کد خبر : 62300
تاریخ : 1401/8/18
گروه خبری : استان‌ها

استاندار همدان از شرکت شهرک‌های صنعتی استان خواستار شد؛

ارائه گزارش جانمایی شهرک سیر ظرف دو هفته

ارزآوری سیر همدان لنگ ایجاد شهرک سیر!

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز سه‌شنبه 17 آبان‌ماه در کارگروه توسعه صادرات استان همدان که با حضور جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی و فعالان حوزه صادرات در سالن جلسات شهدای استانداری برگزار شد، عنوان کرد: با توجه به پتانسیل همدان در تولید سیر و لزوم وجود شهرک سیر، این مکان باید در محلی جانمایی شود که دور از محیط شهری بوده و آسیبی به محیط‌زیست وارد نکند.

 مرکز تحقیقات به پژوهش‌های خود سرعت ببخشد

وی با تأکید بر اینکه احداث کارخانه در کنار مزرعه توجیهی ندارد، خاطرنشان کرد: تولیدکننده سیر را کشت می‌کند و در این زمینه تخصص دارد، نیاز است که بسته‌بندی و فرآوری آن توسط متخصصان امر انجام شود.

این مقام مسئول در ادامه افزود: مقصود از فرآوری سیر، ترشی و شوری نیست، بلکه تبدیل آن به فرآورده‌های مفید و اثرگذاری است که بازار هدف به آن نیاز دارد؛ در این صورت است که می‌توان گفت بعد از کشت، زنجیره فرآوری تکمیل می‌شود.

قاسمی‌فرزاد مزیت نسبی همدان را کشت و تولید سیر خواند و افزود: امروز صادرات به کیفیت و کیفیت به دانش متکی است و فعالان این بخش باید کمک کنند تا با جانمایی مناسب برای شهرک سیر، بهره‌وری افزایش یابد.

وی متذکر شد: به‌منظور افزایش بهره‌وری محصول سیر و انتقال خدمات زیربنایی 20 هکتار زمین با افق 50 ساله این صنعت فراهم کنید تا بتوان گام‌های مؤثر و بلندمدت در این زمینه برداشت.

استاندار همدان اضافه کرد: صادرات سیر نیازمند هم‌افزایی و فکر بیشتر است و شرکت شهرک‌های صنعتی استان موظف بوده ظرف دو هفته گزارش جانمایی شهرک سیر را ارائه کند.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه تنها سیر و سیب زمینی نیازمند هم‌افزایی و پژوهش در جهت ارتقای بهره‌وری نبوده و این مسئله شامل همه محصولات کشاورزی می‌شود، اظهار کرد: باید مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی با سرعت‌بخشی به فعالیت خود، کار و ارقام مطلوب را در زمان کوتاهی به کشاورز عرضه کند؛ ضمن اینکه هزینه تحقیق برعهده کشاورز نیست.

وی مرکز تحقیقات را بازوی پُرتوان تولید خواند و تأکید کرد: حاکمیت وظیفه دارد در راستای افزایش بهره‌وری، امنیت غذایی و صادرات، تحقیقاتی درباره کشت محصولات کشاورزی انجام دهد و نباید هزینه این تحقیقات روی دوش کشاورز باشد.

استاندار همدان در پایان سخنان خود با اشاره به مشکلات صادرکنندگان استان درباره تعهدات ارزی صادرات، اعلام کرد: مشکلات حوزه تعهد ارزی را جمع‌بندی کنید، اگر مکاتبه جواب نداد، با بانک مرکزی دیدار و موضوع را حل‌وفصل می‌کنیم.

   رشد 59 درصدی صادرات استان در هفت‌ماهه امسال

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز در این جلسه با اشاره به میزان صادرات هفت‌ماهه امسال، از رشد 59 درصدی و کاهش 15 درصدی وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

احمد شانیان خاطرنشان کرد: در هفت‌ماهه امسال 35 کارت بازرگانی در استان همدان صادر شده که میزان صدور آن در هفت‌ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش 10 درصدی مواجه بوده است.

وی با اشاره به واردات به استان نیز اظهار کرد: در هفت‌ماهه سال جاری بیش از 17 میلیون و 994 هزار و 911 دلار کالا به استان وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش 56 درصدی داشته است.

این مقام مسئول ادامه داد: بخش صنعت 34.1 درصد از صادرات استان را به خود اختصاص داده و بر این اساس در هفت‌ماهه سال جاری 19 میلیون و 447 هزار و 859 دلار در بخش صنعت صادر شده و نسبت به مدت مشابه رشد 164 درصدی داشته است.

شانیان به سهم 18.4 درصدی کشاورزی از صادرات استان نیز اشاره کرد و متذکر شد: 10 میلیون و 493 هزار و 709 دلار کالا در بخش کشاورزی از استان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش 29 درصدی داشته است.

وی اضافه کرد: 15 میلیون و 408 هزار و 882 دلار کالا نیز از بخش معدن و صنایع معدنی از استان همدان صادر شده و 27 درصد از صادرات استان را به خود اختصاص داده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 322 درصدی داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به صادرات 88 درصدی بخش صنایع دستی و فرش، اذعان کرد: در این بخش نیز در هفت‌ماهه امسال 20 هزار و 664 دلار صادر شده است.

شانیان توضیح داد: مواد شیمیایی 20.4 درصد از صادرات استان را دربرگرفته و 11 میلیون و 619 هزار و 572 دلار ماده شیمیایی از استان صادر شده که نسبت به مدت مشابه رشد 16 درصدی داشته است.

وی در خاتمه سخنان خود عمده کالاهای صادراتی استان را برشمرد و ابراز کرد: فروسیلیس، میلگرد آجدار، کشمش تیزابی، کشمش انگوری، کامپاندپلی وینیل کلراید، الکتروموتور، بنزین، وازلین غیر بهداشتی، سیم آلومینیوم، جار و بطری شیشه‌ای از عمده کالاهای صادراتی استان بوده است.

   غرفه برتر استان همدان در نمایشگاه گیاهان دارویی تهران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز با بیان اینکه به‌علت مسئله آب خیلی به دنبال صادرات سیب‌ زمینی، نیستیم، عنوان کرد: صادرات این محصول در سال جاری به‌علت تعرفه 6 هزار تومانی به‌ازای هر کیلو با کاهش مواجه بوده است.

رضا بهراملو خاطرنشان کرد: صادرات کشمش نیز به‌علت جنگ روسیه و اوکراین تحت تأثیر قرار گرفته و حجم صادرات در این بخش کاهش یافت.

وی با اشاره به نمایشگاه گیاهان دارویی تهران، اظهار کرد: غرفه استان همدان در این نمایشگاه غرفه برتر شناخته شد و با توجه به اینکه گیاهان دارویی محصولاتی کم‌آب‌بر هستند، می‌توان در این بخش سرمایه‌گذاری ویژه کرد.

این مقام مسئول افزود: استان همدان اولویت نخست خود را به احداث گلخانه اختصاص داده و تمام تلاش خود را برای تحقق برنامه تعیین‌شده خواهیم کرد.

بهراملو در پایان سخنان خود با بیان اینکه سه سردخانه سیر در استان وجود دارد، تصریح کرد: سردخانه برای جلوگیری از ضایعات 20 تا 30 درصدی سیر حائز اهمیت است که بر این اساس در تغییر کاربری سردخانه سیر مشکلی وجود ندارد.

   آمادگی مطالعات زمین شهرک سیر را داریم

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان نیز با اشاره به جانمایی دو نقطه برای شهرک سیر، اظهار کرد: برای این کار 10 هکتار بدون فاصله در محدوده شهری درنظر گرفته شده بود که به‌علت محدودیت محیط‌زیستی و نقطه دیگر به‌دلیل قرار گرفتن در نزدیکی پادگان قهرمان (منطقه نظامی) قابلیت اجرا ندارند.

مصطفی حقیقی خاطرنشان کرد: اگر زمین مناسبی باشد، آمادگی داریم مطالعات آن را انجام دهیم، ضمن اینکه در شهرک غذایی بهاران یک زمین 15 هکتاری پیشنهاد دادیم، اما کشاورزان و سیرکاران اصرار دارند این شهرک در محدوده شهر مریانج باشد!

   بخشنامه‌های خلق‌الساعه برای صادرات مشکل ایجاد کرده

رئیس انجمن سیب‌زمینی‌‌کاران استان همدان نیز در این جلسه با تأکید بر صادرات دانش‌بنیان، گفت: متأسفانه طی این چندسال صادرکننده جدید و پُرقدرتی در استان نداشته‌ایم که این مسئله باید ریشه‌یابی شود.

خسرو طالبی در ادامه خاطرنشان کرد: مسئله‌ای که وجود دارد این است که صدور شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های خلق‌الساعه مشکلاتی را برای صادرکنندگان به‌وجود می‌آورد، به‌طوری که گاهی صادرکننده محصول کشاورزی خود را به مرز فرستاده، اما یکباره بخشنامه‌ها ابلاغ شده و دوباره بعد از مدتی طی دستور دیوان باطل می‌شود!

وی با ابراز انتقاد از اینکه بخش دولتی نظرات بخش خصوصی را در تصمیم‌گیری‌‌ها ترتیب اثر نمی‌دهد، افزود: ازنظر حمل‌ونقل کارهای بسیار چشمگیری برای توسعه صادرات انجام شده، اما همان‌طور که عرض کردم بخشنامه‌های خلق‌الساعه مشکل ایجاد کرده است.

رئیس انجمن سیب‌زمینی‌کاران استان همدان گفت: کارت بازرگانی 47 صادرکننده قدیمی از سال 97 تعلیق شده است، بالا بودن کرایه حمل بار و نبود حمل‌ونقل مناسب برای محصولات کشاورزی از مشکلات دیگر در زمینه صادرات محصولات کشاورزی است.

طالبی با تأکید بر حمل مستقیم کالا به مقصد، بیان کرد: همان‌طور که ترکیه حمل مستقیم دارد، ما هم باید به‌طور مستقیم محصولات خود را صادر کنیم تا محصولاتی که سریع‌الفساد است، زودتر به مقصد برسند.

وی در پایان به مقوله تعهد ارزی نیز اشاره کرد و توضیح داد: از سال 97 مشکل تعهد ارزی داریم که برای رفع این مشکل نیاز است با با بانک مرکزی جلسه‌ای داشته باشیم.

   مشکل ما با ایجاد شهرک سیر حل می‌شد

مدیرعامل تعاونی سیرکاران همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه کشورهای اروپایی متقاضی سیر همدان هستند، اظهار کرد: 30 درصد سیر همدان به‌صورت سنتی فرآوری می‌شود و زیرساختی در زمینه فرآوری و صادرات آن نداریم.

میرزایی خاطرنشان کرد: سیر همدان کیفیت بسیار مطلوب و برجسته‌ای داشته و 90 صنعت مرتبط با سیر در همدان مجوز دارند که مصرف کل این صنایع سه هزار تُن است؛ درحالی‌که نیاز داریم به‌صورت تخصصی صنایع تبدیلی سیر ایجاد شود.

وی با تأکید بر اینکه مشکل ما با احداث شهرک سیر حل می‌شد، درخواست مجوز اسلایس و پودر روغن‌گیری سیر به تعاونی سیرکاران همدان را در این جلسه مطرح کرد.

   سیر روی دست کشاورزان ماند

یک تولیدکننده سیر در همدان نیز در این جلسه سیر را یک محصول اساسی برای کشور و استان خواند و آن را «ارزآور و کم‌آب‌بر» دانست که متأسفانه امسال برای صادرات آن هیچ اقدامی صورت نگرفته و سیر روی دست کشاورزان مانده است.

مظاهری اذعان کرد: 40 هزار تُن سیر از سه هزار هکتار مزارع همدان برداشت می‌شود که سال‌های گذشته تمام تلاش خود را برای تشویق کشاورزان به کشت سیر به‌عنوان محصولی کم‌آب‌‎بر کردیم؛ اما امسال کاری برای صادرات آن نشد و آن‌ها امروز از ما می‌خواهند محصولشان را خریداری کنیم.

وی ادامه داد: هشت هزار تُن سیر استان به صورت تازه‌خوری مصرف می‌شود و متأسفانه با وجود اینکه سیر همدان حرف برای گفتن دارد، بعد از سه سال هنوز نتوانسته‌ایم شهرک سیر را در استان ایجاد کنیم.

این عضو تعاونی سیر استان در خاتمه سخنان خود با ابراز ناخرسندی از بسته‌بندی نامناسب سیر همدان، آن را یک مشکل جدی پیش روی صادرات خواند و گفت: صادرات موفق و مستمر نیاز به بسته‌بندی به‌روز دارد؛ چیزی که ما هنوز به آن نرسیده‌ایم و همین مسئله فروش و صادرات را تحت الشعاع قرار داده است.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/62300