کد خبر : 60592
تاریخ : 1401/7/7
گروه خبری : جامعه

سرتیپ دوم خلبان ستاد پرویز مرادبکی عنوان کرد:

پایگاه شهید نوژه با تجهیزات به‌روز همچون دوران دفاع مقدس می‌درخشد

سرتیپ دوم خلبان ستاد پرویز مرادبکی با بیان اینکه در 31 شهریور 1359 نخستین مناطقی که از سوی دشمن بعثی غافلگیر شد و مورد حمله قرار گرفت پایگاه‌های شکاری نیروی هوایی بود گفت: البته از بعد نظامی، رژیم صدام برای اینکه بتواند نسبت به ایران برتری هوایی داشته باشد انتخابی مهم و درست انجام داده بود بنابراین با 192 فروند هواپیمای شکاری بمب‌افکن به پایگاه‌های هوایی ایران یورش برد.
وی به آمادگی قبلی نیروی هوایی، رصد اطلاعاتی، تغییرات و سازمان‌دهی نیروهای بعثی در آن‌سوی مرزها و نیز آرایش سرزمینی نیروهای بعثی در یگان‌های نزدیک به مرز اشاره و اذعان کرد: آمادگی کامل وجود داشت و با اجرای پدافند غیرعامل مناسب، هواپیماهای رژیم بعث توانستند اهداف مهمی ازجمله مناطق مسکونی را مورد هدف قرار دهند.
وی با ابراز اینکه در ساعت 17 همان روز از پایگاه‌های هوایی بوشهر و همدان نخستین پاسخ به نیروهای بعثی داده شد مطرح کرد: با به پرواز درآمدن دو فروند هواپیمای شکاری بمب‌افکن F4E از پایگاه شهید نوژه اهدافی در خاک عراق خصوصاً پایگاه هوایی کوت مورد هدف قرار گرفت.
سرتیپ دوم خلبان ستاد با تأکید بر اینکه در روز یکم مهرماه با توجه به آماده بودن طرح «البرز» که اهداف متعددی را در خاک عراق تجزیه و تحلیل کرده و برآورد اطلاعاتی و عملیاتی در رابطه با آن صورت گرفته بود توسط 140 فروند هواپیمای شکاری ازجمله هواپیمای F5 و F4 و F14 مورد هدف قرار گرفت خاطرنشان کرد: 18 فروند از پایگاه شکاری همدان اهدافی را ازجمله پادگان‌های نظامی، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، انبارهای مهمات و انبارهای آماده ارتش عراق مورد حمله قرار دادند که این عملیات با موفقیت انجام شد.
مرادبکی با اشاره به اینکه بعد از آن عملیات که با رمز کمان «99» صورت گرفت، صدام که متوجه قدرت بی‌نظیر نیروی هوایی ایران شد تقاضای اتمام جنگ و صلح کرد؛ البته هدف از این درخواست سازمان‌دهی دوباره و خرید تجهیزات ناوگانی هوایی خود بود.
وی با ابراز اینکه در طول 6 ماه نیروی هوایی ضربات سخت و مهلکی را بر پیکره نیروهای متخاصم وارد کرد گفت: تنها در هفتم آذرماه 1359 نیروی هوایی ایران نزدیک به 50 درصد نیروی دریایی عراق را با زدن 13 ناو و 12 هواپیمای شکاری از بین برد.
فرمانده پایگاه شکاری خلبان شهید محمد نوژه همدان در ادامه خاطرنشان کرد: در حمله به الولید از پایگاه هوایی شهید نوژه که عملیاتی راهبردی بود و با سوخت‌گیری هوایی و پرواز در ارتفاع بسیار پایین صورت گرفت، در یک روز نزدیک به 50 فروند هواپیمای رژیم بعث در نزدیکی مرز سوریه مورد حمله و انهدام قرار گرفتند.
مرادبکی با بیان اینکه در طول یک سال شروع جنگ، نیروی هوایی حدود بیش از 12 هزار سورتی پرواز شکاری و ترابری جهت جابه‌جایی نیروها و محرومان انجام داد که حدود 15 هزار تن بمب بر سر دشمن بعثی ریخته شد.
وی این اقدامات را تنها گوشه‌ای از رشادت‌های خلبان شجاع نیروی هوایی در دفاع مقدس دانست و افزود: در طول هشت سال جنگ تحمیلی بیش از 50 درصد حملات به داخل خاک عراق از سوی پایگاه شکاری شهید نوژه انجام شده است.
فرمانده پایگاه شکاری خلبان شهید محمد نوژه همدان اذعان کرد: پایگاه در تمامی عملیات‌های دفاع مقدس ازجمله فتح‌المبین، ثامن‌الائمه، بیت‌المقدس، والفجرها و... حضور فعال داشته و نیز عملیات‌های مهم دیگر ازجمله اولین پاسخ، کمان 99، حمله به الولید، حمله به بغداد، لغو کنفرانس غیر متعهدها و... و عملیات‌های مرصاد و نیز حوزه محور مقاومت از اقدامات مهم پایگاه شهید نوژه بوده است.
مرادبکی عنوان کرد: با توجه به حجم وسیعی از مأموریت‌های محول و انجام‌شده از سوی پایگاه در زمان دفاع مقدس، این یگان بیش از 110 شهید در راه دفاع از آرمان‌های انقلاب و شهدا تقدیم کرده که از لحاظ آماری بیشترین تعداد شهدای نیروهای مسلح را دارد.
وی با اشاره به اینکه شهدایی همچون عباس دوران، حسین خلعتبری، فریدون ذوالفقاری، خالد حیدری قماشی و... از این پایگاه آسمانی شدند تصریح کرد: شهید فریدون ذوالفقاری خلبان هواپیمای شناسایی RF4 ازجمله خلبانانی بود که بیشترین پرواز شناسایی در مرزها و بر روی کاخ ریاست جمهوری عراق را داشت و اطلاعات مهمی را کسب کرد به طوری که صدام برای بدست آوردن این شهید جایزه کلانی معین کرده بود.
سرتیپ دوم خلبان ستاد در پایان مطرح کرد: البته این انتهای کار نیست و نیروی هوایی به‌عنوان یک نیروی مهم، کاربردی، دارای دانش و تخصص بالا همواره در حال نوسازی و طراحی تجهیزات به‌روز است تا قدرت تهاجمی ایران عزیز در کنار قدرت تدافعی در صحنه نبرد حضور داشته باشد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/60592