلات با نوار تیپ است.

خزایی با اشاره به اینکه بیش از 250 هکتار از کشت ذرت علوفه‌ای و دانه‌ای و کشت‌های زیرپلاستیکی نظیر هندوانه و خربزه با سیستم آبیاری نوار تیپ آبیاری می‌شود، اظهار کرد: میزان هدررفت آب در روش آبیاری بارانی در این شهرستان به‌ویژه در مواقع وزش باد بالا است؛ بنابراین استفاده از سیستم آبیاری تیپ به‌عنوان جایگزینی مناسب باعث افزایش بهره‌وری مصرف آب خواهد شد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/58572