کد خبر : 60629
تاریخ : 1401/7/7
گروه خبری : دین و اندیشه

نقش رازداری در زندگی به سبک انتظار

وقتی از انتظار برای ظهور امام مهدی(عج) و اتصال این انتظار به دولت کریمه امام عصر(عج) سخن به میان می‌آید شاید بسیاری از ما تصور کارهای غیرمعمول و خارج از توان خود را در ذهن داشته باشیم، اما واقعیت آن است که بنا بر تصریح روایات و آموزه‌های دینی آنچه سبب زندگی به سبک انتظار و قرار گرفتن در جرگه منتظران می‌شود، با دقت در افکار، گفتار و رفتار شدنی است، اینکه بایدها و نبایدهای دین را بدانیم و خود را ملتزم به آنها کنیم.
ازجمله این بایدها که در سبک زندگی منتظرانه نقش دارد، رازداری و حفظ آبروی دیگران است.
چنان که در دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ زَیِّنِّى فِیهِ بِالسِّتْرِ وَ الْعَفَافِ»، خدایا مرا در این روز به پوشش و عفت نفس زینت ده». این ستر عیوب دیگران و نگه‌داری از اموری که مرتبط با آبروی انسان‌هاست موجب می‌شود که خود انسان نیز به آبرومندی و بزرگواری معروف شود؛ همان‌طور که پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد صلی الله علیه وآله به صفت امین، معروف و مشهور بود. همین امر باعث می‌گردد عیوب انسان نیز مخفی بماند.
علاوه بر این، حفظ آبرو و اسرار مسلمانان از مسائل مهم اجتماعی و از عوامل اثرگذار بر وحدت جامعه اسلامی است و در آیات و احادیث پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(ع) بر آن فراوان تاکید شده است.
نهی از تجسس در امور دیگران در قرآن بر همین مطلب تاکید دارد. در وصیت رسول خدا(ص) به امیرمومنان(ع) چنین آمده است: «ای علی! هشت گروه اند که اگر به آنان اهانت شود، نباید جز خود کسی را سرزنش کنند... ازجمله کسی که در موضوعی سرّی میان دو نفر بی اجازه آنان وارد شود.»
همان حضرت(ص) در خطبه ای به اصحاب خود فرمود: «از مسلمانان غیبت نکنید و در پی کشف عیوب و زشتی‌های آنان نباشید، چون هر کس در پی کشف عیوب برادرش باشد، خدا عیوب او را آشکار می‌کند.»
امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «هر کس درباره مومن آنچه را دیدگانش دیده و گوش‌هایش شنیده، بگوید از کسانی است که خداوند عزوجل درباره‌اشان فرموده است: «همانا برای کسانی که دوست دارند زشتی در میان مومنان آشکار شود، عذابی دردناک است.»
(نور، 19)
پیامبر اکرم(ص) نیز می‌فرمایند: «هر کس برای عیب‌جویی و فاش کردن اسرار برادر دینی‌اش قدم بردارد اولین قدم او ورود به جهنم خواهد بود! و خداوند اسرار و عیوب او را نزد همة خلایق فاش و علنی خواهد ساخت.»
این روایات و تاکید معصومان علیهم السلام، اهمیت رازداری را در جامعه اسلامی و منتظر ظهور نشان می‌دهد.
در کنار آثار و عواقب بی توجهی به رازداری، روایات، برکات رازداری را نیز بیان کرده اند که در صورت التزام منتظران به آن، چه آثار مثبتی نصیب آنها می‌شود.
امیرالمومنین امام علی(ع) خطاب به مالک می‌فرماید: «تا می‌توانی عیوب و زشتی‌های مردم را بپوشان تا خدا هم عیب تو را بپوشاند؛ عیبی که دوست داری از مردم مخفی بماند.»
امام موسی بن جعفر(ع) نیز می‌فرماید: «کسی که اسرار برادر مسلمان خود را بپوشاند در روز قیامت که جز سایه خدا هیچ سایه ای نیست، زیر عرش خدا قرار می‌گیرد.»
همچنین از رسول خدا(ص) است که فرمود: «کسی که از پی مال مشروع برود برای آنکه آبروی خود را از ذلت سوال مصون نگه دارد، عائله خویش را اداره کند و به همسایه خود کمک کند، در پیشگاه خداوند سربلند و روسفید است و صورتش مانند ماه تمام می‌درخشد.»
مسئله رازداری درباره مسائل مربوط به ظهور امام مهدی(عج) و قیام ایشان هم توصیه شده است، چنان که امام صادق(ع) فرمودند: «هنگامی که امر قیام ما نزدیک می‌شود تقیه و کتمان را بیشتر کنید. (و در حفظ اسرار بکوشید).»
بنابر آنچه گذشت رازداری از خصوصیاتی است که باور و پایبندی به آن در برخورداری از زندگی به سبک انتظار کمک می‌کند و با برکاتی که در سایه آن نصیب جامعه منتظر می‌شود، می‌توان بهتر و بیشتر در مسیر ظهور قدم برداشت.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/60629