کد خبر : 60843
تاریخ : 1401/7/12
گروه خبری : کاردانش

ایجاد پارک‌های علم و فناوری کشورهای عضو اتحادیه حاشیه اقیانوس هند

به گزارش سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، دبیرخانه دومین نشست کارگروه اتحادیه حاشیه اقیانوس هند درخصوص علوم، فناوری و نوآوری، پیشنهاد ایجاد شبکه پارک‌های علم و فناوری بین‌المللی کشورهای عضو در راستای تبادل نظر و همکاری‌های فناوری و انتقال آن را تصویب کرد.
دومین جلسه کارگروه دانشگاه، علوم و نوآوری، اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) در روزهای هفتم و هشتم مهرماه 1401 در دهلی نو با حضور حسن زمانیان، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به‌عنوان نماینده کشور ایران برگزار شد.
در این جلسه حسن زمانیان، رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران ضمن سخنرانی، پیشنهاداتی را در راستای همکاری‌های مشترک و پیشبرد اهداف اتحادیه ارائه کرد که پس از بررسی از طرف دبیرخانه اتحادیه مورد تصویب قرار گرفت.
نماینده ایران در این نشست پیشنهاد ایجاد شبکه پارک‌های علم و فناوری بین‌المللی کشورهای عضو در راستای تبادل نظر و همکاری‌های فناوری و انتقال فناوری را مطرح کرد که مورد استقبال و تصویب اعضا قرار گرفت.
دیگر عناوین پیشنهادی رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران که مورد تصویب قرار گرفت، به شرح ذیل است:
1- برگزاری نخستین نشست وزرای علوم و فناوری کشورهای عضو در تهران
2- برگزاری همایش بین‌المللی روش‌ها و تکنیک‌های کاربردی کنترل ریزگردها
3- برگزاری کارگاه بین‌المللی طراحی و به‌کارگیری مدل‌های ماهواره جهت شناسایی و تشخیص زلزله
4- ایجاد شبکه آزمایشگاه‌های تشخیصی زمین‌شناسی و کانی‌های معدنی در ایران با همکاری آفریقای جنوبی و سایر کشورهای عضو
گفتنی است که طرح‌ها و برنامه‌های زیر نیز که قبل از برگزاری اجلاس از طرف دفتر منطقه‌ای این اتحادیه در ایران ارسال شده بود، مورد تصویب نهایی قرار گرفت:
برگزاری همایش بین‌المللی بررسی اثرات تغییرات آب‌وهوایی روی محیط اقیانوس‌ها در هفته نخست اسفندماه سال 1401 در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، با اعتبارات اتحادیه و مشارکت سازمان و سازمان‌های ذی‌ربط در کشور ایران.
تصویب پروژه تحقیقاتی مطالعه آخرین فناوری‌های کاربردی در زمینه نمک‌زدایی و ارائه راه‌ حل و مدل متناسب با سطح اقتصادی، اجتماعی و فناوری کشورهای عضو و با اعتبارات اتحادیه و اجرای سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/60843