کد خبر : 58848
تاریخ : 1401/5/25
گروه خبری : کاردانش

صادرکننده نمونه محصولات دانش‌بنیان استان همدان؛

نخستین تولیدکننده استارتر‌ در ایران

سایت جدید در پارک علم و فناوری در دست پیگیری

آبان‌ماه سال 1389 بود که عطف به نامه شماره 181333/40768 مورخ 8/10/1387 در اجرای اصل 123 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات که با عنوان لایحه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود، با تصویب در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ 5/8/1389 و پس از تأیید توسط شورای نگهبان، به‌عنوان یک قانون به دولت ابلاغ شد اما با گذشته بیش از 12 سال از تصویب این ماده قانونی به‌عنوان مرجع، همچنان با کنکاش در فعالیت برخی شرکت‌های دانش‌بنیان، آنچنان که باید و شاید شاهد اجرایی شدن این حمایت‌ها در بخش‌های مختلف نبوده‌ایم.

در این شماره با مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان الوندمدار بهینه‌ساز گفتگویی ترتیب دادیم که در حال حاضر به دلیل فراهم نبودن بستر صادرات سودآور، بخشی از محصول خود را در ترکیه مونتاژ کرده و متأسفانه به نام این کشور تولید می‌کند.

در ادامه شرح این گفت‌و‌گو را می‌خوانید:

محمد ملک‌محمدی با بیان اینکه این شرکت در سال 1387 تأسیس شده، گفت: کار خود را در زمینه اتوماسیون صنعتی آغاز و در ادامه برای شرکت آب و فاضلاب، سیستم اتوماسیون مخازن آب را طراحی کردیم.

وی با اشاره به اینکه این سیستم با استفاده از فناوری بی‌سیم از سرریز این مخازن جلوگیری می‌کرد، افزود: طی قرارداد منعقد‌شده با شرکت آب و فاضلاب در سطح ملی، این دستگاه در سه هزار و 500 ایستگاه در 9 استان نصب شد.

وی عنوان کرد: سه سال پیاپی به‌عنوان کارآفرین برتر ملی و دو سال نیز به‌عنوان فناور برتر در کشور شناخته شدیم.

این فناور برتر همدانی با اشاره به موفقیت در جشنواره شیخ بهایی در کشور، ابراز کرد: علاوه بر کسب موفقیت‌های گوناگون در سطح ملی حدود 14 مورد ثبت اختراع داریم که 13 مورد از این محصولات به مرحله تجاری‌سازی رسیده‌اند.

ملک‌محمدی با بیان اینکه در سال 91 کارخانه ساخت استارتر توسط این شرکت با همکاری یک شرکت ایتالیایی احداث کردیم تشریح کرد: متأسفانه با آغاز تحریم‌ها در سال 92 این شرکت از ادامه همکاری با ما برای ساختِ استارتر منصرف شد.

وی ادامه داد: بر این اساس کار را خودمان ادامه داده و در سال 95 موفق به تولید یک محصول دانش‌بنیان جدید شده و از سال 97 نیز صادرات آن را آغاز کردیم.

مدیرعامل شرکت الوندمدار بهینه‌ساز با اشاره به اینکه خوشبختانه سال گذشته نیز توانستیم در حوزه محصولات دانش‌بنیان عنوان صادرکننده نمونه استان همدان را به خود اختصاص دهیم، تشریح کرد: آنچه ما تولید کردیم استارتر و درایو مورتوهای الکتریکی، استارترها و درایو سیستم‌های اینورترهای خورشیدی و شارژر‌های ماشین‌های الکتریکی است.

ملک‌محمدی با بیان اینکه شارژر‌های ماشین‌ها الکتریکی ما در کشور ترکیه خواهان بسیاری داشت ابراز کرد: خوشبختانه هر آنچه تولید کردیم همگی از گواهینامه CE (استاندارد اروپا) و بالاترین استانداردها در حوزه محصولات الکترونیک در سطح بین‌الملل برخوردار هستند، تصریح کرد: امیدواریم طی سال جاری از طریق سایتی که در کشور ترکیه ایجاد کردیم صادرات محصول به کشورهای اروپایی محقق شود.

وی با اشاره به اینکه این شرکت جزء نخستین شرکت‌هایی است که در پارک علم و فناوری همدان مستقر شده و از طریق همین زیرساخت کار خود را پیش بردیم گفت: هنگام مواجهه با تحریم‌ها ‌در خصوص صادرات محصول از کشور با مشکل بازگشت ارز حاصل از فروش محصول رو‌به‌رو شدیم بنابراین برای سهولت در کار، سایت مونتاژی را در کشور ترکیه با پایه کار در ایران راه‌اندازی کردیم.

این فناور همدانی با اشاره به اینکه در حال حاضر محصول در کشور ترکیه با یک برند ثبت‌شده ایرانی به کشورهای آذربایجان، ارمنستان، تاجیکستان، عراق، سوریه و قطر صادر می‌شود گفت: از بازار ترکیه برای دستیابی به بازارهای بین‌المللی استفاده کردیم.

ملک‌محمدی با تأکید بر اینکه در حال حاضر هر آنچه در ایران تولید در کشور ترکیه مونتاژ می‌شود افزود: با اطمینان عرض می‌کنم که توسعه تولید و صادرات این محصول درآمد ارزی بالایی دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تولید این محصول 400 دستگاه در ماه است اما در تلاش برای افزایش تولید به هزار دستگاه هستیم خاطرنشان کرد: در حال حاضر 16 نفر به‌صورت مستقیم در این شرکت مشغول به کار هستند بنابراین با طرح توسعه، پیش‌بینی شده این عدد به 67 نفر خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت الوندمدار بهینه‌ساز با اشاره به اینکه ساخت سایت جدید دیگر در پارک علم و فناوری استان در دستور کار است، تشریح کرد: با راه‌اندازی این سایت تعداد محصولات تولیدشده در ماه به هزار دستگاه می‌رسد.

ملک‌محمدی در خصوص وضعیت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در استان همدان گفت: از آنجا که فضای اقتصادی کشور و به‌تبع آن دولت مناسب نیست، نمی‌توان انتظار داشت که پارک‌های علم و فناوری در این زمینه بتوانند حمایت مالی بالایی داشته باشند اما در خصوص حمایت‌های معنوی همچون فراهم کردن بستر برای حضور در نمایشگاه و درعین‌حال ایجاد ارائه مشاوره‌‌های اقتصادی، گام‌های مؤثری از سوی پارک برداشته شده است.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/58848