کد خبر : 60782
تاریخ : 1401/7/11
گروه خبری : دین و اندیشه

یک قاری قرآنی مطرح کرد:

عدم دسترسی به اساتید مطرح و کمبود امکانات، علل عقب‌ماندگی همدان در حوزه قرآن

قرآن ازنظر تأثیرات خود نیز معجزه است و آن تأثیری که در قرآن هست، در هیچ کتاب انسانی وجود ندارد و به‌وسیله همین تأثیر در دنیا منتشر شده است. نخستین تأثیر آن بر روح انسانی بوده، هرگاه روح مأثر و منقلب شود، در تصورات، گفتار و کردار انسانی نیز انقلاب حاصل می‌شود؛ زیرا مرکز این سه چیز دل یا روح است. در کتاب آسمانی قرآن 12 آیه بسیار معجزه‌آسا وجود دارد که شاید کسی تابه‌حال به آن‌ها توجه نکرده باشد؛ سخنانی به نهایت جالب و هدایت‌گر که هر فردی را به‌یقین در زندگی موفق کرده و به بالاترین درجات سوق می‌دهد. اسرار کامیابی در تمامی مراحل و جنبه‌های زندگی در این 12 آیه ارزشمند نهفته، برای رسیدن به موفقیت کافی است این آیات را با قلبی روشن به ذهن سپرده و با تفکر آن‌ها را سرلوحه همه اعمال و رفتار خود کنند. به خداوند فرصت دهید، خواهید دید که زندگی شما دچار تحول شگرفی خواهد شد.
خداوند یکتا برای هدایت بندگانش راه‌های زیادی گشوده و مسیرهای هموار متعددی قرار داده است تا بندگانش با تأمل در نشانه‌‌ها و آیات خداوندی که در همه آفریده‌‌هایش مانند نقطه‌ای نورانی می‌درخشد، راه راست و مستقیم را برگزیده و به سعادت دنیا و آخرت ره یابند. خداوند انعکاس عظمت خود را در جهان طبیعت به تصویر کشیده، تا انسان با تفکر در دل آیات مشهود خداوندی، نشانه حق و حقیقت را دریابد. با تأمل او در قرآن، مثال‌هایی از حشرات و حیوانات آورده است که انسان دانا حق را می‌یابد، اما انسان نادان ظاهر مثال را دیده و از یافتن عظمت در این نشانه‌‌ها ناتوان است. در کتاب خدا، سوره‌‌هایی با نام‌های حیوانات وجود دارد که در این سوره‌‌ها به شکلی به زندگی این حیوانات برای رهنمود انسان‌ها اشاره شده است.
قرآن داروخانه‌ای است که برای تمام مریضی‌های ما داروی مناسب دارد و کسی که با قرآن انس دارد و تلاوت زیاد او را به تسلط رسانده، در هنگام هر مرض می‌داند که باید از کدام دارو استفاده کند.
در همین راستا با یک قاری مطرح همدانی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که نتیجه را باهم می‌خوانیم:
قاری قرآن همدانی با بیان اینکه متولد 1382 در همدان هستم و از سن چهار سالگی با تشویق مادرم به عضویت مؤسسه جامعه‌القرآن درآمدم، عنوان کرد: در ابتدا با هدف حفظ قرآن وارد این حوزه شده‌ام و بر این اساس در آنجا به روش اشاره، آیات کوچک را که مفهوم خاصی داشت، یاد گرفتم و به این شیوه حفظ را کم‌کم به من آموختند و سپس روخوانی و روان‌خوانی قرآن را آموزش دیدم و درنهایت به حفظ جزء 30 از قرآن کریم پرداختیم.
محمدمهدی شیخ‌الاسلامی با بیان اینکه پس از مدتی که استعداد من در صوت شناخته شد توسط یکی از اساتیدم به نام آقای خدامرادی که اکنون در تهران حضور دارد به عرصه تلاوت آیات قرآن وارد شدم، مطرح کرد: پس از اینکه استادم به تهران مهاجرت کرد، استاد دیگری وارد مؤسسه شد و اکنون با من و سایر بچه‌ها تلاوت را به شیوه تقلید از اساتید کار می‌کنند که بسیار مؤثر بوده است.
وی با بیان اینکه بیشتر در سبک قرآنی در حوزه قرائت تحقیق فعالیت می‌کنم، اذعان کرد: در حوزه قرائت از اساتید زیادی بهره‌مند می‌شوم، اما بیشتر از سبک استاد مصطفی اسماعیل استفاده و تقلید می‌کنم.
این قاری قرآنی ضمن اشاره به ویژگی‌های ممتاز استاد اسماعیل، عنوان کرد: غنای لحنی بسیار مطلوب و مناسب این استاد گران‌قدر و افراد مختلف با صداهای متفاوت به‌گونه‌ای است که همه می‌توانند از سبک این اساتید تقلید و استفاده کنند.
شیخ‌الاسلامی با بیان اینکه در حوزه قرائت قرآن موفق به حضور در کلاس‌های اساتید مطرح همچون آقای صالحی، ساعد و غیره شده‌ام، اذعان کرد: در تهران هم از اساتید ابوالقاسمی، عارف حسینی و غیره بهره‌مند شدم.
وی با بیان اینکه سعی می‌کنم تمام نکات تلاوت قرآن براساس معانی را رعایت کنم، تصریح کرد: رعایت فراز و فرود‌ها براساس معنی قرآن نیاز به یادگیری قواعد و قوانین مختلف دارد که لازم است قاریان آن‌ها را بیاموزند.
این قاری قرآنی با بیان اینکه رعایت فراز و فروزهای قرآنی براساس معنی همچنین نیاز به فهم حداقلی قرآن و ترجمه آن دارد، ابراز کرد: لازم است که فرد قواعد عربی و قرآنی همچون مبتدا، فاعل، خبر و غیره را نیز بلد باشد.
شیخ‌الاسلامی با بیان اینکه انتخاب آهنگ و فراز و فرود مناسب می‌تواند تلاوت قرآن را زیبا کند، عنوان کرد: در حین تلاوت کمی‌ سخت است که تمام نکات تلاوت و فراز و فرود‌ها را رعایت کرد، اما رعایت آن‌ها اثرگذاری بیشتر روی مخاطب دارد.
وی با بیان اینکه تاکنون در مسابقات قرآنی مختلفی شرکت کردم و خوشبختانه موفق به کسب مقام شدم، اذعان کرد: در این راستا می‌توانم به نفر اول مسابقه کشوری امام علی (ع)، نفر اول مسابقات کشوری دانش‌آموزی، رتبه دوم مسابقات قرآنی اوقاف و غیره اشاره کنم.
این قاری قرآن با بیان اینکه یکی از دلایلی که همدانی‌ها تاکنون نتوانسته‌اند در حوزه‌های بین‌المللی و کشوری رتبه کسب کنند عدم تلاش و تمرین لازم قرآن‌آموزان است، گفت: همدان در مقایسه با سایر استان‌ها از امکانات و اساتید کمتری در حوزه قرآن برخوردار است.
شیخ‌الاسلامی با بیان اینکه لازم است مسئولان استان همدان با برنامه‌ریزی در حوزه قرآن اساتید مطرح کشوری را به استان دعوت کنند، یادآور شد: متأسفانه قاریان مطرح استانی در اکثر جلسات قرآنی حضور ندارند و این امر باعث‌ شده است که در همدان برخلاف سایر استان‌ها وحدت و هماهنگی در حوزه فعالین قرآنی وجود نداشته باشد.
وی با بیان اینکه متأسفانه قاریان قرآن استان همدان نمی‌توانند به قاریان مطرح کشوری دسترسی داشته باشند، عنوان کرد: از طرفی شاهد پیشرفت عملکرد مسئولان قرآنی در استان همدان هستیم، درواقع فعالین و دغدغه‌مندان قرآن انتظار بیشتری از مسئولان دارند.
این قاری قرآن با بیان اینکه لازم است برای جذب کودکان و نوجوانان به حوزه قرآنی به بررسی ابزار‌هایی که دشمن در اختیار نوجوانان قرار داده و آن‌ها را جذب کرده پرداخت، خاطرنشان کرد: لازم است با بازسازی و تغییرات وسایلی که جوانان را جذب کرده، تلاش داشته باشیم که نظر آنان را به سمت حوزه‌های قرآنی جلب کنیم.
شیخ‌الاسلامی ضمن تأکید بر لزوم فراگیر کردن قرآن در جامعه، اذعان کرد: باید در جامعه فنون و قواعد قرآنی را به اقشار مختلف مردم یاد دهیم.
وی با بیان اینکه در هیئت‌های مذهبی هم به‌گونه‌ای دیگر به قاریان قرآن کم‌محلی می‌شود، ابراز کرد: متأسفانه زمانی که از قاری نوجوان و جوان برای قرائت قرآن در محافل ما دعوت به عمل می‌آید، در عمل هیچ مستمع و مخاطبی وجود ندارد و آن‌هایی که حضور دارند، مشغول کار خود هستند و به قرائت قرآن گوش نمی‌دهند.
این قاری قرآنی‌ با بیان اینکه متأسفانه صداوسیما نیز توجه چندانی به قاریان ندارد، عنوان کرد: حتی در بازدید با رهبر معظم (دیدار فعالین دیگر و نه قاریان) فیلمی از صوت قاریان قرآن پخش نمی‌شود و این درصورتی است که تمام بخش‌های برنامه ازجمله مداحی، سخنرانی و غیره به‌صورت کامل پخش می‌شود.
این قاری قرآنی با بیان اینکه لازم است به فواید معنوی و مادی قرائت قرآن در جامعه پرداخته شود، ابراز کرد: درحال حاضر فقط در شبکه قرآن به مباحث قرآنی پرداخته می‌شود و سایر شبکه‌های صداوسیما توجهی به این موضوع نمی‌کنند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/60782