کد خبر : 60842
تاریخ : 1401/7/12
گروه خبری : کاردانش

معاونت علمی اعلام کرد:

خوداتکایی با اجرای 18 پروژه در حوزه تولید داروها و واکسن‌های دام

بهداشت و سلامتی دام، افزایش تولیدات دامی، پیشگیری از انتقال بیماری‌های مشترک و به‌طور کلی تأمین سلامت و غذای جامعه ارتباط مستقیمی با وضعیت دارو و واکسن‌های دام، طیور و آبزیان دارد.
اهمیت این صنعت در تأمین امنیت غذایی به حدی بالا است که در تمام کشورها برنامه‌های ملی برای توسعه تولید این محصولات تعریف و تدوین شده است. داروها و واکسن‌هایی که نقشی اثرگذار در ارتقای سلامت جامعه دارند و دسترسی به غذای سالم و کافی را برای بشر فراهم می‌کنند.
بر همین اساس پس از احصای نیازها و اولویت‌ها، فناوران و سرآمدان علمی دست به کار می‌شوند تا نیازهای شناسایی‌شده را با کمک فناوری‌های نوین و دانش خود تأمین کنند. در ایران نیز این هدف در قالب سه برنامه ملی و راهبردی «توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان»، «توسعه فناوری‌های راهبردی متناسب با نیازهای کشور» و «ارتقای فناوری در صنایع موجود و ایجاد صنایع جدید دانش‌بنیان» و با کمک پژوهشگران و شرکت‌های دانش‌بنیان اجرایی خواهد شد.
تحقیقات متعددی برای توسعه، ارتقای تولید واکسن‌های در دست مصرف و ابداع واکسن‌های متعارف در دست انجام است تا با شناسایی ظرفیت‌های دانشی و تخصصی موجود کشور، این نیازهای فناورانه به پاسخ برسد.
پس از احصای نیازها در زمینه دارو و واکسن‌های مورد نیاز حوزه دامپزشکی، 18 برنامه ملی تعریف شد تا با کمک آن‌ها این نیازها در کشور تأمین شود. اجرای 10 پروژه در حوزه تولید واکسن طیور، دو پروژه تولید واکسن دام، پنج پروژه تولید واکسن آبزیان و یک پروژه تولید داروهای درمانگر گاما به‌صورت سرم و واکسن اسهال گوساله در اولویت قرار گرفت.
طرح‌های فناورانه‌ای که قرار است با استفاده از توان دانشی و تخصصی موجود در کشور و با اتکا به جوانان و سرآمدان علمی کشور و با حمایت ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به اجرا دربیاید.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/60842