کد خبر : 60839
تاریخ : 1401/7/12
گروه خبری : گردشگری

چشم‌انداز خوش‌بینانه اما محتاطانه برای گردشگری جهانی

آخرین آمار منتشر شده از سازمان جهانی گردشگری نشان‌دهنده چشم‌انداز روبه‌رشد و خوش‌بینانه روند بهبود گردشگری در دوران پساکرونا اما به‌صورت محتاطانه است.
آمار اعلامی از این سازمان بین‌المللی نتیجه بررسی نظرسنجی سطح گسترده‌ای از کارشناسان این صنعت در سراسر دنیا است، که مطابق با آن به بررسی چگونگی عملکرد گردشگری در نیمه دوم سال 2022 و سال 2023 پرداخته است.
بر اساس نظرسنجی مورد اشاره 47 درصد از کارشناسان و متخصصان این صنعت چشم‌انداز مثبتی را برای باقی‌مانده سال جاری پیش‌بینی کرده‌اند، در حالی که معتقد هستند گردشگری در سال 2023 با رشدی نزدیک به 65 درصد در مقایسه با سال 2022 رونق بیشتری خواهد گرفت.
در این میان 27 درصد از نظرسنجی‌ها مبنی بر بازگشت کامل سطح گردشگری به قبل از همه‌گیری ویروس کرونا در سال 2023 است؛ در حالی که 61 درصد معتقدند این آمار و پیش‌بینی‌ها نه در سال 2023 که در سال 2024 یا حتی بعدتر آن محقق خواهد شد.
به گواهی قاطبه کارشناسان و متخصصان صنعت گردشگری، وجود شرایط سخت اقتصادی که متأثر از افزایش تورم و همچنین افزایش قیمت نفت است، باعث بالا رفتن هزینه خدمات سفر شامل حمل‌‌ونقل، اقامت و... شده است که همین امر می‌تواند در امر بهبود روند روبه‌رشد گردشگری بین‌المللی اختلال ایجاد کند.
با این حال آخرین آمار منتشر شده نشان می‌دهد که تعداد گردشگران بین‌المللی ‌به 57 درصد از سطح قبل از همه‌گیری ویروس کرونا رسیده و از ژانویه تا جولان امسال در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال 2021 رشد سه برابری را تجربه کرده است.
علاوه بر آن از ماه ژانویه تا ژوئیه سال جاری نیز حدود 474 میلیون گردشگر بین‌المللی به ثبت رسیده است که از این تعداد 207 میلیون نفر نیز تنها در ماه‌های ژوئن و ژوئیه به سفر رفته‌اند.
در این اما اروپا و خاورمیانه سریع‌ترین روند بهبود و روبه رشد از نظر ورودی گردشگران خارجی را در دوره ژانویه تا ژوئیه به خود اختصاص داده است که تعداد ورودی به این مناطق نیز به ترتیب به 74 و 76 درصد از سطح ورودی قبل از همه‌گیری ویروس کرونا رسیده است.
قاره آمریکا و آفریقا نیز به ترتیب با رسیدن به 65 و 60 درصد از سطح ورودی گردشگران خارجی در سال 2019 نیز به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌ است.
اما این آمار در آسیا و اقیانوس آرام نیز 86 درصد کمتر از تعداد ورودی در سال 2019 است که علت این امر را بسته بودن مرزها و همچنین تداوم قوانین سختگیرانه برای ورود گردشگران به این کشورها نسبت داده‌اند.
با این حال چندین منطقه در جهان وجود دارد که از ژانویه تا ژوئیه توانسته‌اند به 70 تا 80 درصد از ورودی گردشگران بین‌المللی در سال 2019 نیز برسند که شامل مناطقی مانند جنوب اروپای مدیترانه، دریای کارائیب، آمریکای مرکزی، اروپای غربی و اروپای شمالی است.
گفتنی است کشورهای جزایر ویرجین ایالات متحده، آلبانی، سنت مارتن، اتیوپی، هندوراس، آندورا، پورتوریکو، امارات متحده عربی، جمهوری دومینیکن، سان مارینو، جزایر ویرجین ایالات متحده، آلبانی، آندورا، پورتوریکو و امارات متحده عربی، در پنج تا هفت ماه نخست سال جاری تعداد گردشگران ورودی به آن نیز حتی از آمار موجود گردشگران قبل از همه‌گیری کرونا نیز فراتر رفته است.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/60839