کد خبر : 60619
تاریخ : 1401/7/7
گروه خبری : دین و اندیشه

به بهانه سالروز شهادت شهید احمد مسگریان؛

شهید مسگریان یکی از پرچمداران گفتمان قرآنی با مردم

از منقلب شدن قاچاقچی مواد مخدر با صدای صوت شهید مسگریان تا نگاه متفاوت و زیبای او به زندگی

شهید احمد مسگریان دوم شهریورماه سال 1340 در شهرستان همدان و در خانواده‌ای مذهبی و معتقد به اصول اعتقادی اسلام و تشیع دیده به جهان گشود. پدرش محمدعلی از معتمدان به‌نام بازار همدان است و پدربزرگش حاج علی نیز از کسبه خوش‌نام و پایبند به احکام اسلام و شرعیات بود که در نزد مردم همدان از جایگاه معنوی و اعتقادی بالایی برخوردار بوده و هستند.
سال 1347 وارد دبستان شد و تحصیلات خود را آغاز کرد و تا سال سوم مقطع متوسطه در رشته علوم انسانی ادامه تحصیل داد. از همان کودکی تحت تعلیمات پدرش مشغول خواندن قرآن و یاد گرفتن احکام شد و در مکتب آل‌الله با حضور در هیئت‌های حسینی و مجالس عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) درس آزادی و آزادگی آموخت.
در سال‌های انقلاب همراه با دیگر جوانان و نوجوانان انقلابی با شور و شعفی فراوان و با اعتقاد عمیق به اهداف عالیه قیام بزرگ ملت ایران در راه پیروزی خروش همه‌گیر ملت مسلمان ایران به پا خاست و در این راه از هیچ اقدامی فروگذار نبود.
پس از پیروزی انقلاب به گروه‌های خدمت‌رسان به‌خصوص بسیج مستضعفان پیوست و مشغول خدمت به خانواده محرومان جامعه شد. پس از فراغت از تحصیل به‌عنوان کارمند در دادسرای انقلاب مشغول کار شد تا گره‌ای از مشکلات جامعه و مردم باز کند.
در همین راستا با توجه به اینکه در آستانه سالروز شهادت شهید احمد مسگریان قرار گرفته‌ایم با برادر و یکی از دوستان او به گفت‌وگو نشسته که نتیجه را باهم می‌خوانیم:
بردار شهید با بیان اینکه شهید احمد مسگریان در شهریورماه سال 1340 در خانواده مذهبی چشم به جهان گشود، عنوان کرد: از همان دوران کودکی علاقه خاصی به موضوعات قرآنی داشتند.
محمود مسگریان با بیان اینکه این شهید بزرگوار از همان دوران ابتدایی فعالیت اجتماعی و قرآنی خود را آغاز کرد، گفت: قرائت قرآن او در صف‌های مدرسه باعث شده بود که او به‌عنوان فردی فعال در زمینه‌های قرآنی و اجتماعی شناخته شود.
وی با بیان اینکه این شهید والامقام در کلاس‌های متعدد دینی و قرآنی از جمله جلسات حاج‌آقا مسکین شرکت می‌کردند گفت: کسب رتبه‌های برتر کشوری و استانی در مسابقات مختلف در کارنامه قرآنی این شهید ثبت شده است.
این برادر شهید گفت: در یکی از مسابقات قرآنی وی به‌عنوان نفر برتر معرفی شد، این شهید والامقام احساس کرد که فرد دوم کمی ناراحت و مایوس‌شده بنابراین از مسئولان و داوران خواست که نفر دوم را به‌عنوان نفر اول معرفی کنند.
مهر مادری و حضور در جلسات مذهبی سبب رشد روحیه نوع‌دوستی احمد شد
مسگریان با بیان اینکه آموزش دینی و قرآنی برادرم از کودکی باعث شده بود که او ایثارگر و صبور بار بیاید، ابراز کرد: همچنین قبل از شهادتش هم در یک مسابقه قرآنی شرکت کرده و موفق به رتبه برتر شد که تقدیرنامه‌اش بعد از شهادت به دست ما رسید.
وی ضمن اشاره به فعالیت انقلابی این شهید بزرگوار، خاطرنشان کرد: از همان نخستین روزهای انقلاب احمد فعالیت خود را آغاز کرد و با تایپ، انتشار و توزیع اعلامیه‌ برای به ثمر نشستن انقلاب کمک فراوانی کرد.
برادر شهید مسگریان با بیان اینکه به دلیل شرکت مستمر در کلاس‌های مذهبی و فعالیت قرآنی که داشتند حتی در زمان طاغوت هم به‌عنوان فرد قرآنی شناخته شده بودند، اذعان کرد: تمام فعالیت اجتماعی و روزمره وی بر اساس مفاهیم قرآنی و دینی انجام می‌شد.
مسگریان عنوان کرد: روش تربیتی قرآنی و مذهبی مادر همراه با مهر، محبت، توجه و شرکت مستمر در کلاس‌های قرآنی شکل‌گیری چنین شخصیت مذهبی و تأثیرگذاری‌اش در جامعه را درپی داشت، همچنین موجب رشد شخصیتی و تقویت ویژگی برتر اخلاقی مثل نوع‌دوستی این شهید قرآنی شد.
وی بیان کرد: توجه به محرومان، مستمندان و پیگیری حال و مشکل آن‌ها از همان دوران جوانی مورد توجه این شهید قرآنی بود.
این برادر شهید با بیان اینکه احمد از همان روزهای اول جنگ در جبهه حضور داشت، خاطرنشان کرد: این شهید حدود 6 ماه به جبهه رفت اما فعالیت منافقان باعث شد که از او بخواهند در دادگاه انقلاب همدان برای بازجویی از این گروه که کشتار دسته‌جمعی مردم را رأس کار خود قرار داده بودند، حضور داشته باشد.
مسگریان با بیان اینکه رزمندگان همدانی نقش بسزایی در خنثی‌سازی محاصره سوسنگرد داشتند، عنوان کرد: برادرم هم در شهر سوسنگرد حاضر شد و با مبارزه تن‌به‌تن با دشمن کمک کرد این محاصره از بین برود.
وی ضمن اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم به معنای (شهدا همیشه زنده هستند و نزد پروردگارشان روزی می‌گیرند) اذعان کرد: بعد از شهادت احمد یکی از دوستانش نزد من آمده و خواست حقوق معوقه یکی از کارمندانش که از او خبری نداشت اما برادر دیگرم از او باخبر بود پرداخت شود، من پول را گرفتم اما فراموش کردم که آن را به برادرم بدهم بعد از مدتی، دیگر برادرم به من گفت که دیشب احمد به خواب او آمده و گفته که شما باید پولی به من بدهید!
 شهید احمد از کودکی به مباحث قرآنی و دینی علاقه داشتند
یکی از دوستان و همرزمان شهید احمد مسگریان با بیان اینکه از دوران کودکی با احمد دوست شدیم، عنوان کرد: دوستی ما از سال 1454 به‌واسطه برگزاری جلسه‌های قرآنی در منزل این شهید آغاز شد.
تقی نادی با بیان اینکه به‌واسطه دوستی و فعالیت‌های دینی و اجتماعی که با یکدیگر داشتیم خانواده‌هایمان هم با یکدیگر رفت‌وآمد می‌کردند، افزود: رشد او در یک خانواده مذهبی و حضور در جلسات مذهبی باعث شد که این شهید والامقام به کلاس‌های قرآنی علاقه‌مند شود.
وی با بیان اینکه برخورد با محبت و دلسوزانه احمد باعث شده بود که تعداد زیادی از نوجوانان و جوانان به سمت فعالیت‌های قرآنی و مذهبی سوق پیدا کنند، عنوان کرد: در واقع یکی از اموری که احمد بسیار به انجام آن تأکید داشت امربه‌معروف و نهی از منکر بود که او این فرضیه‌الهی را با متانت، تفکر، تدبر، مهربانی و دلسوزی انجام می‌داد.
این دوست شهید با بیان اینکه احمد از مفاهیم قرآنی که از کودکی یاد گرفته بود در تمام حوزه‌های زندگی استفاده می‌کرد، یادآور شد: در این راستا می‌توان به فعالیت‌های اجتماعی و دادگاه انقلاب اشاره کرد.
نادی ضمن اشاره به تأثیرگذاری فعالیت‌های این شهید قرآنی در دادگاه انقلاب، تصریح کرد: نوع رفتار، بهره‌مندی از مفاهیم قرآنی در کار و غیره باعث شده بود که در بررسی پرونده منافقان بسیار مؤثر باشد.
وی با بیان اینکه برخورد دلسوزانه همراه با تفکر این شهید باعث شد که تعدادی از منافقان از مسیر خود برگردند، عنوان کرد: همیشه قبل از تشکیل دادگاه احمد قرآن را قرائت می‌کرد.
***صوت قرآن شهید احمد مسگریان سبب اعتراف قاچاقچی شد
این دوست شهید مسگریان، گفت: صوت قرآن احمد باعث شد که قاچاقچی مواد مخدر منقلب شده و با گریه آدرس مواد مخدر‌های پنهان‌شده را به مأموران و بازجویان بدهد‌.
نادی ضمن اشاره به خاطره‌ای از شهید ابراز کرد: یک روز که از مدرسه برمی‌گشتیم احمد از من خواست به یک چلوکبابی برویم، تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده بود، از درخواست او تعجب کردم علتش را که پرسیدم گفت حالا بیا برویم غذا بخوریم بعداً خودت متوجه می‌شوی.
وی ادامه داد: بعدها پی بردم که که صاحب رستوران قبلاً مشروب‌فروشی داشته و بعد از توبه و پشیمانی این مغازه را باز کرده، شهید بزرگوار برای اینکه او ضرر نکند و دوباره به سمت کارهای گذشته‌اش نرود تا مدت‌ها مشتری ثابت آن مغازه بود.
یکی از همکاران شهید احمد مسگریان نیز با بیان اینکه شناخت من از این شهید والامقام به دو مقطع زمانی مربوط می‌شود، اذعان کرد: یک مقطع مربوط به تظاهرات و درگیری‌ها علیه رژیم پهلوی می‌شود که شناخت من از او سطحی است چراکه همیشه شهید را فردی فعال در تظاهرات‌ می‌دیدم.
حسین صادقیان با بیان اینکه شهید احمد مسگریان در خانواده‌ای معتقد و قرآنی رشد یافت، عنوان کرد: پدر او در بازار کاسب است و از قدیم به‌عنوان فردی معتقد شهره بود و نسبت به حلال و حرام بسیار حساس بودند.
وی با بیان اینکه بنده تا پیروزی انقلاب اسلامی ارتباط چندانی با شهید احمد مسگریان نداشتم و فقط او را در تظاهرات می‌دیدم، ابراز کرد: بعد از تشکیل دادگاه انقلاب اسلامی بنده و شهید بزرگوار با یکدیگر همکار شدیم به همین دلیل شناخت من رفته‌رفته نسبت به این شهید والامقام بیشتر و عمیق‌تر شد.
این همکار شهید با بیان اینکه احمد مسگریان بسیار اهل مطالعه، خوش‌برخورد، جذاب، دلسوز و مهربان بود، عنوان کرد: بسیاری از افرادی که در دادگاه انقلاب اسلامی مورد محاکمه قرار می‌گرفتند ضعف اعتقادی و فکری داشته و بیشتر تحت تأثیر سایر افراد و سازمان منافقان و غیره قرار گرفته‌ بودند و این شهید والامقام با بهره‌گیری از مفاهیم قرآنی و مطالعه بسیار کتاب‌های دیگر سعی می‌کردند این افراد را با مهربانی و خوش‌اخلاقی هدایت و راهنمایی کنند.
صادقیان با بیان اینکه این شهید قرآنی در تمام حوزه‌ها دانش و اطلاعات بسیاری داشت، عنوان کرد: آموزه‌های دینی خانواده، مطالعه نگاه مخالفان همراه با دلسوزی‌اش باعث شده بود که او بتواند افراد زیادی را هدایت و راهنمایی کند، ابراز کرد: امربه‌معروف و رسیدگی به مشکلات مردم همیشه در رأس کارها و دغدغه‌های او قرار داشت و در این راستا تمام تلاش خود را به‌کار می‌گرفت تا با خوش‌اخلاقی و مهربانی، تفکرات متفاوت و مخالف را هدایت کند.
وی با بیان اینکه اصولاً جوانان انقلاب اسلامی با مطالعه و پژوهش اقدامات خود را انجام می‌دادند، تصریح کرد: در این راستا افراد انقلابی مجموعه کتب کرانه را مطالعه و با دانش و اطلاعات کافی با دشمنان برخورد می‌کردند.
همکار شهید مسگریان با بیان اینکه این شهید بزرگوار و سایر انقلابیون در برخورد با دشمنان از مفاهیم آیات قرآن، احادیث و تفاسیر معتبر استفاده می‌کردند، اذعان کرد: مبانی حرکت انقلابی‌ها آموزه‌های قرآنی همراه با ترجمه و تفسیر کارشناسان معتبر و مطرح در حوزه قرآنی بود.
صادقیان با بیان اینکه تنها شهیدی که در دادگاه انقلاب اسلامی به شهادت رسید احمد مسگریان بود، ابراز کرد: این شهید قرآنی در مأموریتی که در کوچه پروین خیابان پاستور به او سپرده شده توسط نارنجک به دست منافقان به شهادت رسید.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/60619