کد خبر : 59978
تاریخ : 1401/6/21
گروه خبری : فرهنگی

استاندار همدان:

شهید آیت‌الله مدنی با تمام وجود حامی اسلام و انقلاب بود

«علیرضا قاسمی‌فرزاد» روز یکشنبه در آیین سالگرد شهادت آیت‌الله مدنی که در بیت آن شهید والامقام در همدان برگزار شد، افزود: 20 شهریورماه 1360 ازنظر مکتب شیعه برگ زرینی دیگر به اوراق مکتب سرخ آل‌الله اضافه و در این روز خون پاک یکی از فرزندان راستین اباعبدالله (ع) بر زمین ریخته شد.

وی با اشاره به اینکه شهادت آیت‌الله مدنی برگ تاریک و سیاه دیگری را به اوراق منافقان اضافه کرد، اظهار کرد: منافقان کوردل هزاران نفر از جوانان رشید و بهترین سرمایه‌های این کشور را برای مطامع پلید و خودفروخته به استعمار و استکبار به شهادت رساندند و ترور 17 هزار نفر از کسانی که هوادار اسلام، تشیع و ولایت بودند، ازجمله جنایت‌های بزرگ منافقین کوردل و پلید است.

استاندار همدان تصریح کرد: می‌توان در باب ترور یک کتاب به قطر 17 هزار برگ شامل جنایات منافقین در به شهادت رساندن فرزندان این آب و خاک و به خاک و خون کشیدن مردم نوشت.

قاسمی‌فرزاد خاطرنشان کرد: شهید آیت‌الله مدنی در نخستین روزهای نهضت امام خمینی (ره) در کنار ایشان بود و در ایامی که در تبعید به‌سر می‌بردند، همواره راه و مسیر امام راحل را دنبال می‌کرد.

وی با بیان اینکه سراسر وجود آیت‌الله مدنی زهد، تقوا، عبودیت و خداشناسی بود، گفت: یکی از کارهای خوب آیت‌الله مدنی در همدان، ایجاد مؤسسه قرض‌الحسنه مهدیه است که کمک شایانی به مردم همدان می‌کرد.

استاندار همدان با تأکید بر لزوم توجه بیشتر به شخصیت، عملکرد و نقش محوری آیت‌الله مدنی در دوران انقلاب، خاطرنشان کرد: شهیدمدنی جذابیت زیادی داشت و توانست انسجام خوبی را در دوران قبل از انقلاب و اعتراضات شاهنشاهی در میان مردم ایجاد کند و ایشان حتی در شکل‌گیری سپاه، کمیته و ساختارهای انقلابی نیز نقش مؤثری داشت.

آیت‌الله مدنی (1293- 1360 ش) به دنبال مبارزاتش در دهه 1340 چندین‌بار توسط ساواک دستگیر و تبعید و در چنین شرایطی به بیماری سل ریوی مبتلا شد که با بررسی پرونده پزشکی و قوت گرفتن احتمال درگذشت او در اثر این بیماری، ساواک برای فرار از فشارهای طیف مذهبی جامعه در سال 1351 آیت‌الله مدنی را به دره‌مرادبیگ در حوالی همدان تبعید کرد.

پس از درگذشت روح‌الله کمالوند بنیان‌گذار حوزه علمیه کمالیه، آیت‌الله مدنی به خرم‌آباد مهاجرت و تا سال 1354 اقدام به انتشار توضیح‌المسائل و تحریرالوسیله از آثار امام خمینی (ره) کرد و سخنرانی او به‌مناسبت دوازهمین سالگرد قیام 15 خردادماه در مسجد شاه خرم‌آباد ساواک را نسبت به اقدامات او حساس کرد.

پس از پیروزی انقلاب 1357 ایران برای حل مشکلات مردم همدان، به امامت جمعه این شهر منصوب شد و در نخستین انتخابات مجلس خبرگان به نمایندگی از همدان به مجلس راه یافت و در آبان‌ماه سال 1358 امام راحل وی را به‌عنوان امام جمعه تبریز منصوب کرد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/59978