کد خبر : 60670
تاریخ : 1401/7/9
گروه خبری : گردشگری

افتتاح رنسانس گردشگری ملایر، شاید تا پایان شورای ششم

پارک مینی‌ورلد ملایر 14 سال چشم‌انتظار اعتبار کافی است

پارک‌ها و بوستان‌ها از بزرگ‌ترین جاذبه‌های سفر و گردشگری هستند و سالانه میلیون‌ها نفر برای لذت بردن از تفریحات و سرگرمی‌هایی که در این پارک‌ها ارائه می‌شود به آن‌ها سفر می‌کنند. در این میان تم پارک‌ها (یک شهربازی که ساخت آن بر مبنای تم یک یا چند داستان یا حتی فیلم است، پارکی که خیال سینمایی را به واقعیت فیزیکی ملموس بدل می‌کند.) و پارک‌های سرگرمی سهم بزرگی از این گردش و سفر دارند و به شیوه‌های مختلفی در تلاش برای جذب توریست‌ها هستند. تم‌پارک‌هایی با موضوعات جذابی مانند پارک‌های آبی، دیزنی لند، لگو لند و دیگر انواع آن، همواره طرفداران خاص خود را داشته و سالانه میلیون‌ها دلار را نصیب صاحبان آن می‌کنند.
در این میان شکل جدیدی از پارک‌ها به وجود آمده که تعریف جدیدی را ارائه و مرزهای سرگرمی را گسترش می‌دهد. پارک‌های مینیاتوری یا همان مینی‌ورلدها نمونه‌ای از بناها و سازه‌های معروف دنیا را در ابعادی کوچک ارائه می‌دهند و در مدت‌زمان کوتاهی شما را به سفری دور دنیا می‌برند. اولین نمونه‌های این پارک‌ها در ژاپن، بلژیک و چین اجرا شده‌اند که پارک مینیاتوری اروپا در شهر بروکسل، اروپای کوچک (Mini Europe) شهرت جهانی دارد.
خوشبختانه نخستین طرح از این نوع پارک‌های مینی‌ورلد (mini world) برای نخستین‌بار در خاورمیانه، در شهر ملایر در حال ساخت است. این پارک که چهارمین نوع از پارک‌های ازاین‌دست در دنیاست، از آن به‌عنوان «پنجره‌ای به‌سوی جهان» نیز یاد می‌شود. قرار است پارک مینی‌ورلد با هدف به نمایش گذاشتن 138 اثر تاریخی، ملی و جهانی مانند آرامگاه حافظ، برج ایفل، تخت جمشید، برج کج پیزا و... در مقیاس یک‌دهم ساخته می‌شود. ملایر شهری که در غرب ایران و در جنوب شرقی استان همدان قرار دارد؛ میزبان این پارک جذاب و دیدنی است.
طی سال 1387، در نقطه‌ای از شمالی‌ترین ناحیه ملایر کلنگ ساخت نخستین پارک موضوعی مینی‌ورلد ملایر در همدان به زمین کوبیده شد تا پله دیگری جهت زمینه گردشگری به‌وجود آید و به سبب آن تحولی در این زمینه و همچنین اقتصاد شکل بگیرد. با اینکه سال‌های نخست ساخت‌وساز پارک مینی‌ورلد همدان، طوفانی آغاز شد ولی خیلی زود شعله آتش ساخت آن فرو کشید و ساخت این پارک موضوعی ادامه پیدا نکرد.
وضعیت جوی ازیک‌طرف و تخریب آثار احداث‌شده و هزینه‌های مکرر جهت تعمیر و ساخت از طرفی دیگر مسئولان احداث این پروژه را ناامید کرد. با این وجود فرایند ساخت این پروژه بعد از وقفه‌ای تقریباً کم مجدداً از نو آغاز شد؛ هرچند که این بار قسمت‌های ساخت‌وساز به‌کندی جلو می‌رفت ولی فرایند ساخت متوقف نشده است.
برخی از جاذبه‌های بناشده پارک مینی‌ورلد همدان بدین‌صورت است: تخت جمشید فارس، سربازان هخامنشی، معبد آتنا در یونان، برج ایفل پاریس، برج پیزا ایتالیا، پل ورسک مازندران، 33 پل اصفهان، مقبره خیام، حافظیه شیراز و خیلی جاذبه‌های دیگر که در دست احداث و تکمیل است.
در همین راستا برای با خبر شدن از آخرین اخبار این پروژه با یکی از اعضای شورای شهر ملایر به گفت‌وگو نشسته که نتیجه را باهم می‌خوانیم:
حامد چهاردولی با بیان اینکه در این پارک تمام آثار مشهور جهان شبیه‌سازی شده، عنوان کرد: در این پارک مجموعه‌های مختلف فرهنگی، ورزشی و گردشگری ساخته خواهد شد و در واقع فقط شبیه‌سازی آثار جهانی مد نظر سازنده این پارک نیست.
وی با بیان اینکه برای تکمیل این پارک نیاز به اعتبار لازم داریم، تصریح کرد: روند این پروژه تاکنون به‌خوبی پیش رفته و در حال حاضر المان‌های مختلف در این پارک نصب شده است.
وی ضمن اشاره به محوطه‌سازی این پارک گفت: در حال حاضر 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و لازم است هرچه سریع‌تر شاهد اقدامات مهم ازجمله جذب اعتبار در خصوص محوطه‌سازی این پارک بین‌المللی باشیم.
عضو شورای شهر ملایر با بیان اینکه اتمام و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام یکی از وظایف و رسالت‌های شهرداری و شورای شهر است، اذعان کرد: امیدواریم تا پایان دوره ششم شورا این پارک بی‌نظیر افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
چهاردولی با بیان اینکه برای محوطه‌سازی پارک مینی‌ورلد ملایر به‌طور میانگین به 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، عنوان کرد: تکمیل این پارک به‌صورت کامل و ایجاد امکانات ورزشی، تفریحی و غیره نیاز به اعتبار کلان دارد و نمی‌توان برای آن سقف تعیین کرد.
وی ضمن اشاره به لزوم تبلیغ و معرفی این پارک در سطح ملی و بین‌المللی، اظهار کرد: لازم است بعد از افتتاح این پارک صداوسیما به‌ویژه رسانه ملی در خصوص معرفی ظرفیت این پارک به‌طور جدی‌تر وارد کار شوند.
این مقام مسئول با بیان اینکه معرفی این پارک در کنار سایر ظرفیت‌ها، سوغات و صنایع دستی این شهرستان می‌تواند زمینه رشد و پیشرفت صنعت گردشگری استان و ملایر را فراهم کند، ابراز کرد: تاکنون با تلاش و پیگیری نمایندگان این شهرستان، شهردار و سایر مسئولان اعتبارات داخلی خوبی به پروژه اختصاص یافته است.
چهاردولی با بیان اینکه تبلیغات و معرفی این پروژه از اهمیت زیادی برخوردار است، اذعان کرد: برای تکمیل این پروژه نیاز به زیرساخت‌های مختلف ازجمله هتل، مهمان‌پذیرها، شهربازی و غیره داریم که تاکنون برنامه‌ریزی‌های اولیه این امکانات انجام شده است.
وی با بیان اینکه این پروژه در منطقه نمونه ندارد، ابراز کرد: در صورت تزریق و جذب اعتبار مناسب، تبلیغات و برندسازی این پروژه می‌تواند به برند گردشگری استان همدان تبدیل شود.
حال با توجه به آنچه گفته شد مجموعه تفریحی و توریستی مینی‌وُرلد یا جهان کوچک که از سال 1387 با هدف خلق 138 اثر شاخص تاریخی ایران و جهان و به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر ملایر ایجاد شد، امروز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محرک‌های رشد اقتصادی این شهرستان در کنار دیگر ظرفیت‌هایش به‌شمار می‌رود و با وجود اینکه هنوز تکمیل نشده، در طول سال پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری است.
طی دو سال اخیر هم که ملایر دو عنوان جهانی را در انگور و مبلمان منبت کسب کرد، آهنگ رشد و توسعه گردشگری این شهرستان نیز شتاب بیشتری گرفته و در ایجاد زیرساخت‌ها و جذب گردشگران داخلی و خارجی آماده تحولی عظیم است، تحولی که برگرفته از پیشینه تاریخی، فرهنگی و ظرفیت‌ها و استعدادهای خدادادی است که از آباء و اجداد مردمان این دیار به یادگار مانده است.
تلاش‌های زیادی در دوره‌های مختلف شورای اسلامی شهر و شهرداری برای تکمیل این مجموعه کامل گردشگری در شمال شهر ملایر انجام شده تا امروز که شهردار عزم خود را برای تکمیل پیشانی گردشگری شهر جزم کرده که تا قبل از پایان دوره ششم شورای شهر این مجموعه به مرحله بهره‌برداری برسد، پروژه عظیمی که با صرف میلیاردها تومان اعتبار، آینده درخشانی را برای این شهر و استان رقم خواهد زد.
به‌نظر می‌رسد روند کند این پروژه بعد از حدود 13 سال باعث شده که این پروژه همانند سایر پروژه‌های میراث فرهنگی به دست فراموشی سپرده شود پارکی که به‌تنهایی می‌تواند سبب رونق اقتصادی و گردشگری استان و شهرستان ملایر شود اما گویی عزمی برای پایان دادن به پروژه وجود ندارد.
از طرفی عدم تبلیغات و برندسازی در برخی آثار ارزشمند همدان باعث مغفول ماندن آن‌ها شده و به نظر می‌رسد که باید منتظر گوشه‌گیری این شاهکار باشیم چراکه مسئولان این امر هنوز برنامه‌ای برای تبلیغ و معرفی این رنسانس زمانه ندارند.
از طرفی دیگر کوتاهی مسئولان باعث فرصت‌سوزی آن‌ها در سفر ریاست جمهوری و وزیر میراث فرهنگی و گردشگری به همدان شد به‌طوری‌که حتی یک نفر از اعضای هیئت دولت از این آثار دیدار نکرد و مسئولان نتوانستند بودجه را جذب کنند، تصور کنید که این اثر فاخر در شهری مثل اصفهان ساخته ‌شود، آیا چنین برخوردی با آن می‌کردند؟

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/60670