کد خبر : 58847
تاریخ : 1401/5/25
گروه خبری : خانواده

والدین حمایت‌گر، پله‌ای بر موفقیت فرزندان

به فرزندان خود به جای ماهی دادن ماهیگیری بیاموزید

اصول تربیتی پدر و مادر، در موفقیت فرزندان تأثیر مستقیم و بسزایی از خود برجای می‌گذارد به‌گونه‌ای که والدین بر حسب دانش و تجربه قبلی و با تکیه بر روش‌های تربیتی خود، درصدد تربیت فرزندی کامل و موفق برمی‌آیند و از سوی دیگر، نحوه تعامل و ارتباط والدین با فرزندان، یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار برای تحویل دادن فرزندانی سالم و متعهد به جامعه است.

پدر و مادری که اصول تربیتی درست را در پیش گرفته‌اند، علاوه بر برقراری ارتباط و تعامل عمیق و قوی با فرزند خود، در جهت شناسایی نیازهای او اقدامات لازم را به‌کار می‌گیرند چراکه این دسته از والدین چتر حمایتی خود را به‌صورت کامل، بر سر فرزندان خود باز می‌کنند و زمینه‌ساز و سکوی پرتابی برای موفقیت فرزندان خود به‌شمار می‌روند. در مقابل، پدر و مادری که اصول تربیتی درستی را در پیش نگرفته‌اند، در تعامل و ارتباط با فرزند خود، صمیمیت کمتری داشته و در ادامه این روند، به‌تدریج یک شکاف و خلأ عاطفی را میان بچه‌ها و والدین ایجاد می‌کنند.

رفتار و حضور پدر و مادر علاوه بر تربیت فرزندان، در ابعاد مختلف بر زندگی آن‌ها نیز بسیار تأثیرگذار است و عدم حضور یا مؤثر نبودن هر یک از والدین، باعث بروز آسیب در زندگی و جنبه‌های مختلف شخصیتی فرزندان می‌شود. حضور گرم و صمیمانه والدین تأثیر بسزایی در شخصیت فرزندان برجای گذاشته و بچه‌ها به‌صورت ناآگاهانه یا آگاهانه، خصوصیات بسیاری از پدر و مادر خود را به ارث خواهند برد.

نحوه صحبت و نوع رفتار پدر و مادر با فرزندان، بستری مناسب برای تحریک احساسات و رشد آن‌ها را فراهم می‌آورد. در یک نگاه کلی، پدر و مادر آینه تمام‌قد و مهم‌ترین الگوی فرزندان به‌شمار می‌آیند و بچه‌ها رفتار والدین خود را از نزدیک لمس نموده و آن را تقلید و تکرار می‌نمایند. بر این اساس، ارتباط و تعامل مناسب و احترام قائل شدن پدر و مادر برای یکدیگر، سبب فراگیری و آموزش ارتباطات سالم و حفظ احترام در فرزندان می‌شود.

حال با موضوع نقش والدین بر موفقیت فرزندان با تعدادی از نخبگان همدانی و سپس یک روان‌شناس اجتماعی به گفت‌وگو نشسته که نتیجه را باهم می‌خوانیم؛

یک نخبه همدانی با بیان اینکه چندین سال است در بخش تولید دارو و مکمل‌های طبیعی فعالیت دارم، عنوان کرد: بعد از پذیرفته شدن در رشته طب سنتی و گیاهان دارویی به این حوزه علاقه‌مند شدم و پس از سال‌ها تلاش توانستم شرکتی در این زمینه تأسیس کنم.

بابک عزتی‌رنجبر با بیان اینکه طی کردن این مسیر دشوار را مدیون خانواده‌ام هستم، اظهار کرد: قطعاً پدر و مادر نقش بسزایی در موفقیت فرزندان دارند و می‌توانند با حمایت مادی و معنوی خود مسیر را برای آن‌ها هموار سازند.

   ابراز امیدواری والدین مسیر سخت را هموار می‌کند

وی با بیان اینکه والدین بنده به‌خصوص مادرم در تمام مراحل زندگی با حمایت‌های عاطفی و معنوی خود همراه من بوده، اذعان کرد: خانواده‌ها می‌توانند با ابراز امیدواری، فرزندان خود را برای رسیدن به اهداف و علاقه‌مندی‌های خود یاری و همراهی کنند.

مدیرعامل شرکت بادران طب کوهستان با بیان اینکه هر بار در حوزه‌های مختلف که شکست می‌خوردم و یا ناامید می‌شدم خانواده با حمایت‌های خود من را یاری می‌کردند، اظهار کرد: در حال حاضر که به اهداف رسیدم خانواده‌ام احساس خوبی از اینکه زحماتشان به ثمر نشسته دارند.

عزتی‌رنجبر با بیان اینکه والدین می‌توانند با افزایش حس اعتمادبه‌نفس، عزت‌نفس و آزادی عمل احساس ارزشمندی و مفید بودن را به فرزندان خود القا کنند، عنوان کرد: والدین با دادن آزادی عمل در حوزه‌های مختلف رفتاری و تفکری به فرزندان فرصت شکوفایی استعداد‌ها را به آن‌ها می‌دهند.

وی با بیان اینکه والدین بستر انتخاب عمل را از فرزندان خود می‌گیرند در واقع خلاقیت آن‌ها را از بین می‌برند، مطرح کرد: داشتن خانواده موفق، شرط لازم برای موفقیت فرزندان است اما شرط کافی و الزامی نیست.

وی با بیان اینکه داشتن بنیان قوی عاطفی در خانواده تأثیر بسزایی بر موفقیت فرزندان دارد، ابراز کرد: اگر خانواده‌ای دوست دارد فرزند موفقی داشته باشد باید در وهله نخست خود به‌عنوان الگو در این مسیر حرکت کند.

   در تمام مراحل زندگی و کار خانواده حامی من بودند

دیگر نخبه همدانی با بیان اینکه بالغ بر 6 سال است که وارد بازار کار شده‌ام، مطرح کرد: خوشبختانه تاکنون دو گواهی ثبت اختراع در حوزه برداشت گردو کسب کرده‌ام.

سعید عزیزی شریف‌آبادی با بیان اینکه در حال حاضر در ایران تنها فرد در کشور هستم که این دستگاه را تولید می‌کند، اذعان کرد: از کودکی به دلیل مرتبط بودن شغل پدرم به باغداری و اینکه با مشکلات گردو‌کاران کاملاً آشنا بودم به این حوزه علاقه‌مند شدم.

وی با ابراز اینکه در تمام مراحل زندگی و کار، خانواده حامی من بودند، ابراز کرد: پدر و مادرم برای ادامه مسیر به من انگیزه می‌دادند و ازلحاظ معنوی و عاطفی حمایتم می‌کردند؛ در تمام مراحل زندگی و کاری با تشویق و حمایت‌های خود باعث ‌شدند دلگرم شوم و مسیر را با قدرت طی کنم.

این نخبه همدانی گفت: در هر مرحله از زندگی که به موفقیت دست یافتم خانواده‌ام از اینکه تلاش‌هایم به ثمر رسیده ذوق می‌کردند، عنوان کرد: از طرفی دیگر زمانی هم که شکست می‌خوردم یا ناامید می‌شدم به من انگیزه داده و تشویقم می‌کردند تا مجدداً برای اهدافم بجنگم.

عزیزی شریف‌آبادی بیان کرد: قطعاً تلاش‌های شبانه‌روز افراد در کنار حمایت معنوی و عاطفی والدین می‌تواند نتایج درخشانی به ارمغان داشته باشد.

   سه دسته والد بر آینده فرزندان و موفقیت آن‌ها تأثیرگذار هستند

در ادامه روان‌شناس اجتماعی با بیان اینکه سه دسته والد بر آینده فرزندان و موفقیت آن‌ها تأثیرگذار هستند، اذعان کرد: والدین درجه یک شامل پدر، مادر، خواهر، بردار و اقوام، والدین درجه دو شامل مربی‌های مهد کودک و دبیران مدرسه، والدین درجه سه گروه هم‌سالان و رسانه هستند.

علی شریفی‌یزدی با اذعان بر این که این سه گروه در موفقیت و یا عدم موفقیت افراد نقش دارند، عنوان کرد: ازآنجایی‌که بنای زندگی هر فردی از خردسالی تا هست سالگی در خانواده گذاشته می‌شود، بالغ بر80 درصد، والدین درجه یک بر زندگی کودکان مؤثر خواهند بود.

   شیوه تربیت والدین بر زندگی فرزندان مؤثر خواهد بود

وی با تأکید بر اینکه شیوه تربیت والدین بر زندگی فرزندان مؤثر خواهد بود، ابراز کرد: والدین مهارت‌های مختلف زندگی ازجمله تصمیم‌گیری، مسئولیت‌پذیری و غیره را به کودکان خود یاد می‌دهند.

این روان‌شناس اجتماعی با بیان اینکه فراگیری مهارت‌ها بر موفقیت یا عدم موفقیت فرد مؤثر خواهند بود، تصریح کرد: برای رسیدن فرزندان به موفقیت، لازم است حداقلی از امکانات برای آن‌ها توسط والدین فراهم شود.

شریفی‌یزدی با بیان اینکه والدین تا 35 درصد بر موفقیت فرزند اول خود مؤثر خواهند بود، تصریح کرد: در فرزند دوم این مقدار به 15 درصد تنزل پیدا می‌کند چراکه فرزندان بزرگ‌تر نقش مهم‌تری بر موفقیت فرزندان کوچک‌تر خواهند داشت.

وی با بیان اینکه والدین با تربیت فرزند اول، والد فرزند دوم خود را هم تربیت می‌کنند، اذعان کرد: به همین دلیل خانواده‌ها بسیار بر موفقیت فرزندان خود تأثیرگذار خواهند بود.

این روان‌شناس اجتماعی با بیان اینکه والدین اگر می‌خواهند فرزندانشان در آینده فرد موفقی باشد به اصطلاح معروف باید به جای ماهی دادن ماهیگیری را به آن‌ها بیاموزند، گفت: در این راستا فرزند می‌تواند مهارت‌هایی را که فراگرفته در موقعیت‌های مختلف به‌کار گیرد و در مقابل مشکلات زندگی تاب‌آور شود.

حال با توجه به آنچه گفته شد بدون شک یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در موفقیت و پیشرفت فرزندان، خانواده و به‌خصوص والدین آن‌ها هستند، زیرا اولین الگوی رفتاری فرزندان و محل رشد آن‌ها کانون خانواده است. ولی باید به این نکته هم توجه کنیم که شرط موفقیت صرفاً داشتن یک خانواده موفق و یا خواهر و برادر موفق نیست. این‌‌ها تنها برخی از عواملی هستند که می‌توانند بستر مناسبی برای کسب موفقیت در زندگی را فراهم کنند.

والدین الگوهای فرزندان خود هستند که کودکان از آن‌ها پیروی می‌‏کنند و با وجود آن‌که پدر و مادر تلاش مى‏کنند رفتارهاى خوب را به آن‌ها آموزش دهند، ولى فرزندان شیوه و رفتار والدین را نگاه کرده و از آن پیروی می‌کنند؛ بنابراین پدر یا مادر باید الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشند و بدین‌صورت به موفقیت آن‌ها کمک کنند.

از طرفی دیگر در موفقیت فرزندان حمایت عاطفی و معنوی مهم‌تر از حمایت است هرچند والدین باید ابزار‌ها و امکانات حداقلی برای فرزندان خود را فراهم کنند اما در وهله نخست والدین باید با فراگیری روش‌هایی اعتماد و عزت نفس فرزندان خود را افزایش دهند چراکه همین افزایش اعتمادبه‌نفس و فراگیری مهارت‌های مختلف باعث می‌شود فرزندان به موفقیت برسند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/58847