کد خبر : 61643
تاریخ : 1401/8/2
گروه خبری : استان‌ها

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان:

از هر کسی که در حوزه اجتماعی حرفی برای گفتن دارد، استفاده کنید

حسن رضانیا روز یکشنبه در جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان که با حضور جمعی از مدیران کل استانداری و دستگاه‌های اجرایی و کنشگران اجتماعی در سالن جلسات شهدا برگزار شد، با بیان اینکه 11 شاخص از 19 شاخص جرم و آسیب‌های اجتماعی در استان روند کاهشی دارد، عنوان کرد: باید تلاش کنیم باقی موارد هم به حد نرمال رسیده و آرامش و اطمینان خاطر را برای مردم به ارمغان بیاورد.
وی در ادامه با اشاره به ماهیت جلسه درخصوص راهکارهای نشاط اجتماعی بانوان، این مسئله را یک اصل مهم خواند که دشمن با دست‌اندازی به آن دنبال اهداف خود است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان خاطرنشان کرد: در یکی دو ماه اخیر، مرگ یک خانم جوان دست‌مایه معاندین قرار گرفت و برآورد حوزه‌های امنیتی این است که محصول دست کم چهار تا پنج سال اقدام منسجم دشمن بوده و برای انجام آن فقط مترصد یک فرصت بوده‌اند.
   سؤال این است در مقابل این اقدام دشمن چه کاری می‌توان کرد؟
رضانیا با تأکید بر اینکه فضا برای کلیه صاحب‌نظران اجتماعی فراهم است تا پیرامون جامعه بانوان اظهار نظر کنند، گفت: دشمن از این ناحیه به ما ضربه زده، اگرچه اقداماتی هم انجام شده، اما اکنون سؤال و مطالبه اساسی این است که در مقابل این اقدام دشمن چه کاری می‌توان کرد؟
   گفتمان الگوی سوم برای زنان با محوریت توجه به اصول برخاسته از مانیفست انقلاب اسلامی
وی به سیاست دولت سیزدهم در حوزه نشاط اجتماعی نیز اشاره کرد و افزود: گفتمان الگوی سوم برای زنان با محوریت توجه به اصول برخاسته از مانیفست انقلاب اسلامی که براساس آن بانوان باید نقش‌آفرینی کنند، از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه کرد.
   حوزه بانوان جای معطلی و حرکات انفعالی نیست
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان تأکید کرد: در حوزه برنامه‌ریزی برای نشاط بانوان جای معطلی و حرکات انفعالی نیست، دور هم نشستن‌های ما برای این نیست که سخنرانی کنیم و هرکس به دنبال کار خودش برود. بدون تکلف بگویید چه کاری باید بکنیم که فضای نشاط اجتماعی برای بانوان و دختران بیشتر شود؟
   خطاب به ارشاد: روی شادی‌های حلال کار کنید
رضانیا خطاب به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: روی شادی‌های حلال کار کنید، اگر برنامه‌ها با اولویت‌بندی درست انجام شود، اثرگذار خواهد بود.
   خطاب به مدیرکل بانوان استانداری: دست از برگزاری دوره‌های تکراری بردارید
وی در ادامه پس از استماع برنامه‌های پیشنهادی مدیرکل امور بانوان استانداری، عنوان کرد: یک برنامه بدهید، اما کامل، دقیق و درست؛ چندسال است دوره آموزشی برگزار می‌شود؟ این تکرار مکررات به کجا می‌رسد؟
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان ادامه داد: کارهای اداری و معمول را هم انجام دهید و گزارش را برای وزارتخانه ارسال کنید، اما یک برنامه نو و اثرگذار در حوزه بانوان ارائه دهید؛ چراکه در شرایط حساسی قرار داریم و نمی‌توان تنها بموارد معمول اکتفا کرد.
رضانیا با تأکید بر اینکه بسیاری از برنامه‌های برگزارشده مخاطبین ثابتی دارد و از بخش مهمی از جامعه غفلت کردیم، تصریح کرد: فضا را باز کنید، فضای باز فکر باز می‌خواهد؛ از پیشنهادی که در این جلسه مبنی بر بهره بردن از آرا و نظرات گوناگون مطرح شد، استفاده کنید.
وی اضافه کرد: خانم ستاری! در آموزش‌وپرورش و دانشگاه به دنبال دخترانی بروید که مثل ما فکر و عمل نمی‌کنند، حرف‌ها و دغدغه‌های آن‌ها را بشنوید، آنان دختران ما هستند؛ در یک فضای امن شرایط را برایشان فراهم کنید تا بتوانند از خودشان بگویند. ما وقتی به نوجوان میدان دادیم، دیگر به خیابان نمی‌رود که شیشه بشکند.
   خطاب به مدیران دستگاه‌ها: به سمت «نهادهای میانجی تخصصی مردمی» بروید
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان متذکر شد: از برگزاری دوره برای اساتید و کنشگران هم فاصله بگیرید. مگر ما کم استاد داریم؟ به سمت «نهادهای میانجی تخصصی مردمی» بروید؛ این کار که دیگر بودجه و اعتبار نمی‌خواهد.
   از نگاه‌های سیاسی فاصله بگیرید
رضانیا در ادامه سخنان خود با تأکید بر لزوم فاصله گرفتن از نگاه‌های جناحی، اظهار کرد: اشکالی ندارد اگر یک فرد اصلاحاتی است. چه اشکالی دارد وقتی حرفی برای گفتن دارد و معتقد به اصل نظام است؟ گرایش‌های سیاسی را کنار بگذارید و از همه ظرفیت‌ها استفاده کنید.
وی اذعان کرد: تفکرات سیاسی را کنار بگذارید و از هر کسی که در حوزه اجتماعی و فرهنگی حرفی برای گفتن دارد، استفاده کنید.
   خطاب به آموزش‌وپرورش: برای دختران تور طبیعت‌گردی برگزار کنید
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به معاون پرورشی آموزش‌وپروش، گفت: با استفاده از ظرفیت میراث فرهنگی دختران (خصوصاً دختران مناطق محروم) را شناسایی کرده و برای آن‌ها تور طبیعت‌گردی برگزار کنید. مدیرکل بانوان استانداری هم این کار را درخصوص بانوان خانه‌دار انجام دهد؛ برای آن‌ها برنامه‌های دورهمی و طبیعت‌گردی برگزار کنید تا دیده و شنیده شوند.
   خطاب به میراث فرهنگی: نمادهای تاریخ کهن ایرانی را برجسته کنید
رضانیا خطاب به مدیرکل میراث فرهنگی نیز اذعان کرد: نمادهای تاریخ کهن ایرانی که بویی از ارزش‌ها دارند را شناسایی و آن‌ها را برجسته کنید، این موارد اگر در معرض دید عموم قرار بگیرد، اثربخش خواهد بود.
وی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم از دختران جوان و نوجوان که پُر از آرزو هستند بگوییم کارهای عارفانه بکنید، گفت: باید آن‌ها را درک کنیم، دغدغه‌هایشان را بدانیم، صدایشان را بشنویم و بر همان اساس آن‌ها هم کنار ما خواهند بود.
   خطاب به مدیران ورزشی: از فرصت جام جهانی استفاده کنید
این مقام مسئول از مدیران ورزشی استان نیز خواست از فرصت جام جهانی که پیش روی ماست استفاده کرده و این فرصت را از دست ندهند؛ خصوصاً با محور خانم‌ها. هر کاری می‌توانید در این حوزه انجام داده و در جلسه بعد ارائه دهید.
گفتنی است؛ در ابتدای جلسه غلامرضا فریدونی، مدیرکل امور اجتماعی استانداری گزارشی از وضعیت آسیب‌های اجتماعی استان ارائه داده و مدیرکل فرهنگ ارشاد اسلامی، مدیرکل امور زنان و بانوان استانداری، معاون پرورشی آموزش‌وپرورش استان و معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان نیز گزارشی از عملکرد خود و برنامه‌های در دست اجرا بیان کردند. بنا بر این شد جلسه یک‌هفته دیگر با همین موضوع برگزار شده و مدیران ذی‌ربط برنامه‌های خود را ارائه دهند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/61643