کد خبر : 58736
تاریخ : 1401/5/22
گروه خبری : سلامت

یک بام و دو هوای اجرای طرح دارویار در همدان

اجرای ضربتی طرح دارویار در سایه بی‌اطلاعی متصدیان دارویی

سپهرغرب، گروه - عطیه صفی‌زاده : برخی بیماری‌های مزمن مانند فشار خون، دیابت، بیماری‌های قلبی، چربی خون و موارد مشابه به‌صورت مداوم نیازمند به مراقبت، ویزیت پزشک و البته مصرف دارو هستند.
پیش از این افراد دارای بیماری‌های مزمن که اغلب هم مسن هستند، مجبور بودند برای تمدید دارو هربار به پزشک مراجعه و سپس از داروخانه‌ها دارو دریافت کنند. خوشبختانه با اصلاح سیاست‌های ارزی دارو یا همان طرح «دارویاری» این امکان فراهم شده که نسخه بیماران تا دو بار بدون نیاز به ویزیت پزشک، مجدد تمدید شود.
همچنین لازم به ذکر است با اجرای طرح دارویاری، تهیه دارو با نسخه هیچ افزایش هزینه‌ای برای بیمار نخواهد داشت، اما اگر بدون نسخه و به‌صورت آزاد برای دریافت دارو مراجعه شود، فرد مشمول افزایش هزینه خواهد شد.
طبق اعلام وزارت بهداشت، داروهایی که تهیه آن نیاز به نسخه پزشک ندارد (OTC)، افزایش قیمتی نخواهند داشت. درعین‌حال وزارت بهداشتی‌ها اعلام کرده‌اند با توجه به اینکه تعداد زیادی از مردم کشور به‌صورت روزانه از این داروها استفاده می‌کنند و با توجه به دستور رئیس‌جمهور دراین‌باره، تعداد 119 قلم از داروهای بدون نسخه که تواتر مصرف بیشتری دارند، زیر پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.
اما با گذشت چندین‌هفته از اجرای این طرح در کشور، برخی از داروخانه‌ها، متصدیان دارویی و پزشکان داروساز در همدان حتی نام این طرح را هم نشنیده‌اند و هنگامی که خبرنگار سپهرغرب به‌صورت میدانی از چندین داروخانه سطح شهر بازدید و در این رابطه سؤال کرد، با پاسخ‌هایی همچون این طرح چیست؟ اطلاعی در این مورد نداریم، نمی‌دانم باید دکتر بیاید و غیره مواجه شد! بر همین اساس با در میان گذاشتن موضوع با معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان و سپس یکی از داروخانه‌داران، با این دو مسئول به گفت‌وگو نشستیم که نتیجه را باهم می‌خوانیم:
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با بیان اینکه در طرح دارویار یارانه دارو از بخش تولید به بیمه‌ها منتقل شده است، عنوان کرد: معنی این انتقال آن است که مقدار یارانه که برای دارو‌های تولید داخل اختصاص داده شده بود، به قیمت قبلی دارو اضافه شده و همین مبلغ را بیمه‌ها به داروخانه‌ها در قِبال اسناد بیماران پرداخت خواهند کرد و بیمار هزینه اضافی برای دارو‌های داخلی پرداخت نمی‌کند.
قدرت‌الله رستمی با بیان اینکه اختصاص یارانه دارو به تولید سبب قاچاق و یا هدررفت داروها می‌شود، اذعان کرد: این امر سبب می‌شد که منابع کشور از بین برود؛ بنابراین دولت با اندیشیدن تمهیدی مبنی بر انتقال یارانه به مصرف‌کننده و بیمار، کمک شایانی به قاچاق دارو از کشور کرد.
وی در ادامه افزود: با این طرح یارانه‌ای که به هر دارو داده می‌شد، در ماه‌های اخیر توسط سازمان غذا و دارو محاسبه شده و به قیمت دارو اضافه شده و این مقدار اضافه‌شده یارانه‌ای است که به بیمه‌ها پرداخت می‌شود و در قیمت جدید اعمال شده است.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با بیان اینکه بیمار از هر داروخانه که اقدام به خرید کند مبلغ اضافی که نسبت به قبل باید پرداخت شود به عهده بیمه است و از وی هیچ هزینه اضافی گرفته نمی‌شود، تصریح کرد: این طرح برای دارو‌های تولید داخل است و درواقع تعداد اقلام پُرمصرف داخلی هستند که توسط کارخانه‌های داخلی تولید می‌شوند.
رستمی گفت: افرادی که بیمه ندارند برای اینکه بتوانند دارو‌های خود را مانند قبل دریافت کنند، باید به دفاتر پیشخوان مراجعه و درخواست بیمه کنند و اگر این اقدام انجام نشود، نمی‌توانند از یارانه دارو استفاده کرده و باید به شکل آزاد دارو را دریافت کنند.
وی با بیان اینکه از گذشته تاکنون برخی از داروها مشمول بیمه نبوده‌اند و بیماران باید آن‌ها را به شکل آزاد خریداری می‌کردند، عنوان کرد: اما امسال دست کم 366 قلم از این دارو‌ها زیر پوشش بیمه رفته که به قیمت آن‌ها اضافه شده، اما هزینه مازاد آن را بیمه پرداخت خواهد کرد.
این مقام مسئول ضمن اشاره به داروهای اوتی‌سی، اظهار کرد: در رابطه با این نوع از داروها بیمار می‌تواند از متصدی داروخانه بدون نسخه دارو را تهیه کند؛ درواقع این داروها در گذشته شامل بیمه نمی‌شدند، اما درحال حاضر به مقدار افزایش قیمت آن‌ها بیمه تخصیص داده می‌شود.
رستمی با بیان اینکه از مرحله اجرای طرح تاکنون خوشبختانه هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر نارضایتی بیماران ثبت نشده است، یادآور شد: حتی در خرید برخی از داروها بیمار مبلغ کمتر از قبل اجرای این طرح بابت هزینه داروهای خود پرداخت کرده است.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار سپهرغرب مبنی بر اینکه چرا متصدیان دارویی از این طرح خبر ندارند؟ مطرح کرد: از تاریخ 23 تیرماه این طرح اجرا شد و بیمه‌ها در سیستم داروخانه‌ها هزینه‌هایی که باید پرداخت می‌کردند را اصلاح کردند که به همین جهت بسیاری از متصدیان اصلاً متوجه اجرای طرح و تغییرات آن نشدند.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با بیان اینکه درحال حاضر طرح دارویار در تمام داروخانه‌های استان همدان اجرا می‌شود، ابراز کرد: یکی دیگر از علل بی‌خبری متصدیان دارویی از این طرح چند شفیت بودن متصدیان داروخانه‌ها بوده؛ درواقع ممکن است برخی از دکترها و متصدیان تغییرات را اعمال کرده‌اند و سایر کارمندان از آن‌ها بی‌خبر هستند.
رستمی درخصوص مطالبات داروخانه‌ها از بیمه عنوان کرد: تاکنون بیمه‌ها به تعهد خود به نحو احسن عمل کرده‌اند و حتی یکی از بیمه‌ها مطالبه خردادماه خود را هم پرداخت کرده که قبل از این سابقه نداشته است.
مؤسس و مسئول فنی داروخانه قانون همدان نیز با بیان اینکه طرح دارویار مدتی است که در داروخانه‌های سطح استان اجرا شده است، مطرح کرد: انتقال یارانه تولیدکنندگان به بیماران، سیاستی است که این طرح دنبال می‌کند.
محمدمهدی حبیبی با بیان اینکه یارانه دارو از طریق بیمه‌ها به بیمار پرداخت می‌شود، اذعان کرد: در چند ماه اخیر قیمت داروها چندین‌درصد افزایش یافته است و به همین دلیل دولت برای حمایت از بیماران، این طرح را ایجاد کرد.
وی با بیان اینکه یکی از اهداف طرح خرید دارو با نسخه و تجویز پزشک است، عنوان کرد: درخصوص پرداخت زودهنگام و به‌موقع بیمه‌ها که یکی از اهداف این طرح است، هنوز نمی‌توان قضاوت کرد؛ اما چند ماهی هست که سرعت پرداخت مطالبات توسط بیمه‌ها نسبت به قبل بهتر شده است
این داروساز همدانی با بیان اینکه هنوز یک ماه از اجرای طرح می‌گذرد و برای پرداخت مطالبات داروخانه‌ها توسط بیمه‌ها باید حداقل سه ماه زمان طی شود، خاطرنشان کرد: همیشه در بهترین حالت بیمه‌ها سه ماه نسبت به پرداخت مطالبات عقب هستند و برای تحقق و عدم تحقق این طرح، نیاز به زمان داریم.
حبیبی با بیان اینکه درصورت تأمین اعتبار این طرح می‌تواند برکات زیادی به همراه داشته باشد، عنوان کرد: به‌طور مثال طرح پزشک خانواده در ابتدای کار به‌خوبی اجرا شد، اما به‌دلیل نبود اعتبار و بستر‌های لازم، به‌صورت کامل اجرا نشد و درنهایت اهداف آن محقق نشد.
وی درخصوص علت بی‌خبری برخی داروخانه‌داران از این طرح ابراز کرد: این بی‌خبری دو دلیل دارد؛ نخست آنکه مشغله داروخانه‌داران و متصدی داروخانه بسیار زیاد است و به همین دلیل به‌صورت کامل در جریان کار قرار نگرفتند.
این داروساز همدانی با بیان اینکه دومین دلیل آن است که طرح به‌صورت ناگهانی و بدون اطلاع قبلی اجرا شد، اذعان کرد: چند روز طول کشید تا موفق شدیم سیستم داروخانه را به‌روزرسانی و بتوانیم سامانه مربوط به این طرح را نصب کنیم.
حبیبی با بیان اینکه یک‌شبه این طرح اجرا شد و از داروخانه‌داران خواستند که از این سیستم بهره‌مند شوند، عنوان کرد: اجرای چنین طرحی نیاز به آموزش و اطلاع‌رسانی دارد و اجرای سریع آن باعث شده که برخی از داروخانه‌داران اطلاعی در این خصوص نداشته باشند.
وی افزود: اجرای ضربتی طرح دارویار و عدم اطلاع‌رسانی به داروخانه‌داران، شرکت‌های دارویی و غیره باعث شده که فعالین اطلاع و آگاهی کمی از این طرح داشته باشند.
مؤسس و مسئول فنی داروخانه قانون همدان گفت: این طرح مصرف بی‌رویه دارو و بدون تجویز را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد.
لازم به ذکر است که با اجرای طرح دارویاری، تهیه دارو با نسخه هیچ افزایش هزینه‌ای برای بیمار نخواهد داشت، اما اگر بدون نسخه و به‌صورت آزاد برای دریافت دارو مراجعه شود، فرد مشمول افزایش هزینه خواهد شد.
طبق اعلام وزارت بهداشت داروهایی که تهیه آن‌ها نیاز به نسخه پزشک ندارد (OTC)، افزایش قیمتی نخواهند داشت. درعین‌حال وزارت بهداشتی‌ها اعلام کرده‌اند با توجه به اینکه تعداد زیادی از مردم کشور به‌صورت روزانه از این داروها استفاده می‌کنند و با توجه به دستور رئیس‌جمهور دراین‌باره، تعداد 119 قلم از داروهای بدون نسخه که تواتر مصرف بیشتری دارند، زیر پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.
براساس گزارش میدانی این رسانه اکثر کارکنان داروخانه‌ها، پزشکان و متصدیان از این طرح خبر ندارند و با بی‌اطلاعی می‌پرسند که این طرح چیست و بی‌اطلاعی داروخانه‌داران و عدم آموزش آن‌ها، باعث شده که این طرح در همدان گمنام باشد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/58736