کد خبر : 60426
تاریخ : 1401/6/31
گروه خبری : استان‌ها

استاندار همدان خطاب به دستگاه‌های اجرایی تأکید کرد:

لزوم تقویت سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه دانش‌بنیان و صنایع کم‌آب‌بر

علیرضا قاسمی‌فرزاد شامگاه سه‌شنبه در ششمین جلسه ستاد سرمایه‌گذاری استان همدان که با حضور استاندار و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در سالن جلسات شهدای استانداری برگزار شد، ارائه مشوق‌های سرمایه‌گذاری از سوی دستگاه‌های دولتی را عاملی مهم در راستای افزایش مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حوزه گردشگری استان خواند و ابراز کرد: باید فضایی در استان ایجاد شود که سرمایه‌گذاران در اینجا اقامت داشته باشند.
وی با تأکید بر اینکه در حوزه سرمایه‌گذاری نباید فضایی فکر کنیم و نیاز است که واقع‌بین بوده و براساس داشته‌هایمان برنامه‌ریزی و تصمیم‌سازی کنیم، افزود: علاوه‌بر جذب سرمایه‌گذاران، باید خدمات ارائه‌‌شده بر اساس استانداردهای رایج باشد تا بتوان ورود گردشگران به استان را افزایش داد.
استاندار همدان با تأکید بر لزوم توجه به نیازهای داخلی در سرمایه‌گذاری خارجی، گفت: فضاهای بکر بسیاری در استان برای سرمایه‌گذاران وجود دارد که بعد از اعتبارسنجی می‌توانند در فضاهای منحصربه‌فردی نظیر پیست اسکی، تپه هگمتانه و غار علیصدر با حمایت دستگاه‌های مربوطه سرمایه‌گذاری کنند.
قاسمی‌فرزاد با تأکید بر ضرورت توجه به حوزه گردشگری به‌طور ویژه، بیان کرد: ارتقا و بهبود خدمات گردشگری در حوزه‌های مختلف باید مورد توجه جدی مدیران و مسئولان قرار بگیرد و در این راستا تمامی دستگاه‌های اجرایی اقدامات مؤثر توسعه گردشگری منطقه را در اولویت کاری خود قرار دهند.
وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: استان همدان با میزان 6.8 دهم میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در رتبه زیر 10 کشوری قرار دارد که لازم است با همت همه‌جانبه، هدف‌گذاری، تهیه فهرست از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری استان و معرفی در سایت، این رتبه در کشور ارتقا یابد.
استاندار همدان با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری در استان، متذکر شد: وضعیت شفافی در سرمایه‌گذاری استان وجود ندارد و سرمایه‌گذاران خارجی با سردرگمی مواجه هستند؛ نیاز است نیروهای متخصص و آموزش‌دیده حرفه‌ای در سطح ملی سرمایه‌گذاران را متناسب با نوع سرمایه‌گذاری در راستای ایجاد اشتغال و کارآفرینی هدایت و راهنمایی کنند.
قاسمی‌فرزاد ادامه داد: کلیه دستگاه‌های اجرایی موظف هستند اطلاعات مکان‌های قابل سرمایه‌گذاری را در سایت وزارت اقتصاد بارگذاری کنند، ضمن اینکه اطلاعات سرمایه‌گذاران نیز در آن ثبت می‌شود.
وی با بیان اینکه استان زنجان به‌عنوان پایلوت مشخص و اطلاعات سرمایه‌گذاری آن گردآوری شده است، اذعان کرد: تأمین زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در استان ضرورت دارد، کما اینکه استان با داشتن مناطق گردشگری مذهبی، غار منحصربه‌فرد علیصدر و گردشگری اقلیم، در سرمایه‌گذاری گردشگری وضعیتی مطلوب و بستری فراهم دارد.
استاندار همدان با تأکید بر لزوم تقویت بنیه و ساختار اقتصادی استان با توسعه سرمایه‌گذاری خارجی، ابراز کرد: استان به‌خصوص در اطراف غار علیصدر با داشتن آب‌وهوای مطبوع برای ساخت بیمارستان مدرن و بیماران خاص تحت درمان، ظرفیت مناسبی دارد که تحقق آن نیازمند حمایت و پیگیری همه مسئولان ذی‌ربط است.
قاسمی‌فرزاد در بخش دوم سخنان خود با بیان اینکه اطلس سرمایه‌گذاری استان همدان با تمام جزئیات اطلاعات مکانی تهیه شده است، اعلام کرد: مکان‌هایی که در حوزه گردشگری و طرح‌های اولویت‌دار و مهم، ظرفیت چشمگیری برای سرمایه گذاری کلان در کل استان دارند، مطالعه، احصا و مکان‌نمایی شده‌اند.
وی به دو شهر جهانی «مبل و منبت» و «سفال» نیز اشاره کرد و توضیح داد: دو شهر ملایر و لالجین در استان، زیرساخت‌های مناسبی برای توسعه دارند؛ شهر جهانی بودن فقط عنوان نیست، باید به‌درستی و در واقعیت شکل بگیرد و در عمل هم ما شاهد جهانی بودن صنعت و هنر در این دو شهر باشیم.
استاندار همدان ادامه داد: علاوه‌بر این میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی، دستگاه‌های مولد و سازمان صمت می‌توانند صنایع کم‌آب‌بر و دانش‌بنیان که از محورهای مهم توسعه و سرمایه‌گذاری هستند را تقویت کنند.
قاسمی‌فرزاد در پایان سخنان خود به 28 نوع ماده معدنی در استان نیز اشاره و یادآوری کرد: هر دستگاهی موظف است ظرفیت‌ها و توانایی‌های قابل سرمایه‌گذاری را در قالب طرح و کتابچه معرفی کند تا مراجعه‌کنندگان برای مراودات استعلام و اعتبارسنجی شوند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/60426