کد خبر : 60455
تاریخ : 1401/6/31
گروه خبری : سلامت

در آستانه بازگشایی مدارس؛

رعایت بهداشت فردی و تغذیه مناسب فراموش نشود

از تغذیه‌های با ارزش غذایی بالا استفاده کنید

مدرسه موقعیت اجتماعی خاصی است که آموزش و رشد شخصیت کودکان امروز که جامعه‌ساز فردا هستند، روشهای صحیح آموزشی، فضای فیزیکی مطلوب و محیط مساعد روانی در آن پایه‌گذاری و اداره می‌شود. یکی از مهمترین، اساسی‌ترین و تأثیرگذارترین مسایل بهداشتی مدرسه، رعایت بهداشت فردی در دانش‌آموزان است.
به دلیل اینکه هرکس با رعایت بهداشت قادر است از لحاظ جسمانی، روانی واجتماعی در وضع مناسبی قرار گیردو وظیفه ایی که نسبت به خود و از سوی دیگر، مدرسه، خانه وسیعی است که تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان، ساعات فراوانی از عمر گرانبهای خویش را در آن سپری می‌کنند. این خانه مقدس باید دوست‌داشتنی باشد تا دانش‌آموزان با اشتیاق و علاقه به آن پا نهند و با نشاط و شادابی به فراگیری علم و معرفت بپردازند. مدرسه زیبا و جذاب و بهداشتی زمینه را برای یادگیری علوم و فنون فراهم آورده و شکوفایی استعدادها را تسهیل میکند و مدرسه غیربهداشتی و نامناسب شوق و اشتیاق برای فراگیری را به حداقل رسانده و امکان پویایی و بالندگی را کاهش می‌دهد. در مدارسی که فضای نامطلوب مدرسه، خستگی، بینظمی و آلودگی و بی‌تحرکی را القا می‌کند، تحقق اهداف و برنامه‌های تربیتی و آموزشی با مشکل جدی رو به رومی کند
در همین راستا با توجه به اینکه در آستانه فرا رسیدن اول مهر و بازگشایی مدارس قرار گرفتیم با مسئول واحد سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس استان همدان در خصوص استاندارد‌های بهداشتی و تغذیه‌ای دانش‌آموزان به گفت‌وگو نشسته که نتیجه را باهم می‌خوانیم:
فاطمه بختیاری ضمن تأکید بر تزریق واکسن دانش‌آموزان در سنین مختلف، عنوان کرد: در حال حاضر دو گروه سنی 12 تا 18 و پنج تا 12 سال می‌توانند برای دریافت دو نوبت واکسن خود اقدام کنند.
وی با بیان اینکه دانش‌آموزان می‌توانند دو واکسن سینوفارم و یا پاستوکووک را انتخاب کنند، اظهار کرد: لازم است والدین نسبت به تکمیل دوز‌ها و یا تزریق واکسن فرزندان خود به مراکز جامع خدمات سلامت و یا خانه‌های بهداشت اقدام کنند.
این مقام مسئول ضمن تأکید بر لزوم استفاده از ماسک و رعایت بهداشت فردی و کرونایی در مدارس، عنوان کرد: آموزش استفاده صحیح از ماسک و دفع آن‌ها باید مد نظر خانواده‌ها و اولیای مدارس قرار گیرد.
بختیاری ضمن اشاره به لزوم شست و شوی مکرر دست‌ها توسط دانش‌آموزان و آموزش آن، عنوان کرد: شست و شوی صحیح و اصولی دست‌ها تأثیر بسزایی در پیشگیری از ابتلا به کرونا و افزایش ایمنی جامعه دارد
   از تغذیه‌های با ارزش غذایی بالا استفاده کنید
وی با بیان اینکه دانش‌آموزان از تغذیه‌های مفید و با ارزش غذایی بالا، مقوی و مناسب تقویت دستگاه ایمنی برای عدم ابتلا به بیماری کرونا استفاده کنند، یادآور شد: استفاده از مواد غذایی طبیعی، تمام گروه‌هایی غذایی، مصرف آب آشامیدنی سالم و غیره به دانش‌آموزان در آستانه بازگشایی مدارس توصیه می‌شود.
مسئول واحد سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس استان همدان با بیان اینکه بسیاری از تنقلات مانند پفک، چیپس و لواشک برای دانش‌آموز به خصوص اگر در سن رشد باشند، مضر است، افزود: در واقع تنقلات هم در بهداشت دانش‌آموزان تأثیر دارد. به همین دلیل مدرسه ضمن ممنوع کردن آن‌ها به‌عنوان تغذیه باید بر بوفه مدرسه نیز نظارت داشته باشد تا از آوردن این خوراکی‌ها خودداری کند.
بختیاری به خانواده‌ها توصیه کرد: بهتر است والدین آب سالم و تصفیه‌شده در اختیار دانش‌آموزان برای مصرف در مدرسه قرار دهند.
وی استفاده از ساندویچ‌های خانگی به جای فست‌فود‌ها را توصیه کرد و افزود: فروش مواد غذایی غیر مجاز و مضر در مدارس ممنوع است و والدین نیر باید به این نکته هم توجه کنند.
این مقام مسئول در خصوص استفاده میوه و سبزیجات در مدارس، گفت: به والدین توصیه می‌شود که میوه و سبزیجات را در منزل شست و شو کرده، پوست آن‌ها را کنده و در نهایت در ظرف دردار در اختیار فرزندان خود قرار دهند.
بختیاری ضمن تأکید بر تمیزی و نظافت بوفه‌های مدارس، یادآور شد: در این راستا لازم است که متصدیان بوفه‌ها کارت گواهی سلامت تاریخ‌دار خود را دریافت کرده باشند.
وی گفت: با شروع پاییز و فصل سرد، سرماخوردگی و بیماری‌های مشابه نیز شیوع پیدا می‌کنند. مدرسه و مسئولان برای به حداقل رساندن بیماری باید زمانی که مدرسه تعطیل است، وسایل گرمایشی و سرمایشی را خاموش و درب و پنجره‌ها را باز کنند تا تهویه به‌خوبی انجام شود. سپس در فصل زمستان قبل از ورود دانش‌آموزان در و پنجره‌ها را بسته و بخاری یا شوفاژ را روشن کنند تا هوا به‌خوبی گرم شود. همچنین اگر هنوز هوا گرم است کولرها را روشن کنند تا هوای معتدل و مطبوعی در جریان باشد. این کار باعث تهویه هوا شده و آلودگی‌های در کلاس کمتر می‌کند.
   به وسایل دیگران دست نزنید
مسئول واحد سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس استان همدان با بیان اینکه توصیه می‌شود برای پیشگیری از بیماری کرونا دانش‌آموزان از روبوسی کردن و دست دادن خودداری کنند، گفت: در همین زمینه رعایت فاصله اجتماعی و کرونایی هم توصیه می‌شود.
بختیاری با بیان اینکه برای رعایت بهداشت بیشتر لازم است که کودکان از دست زدن به وسایل دیگران خودداری کنند، عنوان کرد: هنگام عطسه و سرفه حتماً دهان و بینی خود را با دستمال تمیز و یا با آرنج خود بپوشانند.
وی با بیان اینکه اگر والدین علائم بیماری مانند سرفه و عطسه در کودک خود مشاهده کردند، بهتر است اجازه دهند در خانه استراحت کند. این کار باعث می‌شود بیماری را به دیگر دانش‌آموزان انتقال ندهد و روند سریع تری در بهبودی طی کند.
حال باتوجه به آنچه گفته شد مدرسه به‌عنوان مکانی که دانش‌آموزان زمان زیادی را در آن می‌گذرانند، اهمیت زیادی دارد و بهداشت مسئله مهمی به‌حساب می‌آید. اگر مدرسه اصول بهداشت را رعایت نکند، بیماری‌های مختلفی مانند اوریون، سرماخوردگی، آبله مرغان و حتی کرونا شیوع زیادی پیدا می‌کنند. این در حالی است که با همکاری والدین و مسئولان مدرسه می‌توان این ویروس‌ها را به حداقل رساند.
با شیوع ویروس کرونا دانش‌آموزان به‌خصوص هنگامی که در کلاس هستند باید از ماسک تمیز و استاندارد استفاده کنند. استفاده از ماسک از قبل استفاده شده، نامرغوب و پارچه‌ای تأثیری در جلوگیری از پخش ویروس ندارد. لازم است هر دانش‌آموز یک ضدعفونی‌کننده شخصی داشته باشد و قبل از خوردن خوراکی دست‌هایش را به طور کامل ضدعفونی کند. در این زمینه مدرسه می‌تواند محلول‌های ضدعفونی‌کننده را در قسمت‌های مختلف مانند نزدیک آبخوری‌ها تعبیه کند.
اگر دانش‌آموزان در خانه و توسط والدین نکات بهداشتی ضروری را یاد بگیرند، در هر مکانی که حضور پیدا کنند بهداشت فردی خود را رعایت خواهند کرد.
برای فرزند خود یک لیوان سردار در کیفش قرار دهید. به او یاد بدهید حتماً با لیوان و نه با دست آب بنوشد. همچنین قبل از خوردن آب لیوان خود را بشوید. اگر هم لیوان در دسترس کودک نبود، از لیوان یکبار مصرف استفاده کند. استفاده از قمقمه شخصی نیز یک روش بهداشتی دیگر است. این کار کمک می‌کند کودک همیشه آب در دسترس داشته باشد و تشنه نشود. لازم است به کودک خود آموزش دهید همیشه از قمقمه شخصی خود استفاده کند و آن را با کسی شریک نشود مگر آن که از لیوان استفاده شود و دهان نزنند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/60455