کد خبر : 59005
تاریخ : 1401/5/29
گروه خبری : جامعه

جای خالی «گردشگری ادبی» در توسعه فرهنگی کشور

علیرضا تابش در یک گفت‌وگوی رادیویی ضمن تأکید بر جایگاه ویژه مشاهیر تاریخی و ادبی کشورمان برای معرفی تمدن بزرگ ایرانی، مجموعه‌های فرهنگی تاریخی کشور را جزو مکان ـ رویدادهایی دانست که بر میزان غنای فرهنگی می‌افزاید و برگزاری تورهای ادبی، فرهنگی که با نام فرهیختگان، شعرا و نویسندگان پیوند خورده را الزامی دانست.

وی با بیان این مطلب که اصولاً مفاخر فرهنگی و مشاهیر ادبی کشورمان نقش بسیار مهم و بسزایی در معرفی ارزش‌های ایرانی به تمامی مردمان ساکن در پهنه ایران و یکایک جهانیان دارند، گفت: هر یک از شهرهای ایران که زادگاه یا آرامگاه هر یک از شعرای پرآوازه ایران است، یک مقصد مهم گردشگری برای علاقه‌مندان به آثار و سلوک آن شاعر محسوب می‌شود.

دبیر ستاد معرفی و آموزش میراث فرهنگی با اشاره اینکه نسبت فرهنگ کشور با این مفاخر قاعدتاً یکی از پیشران‌های توسعه فرهنگی به حساب می‌آید، بیان کرد: به‌عنوان مثال، بعد از خاکسپاری استاد ابتهاج در رشت بین منزل مسکونی ایشان در کوشک و محل دفن ایشان به‌عنوان مقبره این شاعر بزرگ پیوندی برقرار خواهد شد و علاقه‌مندان شعر و ادب پارسی به این دو مقصد بیش از پیش توجه خواهند کرد.

مطابق با توضیحات تابش، در حقیقت مجموعه‌های فرهنگی تاریخی همچون حافظیه، سعدیه و... جزو مکان‌ـ رویدادهایی هستند که بر عمق و میزان غنای فرهنگی ایران عزیز می‌افزایند.

وی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به ماهیت فرابخشی میراث فرهنگی تصریح کرد: دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی در کشور الزاماً باید با مفاخر و مشاهیر ادبی و فرهنگی کشور آشنا شده و نحوه برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای باشد که این سطح از آموزه‌ها و آشنایی حاصل شده در مقطع دانشگاه عمق بگیرد و افزوده شود.

وی همچنین با تأکید بر لزوم توجه کامل به نقش بسیار مهم رسانه در این میان اظهار کرد: به‌عنوان مثال همگان بعد از اجرای برنامه مشاعره توسط استاد آذر برای نوجوانان و جوان‍ان تأثیر غیرقابل انکار این برنامه را در میزان علاقه و گرایش این طیف از جامعه به ادبیات دیدیم.

دبیر ستاد معرفی و آموزش میراث فرهنگی نام‌گذاری معابر به نام نویسندگان و فرهیختگان معاصر را اقدامی بسیار در خور ستایش و حائز اهمیت دانست و عنوان کرد: برای مثال استاد هوشنگ مرادی کرمانی در عین مناعت طبع و بهره‌مندی از غنای روحی، با ابراز رضایت از این اقدام با خرسندی سخن می‌گفتند.

تابش ادامه داد: معرفی مفاخر، مشاهیر، ادبا و شعرا باید لزوماً از طریق بسترهایی ناب صورت گیرد و باید در نظر داشت که این رویه به هیچ عنوان تعطیلی ندارد؛ چراکه این مشاهیر در حقیقت با تاریخ و فرهنگ ایران بزرگ عجین شده و پیوند خورده و دائماً باید از دریچه‌‌ای جدید و با خلاقیت به ظرفیت این مفاخر نگریست.

وی تأکید کرد: تحقق این مهم ضرورتاً باید در قالب حکمرانی فرهنگی و در کمال دقت مورد اهتمام قرار گیرد.

مشاور معاون میراث فرهنگی در وزارت میراث فرهنگی با تأکید بر اینکه در این میان قاعدتاً بخشی از وظیفه نیز متوجه مردم به‌صورت اعم و تشکل‌های مردم نهاد به صورت خاص است، خاطرنشان کرد: این اقدامات باید به گونه‌ای باشد تا تمرکز بیشتری روی شهرهای کوچک داشته باشد و این موضوع از طریق برگزاری برنامه‌های ویژه شبیه تورهای ادبی قابل دست‌یابی است.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/59005