کد خبر : 61441
تاریخ : 1401/7/27
گروه خبری : جامعه

استاندار همدان مطرح کرد:

بافت تاریخی باید در خدمت مردم باشد، نه مردم در خدمت آن

بررسی کارشناسی تفاهم‌نامه توسط دستگاه‌های ذی‌ربط، به جلسه بعد موکول شد

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز گذشته در جلسه بررسی تفاهم‌نامه مدیریت یکپارچه بافت تاریخی شهر همدان و پرونده ثبت جهانی در منظر تاریخی شهری از هگمتانه تا همدان که با حضور معاون سیاسی امنیتی و معاون عمرانی وی و جمعی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی در سالن جلسات شهدای استانداری همدان برگزار شد، با تأکید بر لزوم بررسی تفاهم‌نامه با حضور سه معاون سیاسی، اقتصادی و عمرانی ظرف یک هفته، عنوان کرد: هدف ما از ثبت جهانی هگمتانه کسب امتیاز برای کهن‌شهر همدان و زیرساخت فرهنگی بوده و مسلماً به دنبال سلب حقوق شهروندان نیستیم.
   لزوم بازسازی خیابان اکباتان مطابق با بافت سنتی
وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر هگمتانه تملک شده و بیشتر فضاسازی و همگن کردن محیط بیرونی آن و ساختمان‌های اطراف مد نظر است که باید در این مسئله ضمن رعایت اصول کارشناسی، به مردم و رضایت آن‌ها به‌طور جد توجه شود.
استاندار همدان با تأکید بر اینکه وضعیت انتهای خیابان اکباتان برای حضور توریست‌هایی که وارد این منطقه می‌شوند مناسب نیست، ابراز کرد: این محوطه حتی برای ما که اهل این شهر و استان هم هستیم، مناسب نبوده و نیاز است تا مطابق با بافت سنتی مرمت و بازسازی شود.
قاسمی‌فرزاد گفت: احیای بازار، مسجد جامع همدان که به‌عنوان یک بنیان اعتقادی سبقه جهانی دارد و آرامگاه بوعلی، باید به‌طور ویژه در دستور کار قرار گرفته و برای همراهی مردم، ایجاد انگیزه کند.
وی با اشاره به اینکه محدودیت‌های جغرافیایی ما نظیر کوه‌های اطراف شهر یکی از مشکلات اساسی شهر همدان است، ابراز کرد: بنابراین فشار از بیرون وجود دارد و اینکه ما هم بخواهیم به مردم از داخل فشار بیاوریم و به هر قیمتی به احیای بافت تاریخی دست پیدا کنیم، آنان را دچار صعوبت می‌کند.
استاندار همدان افزود: بافت فرسوده خطرآفرین بوده و تردیدی در این مسئله وجود ندارد و باید یک بافت مناسب برای هگمتانه ایجاد کنیم.
قاسمی‌فرزاد با تأکید بر اینکه بعضاً کشورهای اروپایی تاریخ بلندی ندارند اما در همان اندک بازسازی‌ها محدودیتی برای شهروندان خود ایجاد نمی‌کنند، گفت: باید اقدامات ما در خدمت مردم باشد و سبب رضایت و آسایش آن‌ها را فراهم کند و نه اینکه ما مردم را در خدمت اقدامات خود به هر قیمتی قرار دهیم.
وی با تأکید بر اینکه بافت تاریخی باید در خدمت مردم باشند و نه مردم در خدمت بافت تاریخی، افزود: اگر زندگی مردم محدود و مختل شود، آن‌ها این موضوع را بر‌نمی‌تابند و ما باید رضایتشان را با احیای بافت تاریخی، جلب کنیم.
استاندار همدان مهم‌ترین مسئله را حقوق مردم خواند و ابراز کرد: هرگاه محدودیت زیاد شود، مردم به پیشنیه خود پشت کرده و از آن انزجار پیدا می‌کنند؛ توجه به این نکته ضروری است.
قاسمی‌فرزاد در خاتمه سخنان خود بار دیگر با تأکید بر اینکه اگرچه تفاهم‌نامه تدوین شده اما باید به اطلاع دستگاه‌های ذی‌ربط رسیده و اصلاحیه‌های لازم در آن صورت گیرد، اذعان کرد: باید روشن شود روی چه چیزی می‌خواهیم تفاهم کنیم تا شفاف امضا شود و همه ما پایبند باشیم ثبت تاریخی هگمتانه که خیلی قبل‌تر از این باید اتفاق می‌افتاد، رخ دهد و موجب افتخار شهر، استان و کشور باشد.
   اگر برای مردم محدودیت ایجاد کنیم و امتیازی درنظر نگیریم، تقابل ایجاد خواهد شد
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان نیز با بیان اینکه ثبت جهانی منظر تاریخی هگمتانه تا مرحله قابل قبولی پیش رفته، عنوان کرد: دو خط در این فضا به‌عنوان عرصه و حریم تعریف می‌شود که در قسمت عرصه، برخی از خانه‌ها که محدودیت ارتفاعی نداشته‌اند، قرار دارند.
فرزاد تیموری ادامه داد: اگر ازنظر فنی جایی قابلیت تاریخی دارد، پیشنهادم به میراث فرهنگی این است که دستورالعملی تنظیم کرده و این موارد را درنظر بگیرد؛ کما اینکه اگر محدودیت ایجاد کنیم و امتیازی درنظر نگیریم، تقابل ایجاد خواهد شد.
وی با تأکید بر لزوم راهبری فنی برای محصول نهایی، گفت: نیاز است تک‌بناهایی که در این محدوده هستند، دارای نقشه باشند و درنهایت بر تشریح کار کمیته‌ها با توجه به محدودیت زمانی، تأکید می‌کنم.
   لزوم تعیین تکلیف سندهای مشاعی و دارای معارض
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان نیز با بیان اینکه تنها مشکل در ثبت جهانی منظر تاریخی هگمتانه دو هزار و 33 سند تک‌برگ است، عنوان کرد: این سندها هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند و برخی از آن‌ها دفترچه‌ای بوده و مشاعی هستند و معارض دارند.
حسن پیمانی افزود: عدم همکاری لازم بین میراث فرهنگی، ثبت اسناد و شهرداری منجر به این شده که در مشاعات با معارض مواجه باشیم و لازم است این مسئله هرچه زودتر رفع شود.
وی در پایان تأکید کرد: براساس تفاهم‌نامه‌ای که یک سمت آن وزارت اقتصاد و دارایی قرار دارد، سندها باید تعیین تکلیف شود.
   توریست باید وارد یک بافت زنده شود و نه مرده!
مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان نیز بیان کرد: هدف از ثبت جهانی و سامان‌دهی این است که توریست وارد یک بافت زنده شود و نه مرده؛ بنابراین این مسئله باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
ایوب اسداللهی تصریح کرد: خوشبختانه در مزایده احیای بافت تاریخی مشاوری برنده شد که کارهای میراث فرهنگی را هم انجام داده و از این بابت می‌توان به یک هارمونی و همگرایی رسید.
وی با اشاره به محدوده 520 هکتاری، گفت: 320 هکتار از این مسافت در عرصه قرار می‌گیرد.
   ساخت‌وساز در این محدوده نیازمند مجوز میراث است
مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز با بیان اینکه هیچ مشکل حقوقی و معارضی در این محدوده نداریم، گفت: صدور سند تک‌برگ نیازمند احصای حدود و ثغور بوده و مسئله اصلی همین است.
علی مالمیر خاطرنشان کرد: دو هزار و 33 سند در تصرف ما بوده و از آنجایی که تک‌پلاک هستند، نیازمند شناسایی دقیق حدود و ثغور بوده و شناسایی پلاک‌ها باهم تعارض دارد.
وی اضافه کرد: ساخت‌وساز در این محدوده هم برخلاف آنچه به ذهن می‌رسد که ممنوع بوده، است؛ بلکه نیازمند مجوز میراث فرهنگی بوده، برای اینکه ملاحظات لازم بررسی شود.
   مؤثرترین مسئله در ثبت جهانی، حضور مردم در تصمیم‌گیری‌ها است
فرماندار همدان نیز با بیان اینکه ثبت جهانی هگمتانه ذی‌قیمت است، عنوان کرد: پیرو هماهنگی‌های انجام‌شده و برگزاری دو جلسه در این خصوص، به نظر می‌رسد مهم‌ترین و مؤثرترین مسئله در هر اقدامی و نظیر ثبت جهانی، حضور مردم در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها است.
محمدعلی محمدی خاطرنشان کرد: بر این اساس باید کنشگران، ذی‌مدخلان و ذی‌نفوذان را دخیل کنیم که بنابراین با دو گروه خاص به‌طور ویژه جلسات هماهنگی برگزار شده است.
وی با اشاره به اینکه یکی از جلسات با شرکت‌های خدمات‌رسان بوده، تصریح کرد: اغتشاشات بصری به‌طور ویژه در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و برای جلوگیری از آن، برنامه‌هایی از سوی این شرکت‌ها ارائه شد.
فرماندار همدان گفت: دومین جلسه با اتاق اصناف بود که اهمیت کار برای دوستان مطرح شده و اتفاقاً با استقبال آنان مواجه شدیم؛ بنابراین برنامه داریم که این دو موضوع را به‌صورت پله پله جلو ببریم.
   در تدوین ضوابط باید حداقلی عمل کنیم تا مردم کمتر آسیب ببینند
شهردار همدان نیز با اشاره به مصوبه شورای همتا، از اعلام آمادگی شهرداری همدان برای انجام اقدامات لازم خبر داد و گفت: مسئله حائز اهمیت این است که در تدوین ضوابط باید حداقلی عمل کنیم تا مردم کمتر آسیب دیده و سیاست‌های ما در این بخش تشویقی باشد.
سیدمسعود حسینی ابراز کرد: برای مثال حریم محوطه ساعی نارضایتی ایجاد کرده که باید این موارد را درنظر بگیریم؛ سه هزار و 140 پلاک داریم که قطعاً مردم با آن دچار مشکل خواهند شد و درگیری ایجاد خواهد کرد.
گفتنی است؛ مقرر شد تفاهم‌نامه مورد بحث در جلسه، برای دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط ارسال شده و ظرف مدت یک هفته نظرات کارشناسی لازم در آن لحاظ شود و جلساتی نیز با حضور معاونان سیاسی امنیتی، امور عمرانی و اقتصادی استاندار برگزار شده و نظرات آنان نیز در این خصوص احصا شود.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/61441