کد خبر : 58859
تاریخ : 1401/5/25
گروه خبری : جامعه

رودخانه‌ای از فاضلاب در شهر کرمانشاه

سامان‌دهی «قره‌سو» عزم جدی مسئولان را می‌طلبد

فرحناز اقبالی روز گذشته در جمع خبرنگاران درخصوص مشکل و بوی بد رودخانه قره‌سو اظهار کرد: رودخانه قره‌سو از سراب روانسر در شمال غرب کرمانشاه سرچشمه می‌گیرد.

وی قره‌سو را به‌عنوان یکی از رودخانه‌های مهم استان برشمرد و گفت: یکی از سرشاخه‌های مهم قره‌سو، رودخانه رازآور است که در قزانچی رودخانه مرگ و چم‌بشیر در کرمانشاه و آبشوران به آن متصل می‌شود.

معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه تصریح‌ کرد: پس از عبور از کرمانشاه رودخانه گاماسیاب به آن اضافه می‌شود و درنهایت سیمره را ایجاد می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: سرمنشأ دبی (آب تأمین‌شده رودخانه) رودخانه قره‌سو از سراب روانسر آغاز می‌شود که امسال متأسفانه با خشک شدن سراب روانسر و رودخانه رازآور ورودی رودخانه خیلی کم شده و خودپالایی آن با پایین آمدن دبی از بین رفته است و همین سبب شده که امسال مشکل بوی بد و تعفن آن خیلی حاد شود.

اقبالی گفت: عمده‌ترین منبع آلاینده رودخانه قره‌سو فاضلاب شهر کرمانشاه است و تا زمانی که فاضلاب شهر کرمانشاه وارد رودخانه قره‌سو شود، این مشکل بوی بد به‌دلیل ورود فاضلاب خام و بدون هیچگونه عملیاتی روی آن، وجود دارد.

وی اضافه کرد: 35 درصد این فاضلاب شهری توسط مدول اول تصفیه‌خانه کرمانشاه مدیریت می‌شود و 65 درصد باقی‌مانده که قرار بود توسط مدول دوم و سوم مدیریت شود، برای آن هنوز اتفاقی نیفتاده است.

اقبالی خاطرنشان کرد: در سال 89 مجوز مدول دوم صادر شد و قرار بود از طریق بانک‌های خارج از کشور تأمین اعتبار شود؛ در آن زمان یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار لازم داشت که متأسفانه براساس اتفاقات افتاده در کشور و تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، امکان تأمین اعتبار از این محل وجود نداشت.

وی ادامه داد: بعد از آن قرار شد از محل اعتبارات ملی تخصیص‌هایی به سیستم تصفیه کرمانشاه داده شود که متأسفانه این هم محقق نشد تا سال گذشته با اصلاح قانون بودجه کشور اعتباری به پروژه تزریق و عملیات‌ اجرایی در زمستان گذشته آغاز شد.

این مقام مسئول افزود: سامان‌دهی رودخانه قره‌سو عزم جدی مسئولان ذی‌ربط را می‌طلبد، محیط‌زیست به عنوان دستگاه ناظر همواره با مکاتباتی با مرکز درخواست کرده که از محل اعتبارات ملی، اعتباری به این پروژه تزریق شود. نمایندگان استان باید برای تکمیل و تزریق اعتبار به این پروژه ورود کنند؛ چون صدرصد باید اجرا شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اخیراً طی مکاتبه‌ای از دستگاه‌های ذی‌ربط درخواست شده که هرکدام از دستگاه‌‌های اجرایی وظایف قانونی خود را درخصوص رودخانه قره‌سو حتی با برنامه‌های کوتاه‌مدت، انجام دهند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/58859