کد خبر : 58777
تاریخ : 1401/5/23
گروه خبری : فرهنگی

بنای تاریخی «یخدان میرفتاح» ملایر همچنان لنگ اعتبار

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر گفت: بنای تاریخی یخدان میرفتاح نیازمند اعتبار برای عملیات ساخت طاق گنبد است.

 

ابراهیم جلیلی با اشاره به آسیبی که بارش‌های شدید 12 فروردین‌ماه سال 98 به بنای خشتی «یخدان میرفتاح» وارد کرد، از ایجاد کمربند بتنی با 12 ستون برای استحکام‌بخشی عالی این بنا در بستر خاک خبر داد و افزود: بنای یخدان میرفتاح به‌جز آن یخدان که محل نگهداری یخ در 6 متری زیر خاک و داخل زمین است و یک چاه کوچک که محل نگهداری آب بوده، به‌طور کامل سالم است.

وی با تصریح بر اینکه دیواره بین یخدان نیز در اثر بارش‌های شدید باران آسیبی ندیده، اظهار کرد: در ادامه فعالیت پروژه مرمت و بازسازی بنای تاریخی یخدان میرفتاح اقدامات حصارکشی بنا به طول 130 متر، تهیه مستند بنا و طرح آسیب‌شناسی و همچنین ایجاد نگهبانی و حصارکشی با استفاده از مصالح موجود با اعتباری بالغ‌بر 200 میلیون تومان انجام شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر با اشاره به اینکه در سال 99 از محل اعتبارات سال 98 برای آواربرداری، تخریب و استحکام‌بخشی پایه‌های بیرونی بنا، ساخت قالب و غیره انجام شده، افزود: در محل اعتبارات استانی و ردیف متوازن 600 میلیون تومان اعتبار مصوب شد و خاک‌برداری و استحکام‌بخشی بدنه و پایه‌های آن به عمق دو متر و شعاع 48 متر انجام شد.

جلیلی در ادامه افزود: در سال گذشته نیز از محل اعتبارات ملی 600 میلیون تومان در قالب اوراق به مرمت بنا تخصیص پیدا کرد و به دنبال آن با قراردادی که از محل اعتبارات ملی در قالب اوراق به مبلغ 400 میلیون تومان با پیمانکار ذی‌صلاح مرمت منعقد شد، از اسفندماه 1400 تاکنون این پروژه فعال است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تاکنون بالغ‌بر یک میلیارد و 450 میلیون تومان برای مرمت این بنای تاریخی هزینه شده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه یخدان میرفتاح در زمین‌های کشاورزی قرار گرفته و به‌منظور نگهداری یخ در عمق 6 متری منفی سطح زمین ساخته شده، مصالح به‌کاررفته در آن که گِل، چینه و کلاف چوبی بوده، از بین رفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر ادامه داد: به همین منظور در قرارداد یادشده مقرر شد که با فاصله از دیوار اصلی، به عمق بیش از چهار متر به متراژ دور گنبد به مساحت 48 متر گودبرداری انجام شود.

جلیلی بیان کرد: علاوه‌بر ایجاد دیوار سنگی، در فاصله هر چهار متر پایه بتنی و با تزریق بتن و ایجاد کمربند بتنی، استحکام‌بخشی عالی در بستر خاک انجام شده تا پس از احیای طاق، ساقه و پایه دوام و مقاومت لازم را برای نگهداری داشته باشد.

وی با بیان اینکه بتن‌ریزی انجام شده و درحال اقدام هستیم، افزود: علاوه‌بر این یک کانال رطوبت‌گیر نیز برای دفع رطوبت دیواره فوق و تأسیسات ایجاد شده که در زیر خاک و هم‌سطح زمین قرار گرفته است.

به گزارش مهر، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر اظهار کرد: به‌زودی پس از اتمام بتن‌ریزی و عملیات فوق، درصورت تأمین اعتبار در سال جدید از محل اعتبارات استانی به‌ویژه سفر رئیس‌جمهور، عملیات ساخت طاق گنبد آغاز خواهد شد.

 

 

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/58777