کد خبر : 60490
تاریخ : 1401/7/2
گروه خبری : استان‌ها

مدیرعامل اتحادیه تعاونی باغداران انار ساوه:

حفظ برند انار ساوه نیازمند حمایت جدی دولت است

راضیه کریمی با اشاره به حمایت دولت از باغداران، اظهار کرد: انار یکی از مهم‌ترین محصولات باغی شهرستان ساوه است و هم‌اکنون 21 هزار هکتار باغ در شهرستان ساوه وجود دارد که 11 هزار هکتار آن زیر کشت درختان انار بوده، اما درحال حاضر 10 هزار هکتار آن بارور است.
وی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین آفتی که این برند را تهدید می‌کند کرم گلوگاه انار، آفتاب‌سوختگی و سفید شدن دانه انار است، افزود: آفت کرم گلوگاه در قسمت گلوگاه انار اقدام به تخم‌گذاری می‌کند و لارو آن وارد میوه می‌شود و با تغذیه از تخم انار محیط مناسبی را برای رشد قارچ‌ها، باکتری‌ها و مخمرها ایجاد می‌کند که باعث پوسیدگی و گندیدگی انار می‌شود؛ با ارائه راهکار، 80 درصد مشکلات محصول انار مرتفع می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی باغداران انار تصریح کرد: طرح مبارزه بیولوژیکی علیه آفت کرم گلوگاه انار در راستای کاهش مصرف سموم و مواد شیمیایی، حفظ حشرات مفید مزرعه، تولید محصول سالم و ارگانیک و حفاظت از محیط‌زیست در دستور کار اتحادیه تعاونی باغداران انار است.
کریمی با اشاره به روش مبارزه با آفت کرم گلوگاه، گفت: روش مبارزه با این آفت به دو صورت مبارزه مکانیکی از طریق رعایت بهداشت با جمع‌آوری انارهای آلوده و پوسیده و آتش زدن آن‌ها و مبارزه بیولوژیکی که همان رهاسازی زنبور تریکوگراما است، انجام می‌شود؛ این زنبور لارو کرم انار و حشره بالغ آن را از بین می‌برد.
وی افزود: درخصوص جلوگیری از سفید شدن دانه انار نیز برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است که امیدواریم طی یک سال آینده آفت‌ باغات انار به حداقل برسد.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی باغداران انار تصریح کرد: از دیگر آفت‌های انار، کنه قرمز است؛ در همین راستا تهیه سایه‌بان برای باغات انار می‌تواند سوختگی و آفت کنه قرمز را به حداقل برساند، چراکه کنه قرمز در هوای گرم فعالیت دارد و درصورتی که از سایه‌بان استفاده شود، کاملاً حذف می‌شود.
   حفظ برند انار ساوه نیازمند حمایت جدی جهاد کشاورزی است
کریمی گفت: تهیه سموم، ماشین‌آلات، تجهیزات مراقبتی و سایه‌بان برای باغات و خرید و رهاسازی زنبور تریکوگرام توسط باغداران هزینه‌های بالایی را به تولیدکننده تحمیل می‌کند و گاهی تأمین این هزینه‌ها برای باغداران مقدور نیست.
وی با بیان اینکه از دولت و وزارت جهاد کشاورزی انتظار داریم همراه باغداران و کشاورزان باشد، افزود: بعضی مشکلات مثل کمبود آب تاحدودی خارج از توان دولت است، اما در بحث جلوگیری از سایر آفت و مشکلات می‌تواند با ارائه تسهیلات با حداقل کارمزد و یا تهیه سموم با نرخ دولتی بخشی از مشکلات باغداران انار را مرتفع کند.
   برای ورود سرمایه‌گذار به بخش فرآوری انار و محصولات جنبی برنامه‌ریزی شود
مدیرعامل اتحادیه باغداران انار تصریح کرد: با توجه به ظرفیت بالای تولید انار در شهرستان ساوه لازم است برای ورود سرمایه‌گذار به بخش فرآوری انار و محصولات جنبی برنامه‌ریزی انجام شود و دولت در این زمینه هم می‌تواند به باغداران کمک کند.
کریمی ادامه داد: جشنواره ملی انار 11 و 12 آبان‌ماه سال جاری در مسجد جامع ساوه برگزار می‌شود و معرفی انار، معرفی ظرفیت‌های گردشگری شهرستان ساوه و ایجاد زمینه تقدیر از کشاورزان نمونه، تنها بخشی از اهداف برگزاری این جشنواره است.
وی ضمن تأکید بر برگزاری غنی‌تر جشنواره، تصریح کرد: جشنواره انار ساوه یک جشنواره ملی و فرصتی است که باغداران سراسر کشور با حضور در این رویداد از دانش و تجربه سایر باغداران برای ارائه محصول با کیفیت‌تر بهره‌مند شوند.
کریمی با اشاره به اهمیت جشنواره انار، گفت: در معرفی محصول انار به بازار داخلی خوشبختانه مشکلی نداریم، امیدواریم با برپایی جشنواره‌های این‌چنینی گامی در راستای صادرات این محصول به سایر کشورها برداریم.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/60490