کد خبر : 61176
تاریخ : 1401/7/20
گروه خبری : سلامت

عامل بسیار مهم در پیشگیری از کبــــد چرب

وجود چربی در کبد، طبیعی است، اما اگر این میزان از چربی بیشتر از 5 تا 10 درصد وزن کل کبد شود، فرد به بیماری کبد چرب یا استئاتوز مبتلا شده است که اشاره به جمع شدن چربی در کبد دارد. رژیم غذایی متعادل و کنترل وزن، عاملی مهم در پیشگیری از کبد چرب است.
شهرزاد حاجی رفیعی، کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان آوج، ضمن بیان این مطلب، گفت: نگرانی عمده در خصوص این بیماری این است که معمولا نشانه و علامتی ندارد و در صورت ابتلا و درمان نشدن به موقع، می‌تواند اثرات و عوارض خطرناکی، مانند: التهاب و زخم‌های کبدی و در شدیدترین حالت، نارسایی کبد را به همراه داشته باشد.
به گفته این کارشناس، بروز علائم مبهم، شامل: خستگی، کاهش وزن و یا کاهش اشتها، ضعف، تهوع، گیجی، مشکل در تصمیم گیری و یا تمرکز، می‌توانند از نشانه‌های اولیه این بیماری خاموش باشد که در این صورت، ضرورت مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات تکمیلی احساس می‌شود.
وی با اشاره به نقش کلیدی کبد در تصفیه و سم زدایی کلیه مواد غذایی و دارویی وارد شده به بدن، رژیم غذایی سالم را در پیشگیری از ابتلا به کبد چرب موثر دانست و گفت: رژیم غذایی انتخابی افراد مبتلا به کبد چرب، باید حاوی مقدار قابل توجهی میوه و سبزی و مواد غذایی پُرفیبر باشد و نیز کاهش چربی مصرفی به ویژه چربی‌های اشباع شده و جایگزینی آن‌ها با چربی‌های غیر اشباع که در روغن زیتون و ماهی وجود دارند، توصیه می‌شود.
این کارشناس در خصوص کنترل وزن، گفت: کاهش وزن سریع با رژیم‌های غیر اصولی، می‌تواند سیر این بیماری را سریع تر کند و تنها با یک رژیم غذایی متعادل همراه با 30 تا 60 دقیقه پیاده روی تند در طی روز، می‌توان تا حد زیادی از بروز این بیماری پیشگیری کرد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/61176