کد خبر : 62942
تاریخ : 1401/9/3
گروه خبری : سلامت

تقویت فعالیت بدنی زمینه‌ساز افزایش نشاط جامعه

فواید انجام فعالیت‌های مستمر و روزانه ورزش بر کسی پوشیده نیست در واقع همان طور که می‌دانید ورزش منظم مخصوصاً اگر به‌صورت روزانه باشد، بدن را سالم نگه می‌دارد. حذف چربی‌های اضافی، ایجاد تناسب اندام، شادابی جسم و روح، آرامش روانی و تخلیه ذهن، از فواید ورزش منظم به‌حساب می‌آید.
ورزش منظم شامل انجام هرگونه فعالیت بدنی به‌صورت روزانه یا بر اساس یک برنامه‌ریزی معین است. این فعالیت‌ها می‌تواند به‌صورت شنا، پیاده‌روی، دویدن با سرعت کم و یا غیره باشد.
دردهه‌های اخیر به تعداد باشگاه‌های ورزشی روز به‌روز اضافه شده و خوشبختانه مورد اقبال قرار گرفته است اما همان طور که می‌دانید باشگاه خوب دارای استاندارد‌هایی است و صرف داشتن چند دستگاه و ابزار گران‌قیمت نمی‌توان باشگاه را انتخاب کرد.
*نقش ورزش در احساس شادی
اندورفین‌ها هورمون‌هایی هستند که درد را کاهش و لذت را افزایش می‌دهند. آن‌ها یک احساس کلی از خوب و مثبت بودن ایجاد می‌کنند. اندورفین همچنین به عنوان یک مسکن طبیعی عمل می‌کند و می‌تواند به کاهش دردهای طولانی مدت کمک کند. ورزش منظم می‌تواند با تولید اندورفین در بدن، عضلات را تقویت کرده و درد مزمن و خطر آسیب را کاهش دهد.
بر همین اساس با موضوع تأثیر ورزش بر سلامتی با رئیس گروه ورزش‌های همگانی اداره ورزش و جوانان همدان به گفت‌وگو نشسته که نتیجه را باهم می‌خوانیم:
علی پارساجو با بیان اینکه سلامت روانی و جسمانی افراد به انجام ورزش روزانه و مستمر گره خورده است، عنوان کرد: ورزش همگانی به‌ویژه پیاده‌روی روزانه و مستمر تأثیر بسزایی بر سلامتی دارد.
وی ضمن تأکید بر پیاده‌روی روزانه برای تمام گروه‌های سنی، ابراز کرد: انجام بازی‌های بومی، محلی، گروهی، ورزش صبحگاهی و عصرگاهی تأثیر بسزایی بر افزایش شادی و نشاط دارد و بسیار توصیه می‌شود.
وی با اشاره به اینکه ورزش‌های صبحگاهی و عصرگاهی که به‌صورت گروهی انجام می‌شود تأثیر شگفتی بر سلامتی روانی و جسمانی دارد، خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است کسانی که از لحاظ روحی و روانی در شرایط مطلوب‌تر قرار داشته باشند بدون شک می‌توانند بهتر، سریع‌تر و با آرامش بیشتر مطالب را فرا بگیرند این افراد باروحیه در مراحل دیگر زندگی نیز موفق‌ترند.
رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان همدان، در پاسخ به خبرنگار این رسانه مبنی بر اینکه آیا ورزش باید به‌صورت حرفه‌ای باشد و تنها اینگونه بر سلامتی جسم و بدن تأثیرگذار است؟ عنوان کرد: انجام مستمر و روزانه ورزش‌های همگانی است که تأثیر بسزایی بر سلامتی جسمانی و روانی دارد، اجرای یک باره ورزش حرفه‌ای اثر سویی بر سلامتی افراد خواهد گذاشت و گاهی اوقات آسیب‌های جبران‌ناپذیری به ورزشکاران وارد می‌کند.
پارساجو با بیان اینکه برای داشتن بدن و ذهنی سالم ورزش مستمر حداقل سه روز در هفته به مدت 45 دقیقه توصیه می‌شود، عنوان کرد: هر فرد برای انجام کارهای روزانه خود نیاز به مقدار زیادی انرژی دارد. این مسئله در اشخاصی که با بیماری‌های زمینه‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند، اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.
وی عنوان کرد: از فواید ورزش منظم در این زمینه می‌توان به بالا بردن سطح انرژی افراد اشاره کرد. در واقع، در افرادی که به مشکل خستگی زودرس دچار هستند، انجام ورزش منظم می‌تواند سطح هوشیاری و انرژی آن‌ها را بالا ببرد.
این کارشناس ورزشی با بیان اینکه دستگاه‌های گران‌قیمت موجود در باشگاه‌های ورزشی مشوقی برای افرادی مبتدی هستند، عنوان کرد: هر روشی که بتوان سطح فعالیت‌های بدنی افراد را مبتنی بر علم تربیت‌بدنی و ورزشی افزایش دهد مفید است اما نباید دستگاه‌های گران‌قیمت را ملاک ورزش خوب دانست.
پارساجو در ادامه افزود: آنچه اهمیت دارد انجام فعالیت بدنی به‌صورت مستمر است و می‌تواند به صورت پیاده‌روی روزانه یا ورزش کردن در باشگاه‌ها باشد.
وی ضمن اشاره به استاندارد‌های مورد نیاز باشگاه‌های ورزشی که افراد باید مورد توجه قرار دهند، اذعان کرد: در ابتدا افراد باید در نظر داشته باشند که باشگاهی که انتخاب کرده‌اند مجوزهای لازم را از اداره ورزش و جوانان اخذ کرده باشد.
رئیس هیئت ورزش‌های همگانی استان همدان، با بیان اینکه بهتر است مربیان در رشته تربیت‌بدنی تحصیل ‌کرده و عضویت فدراسیون را داشته باشند، یادآور شد: هر ورزشکار از همان ابتدا باید مشخص کند که با چه هدفی (کسب سلامتی، لاغری، چاقی و غیره) به باشگاه می‌رود و بر اساس آن با استفاده از برنامه مربی تمرین کند.
پارساجو ضمن تأکید بر انجام ورزش و گرفتن برنامه از مربیان متخصص، گفت: افزایش و تقویت فعالیت‌های بدنی افراد زمینه‌ساز سلامت جسمی، روحی و افزایش نشاط جامعه خواهد بود.
وی توصیه کرد: افراد برای حفظ سلامتی روحی وجسمانی خود ارزش قائل شده و انجام فعالیت مستمر و روزانه بدنی را جزو اولیت‌های کاری خود قرار دهند.
حال با توجه به آنچه گفته شد فعالیت بدنی منظم می‌تواند قدرت عضلانی را بهبود بخشیده و استقامت را افزایش دهد. ورزش، اکسیژن و مواد مغذی را به بافت‌های بدن می‌رساند و به سیستم قلبی– عروقی کمک می‌کند تا بازدهی بهتری داشته باشد. هنگامی که سلامت قلب و ریه بهبود یابد، انرژی بیشتری هم برای انجام کارهای روزانه وجود خواهد داشت و تناسب اندام بیشتری هم به‌وجود خواهد آمد.
ورزش هم به جهت درمانی و هم از جانب پیشگیری، فواید زیادی برای سلامت جسمی و روحی دارد. احساس خستگی و کمبود انرژی، یکی از رایج‌ترین مشکلات زندگی روزمره در عصر حاضر است و دلایل آن ممکن است از کار زیاد تا داشتن یک زندگی بی‌تحرک متغیر باشد. اما تنها داروی سالم و بدون عارضه برای خستگی مفرط، ورزش منظم است. دانشمندان موافق هستند که ورزش منظم تأثیر مثبتی بر سطح انرژی دارد. در واقع، فعالیت بدنی به بهبود بهره‌وری نیز کمک می‌کند. بسیاری از افراد برای مقابله با احساس ضعف تنها کافیست گرم‌کن بپوشند و بدوند.
فعالیت بدنی ضربان قلب را افزایش داده و خون را به جریان می‌اندازد. اکسیژن و مواد مغذی بیشتر برای عضلات به معنای سطح انرژی بالاتر است. اگرچه ممکن است عجیب به نظر برسد که صرف انرژی چگونه می‌تواند انرژی بیشتری به فرد بدهد، اما علم این ادعا را تأیید می‌کند. یک مطالعه نشان داد که 90٪ از افرادی که یک برنامه ورزشی منظم را تکمیل کردند، نسبت به افرادی که ورزش نمی‌کردند، کاهش خستگی داشتند. شاید به‌جای یک فنجان قهوه اضافی برای رفع خستگی، بهره‌مندی از فواید ورزش جایگزین بهتری باشد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/62942