گفته میشود نسل زد شامل متولدین سالهای 1375 تا 1390 (1995-2010) است که ویژگیهایی چون ریسکپذیری، سنتشکنی و گاه روحیه سرکشی دارند. ضروری است زبان این نسل را درک کرد و با تفاهم و همدلی این افراد را با رویههای غالب جامعه و ارزش و هنجارهای عرفی اجتماع آشنا کرد زیرا این نسل برآیند دنیای دیجیتال و نت هستند که از همان بدو تولد در چنین بستری رشد کرده اند و به طور طبیعی خواسته ها، باورها و ارزشهای آنها با نسلهای قبل بسیار متفاوت است. تشکیل ستاد و حتی کارگروههای مرتبط در سطح ملی با بهرهگیری از ظرفیت جامعهشناسان، جمعیتشناسان و روانشناسان برای درک این نسل در کنار اتخاذ سیاستهای حاکمیتی میتواند در این رابطه راهگشا باشد و در این بین نمی توان از نقش رسانهها برای دیده شدن بچههای متعلق به این نسل و درک مطالبات و خواستههای آنها چشم پوشی کرد. یک جامعه شناس درباره این نسل معتقد است: اکنون یک نوزایی فکری در جامعه ایجاد شده که جوانان را به سمت خودمختاری یا خردگرایی هدایت میکند. امان الله قرائی مقدم درباره چگونگی پیدایش جوانان نسل زد اظهار کرد: اکنون جامعه ما با یک نوزایی فکری مواجه شده است که در آن جوانان دهه 80، دیگر مانند جوانان دهههای پیشین نیستند. وی افزود: جوانان امروزی با توجه به انجام تحصیلات و کسب علم و دانش افرادی به اصطلاح خردگرا هستند؛ این افراد از منطق پیروی میکنند و سنتخواهی و سنتگرایی را پشت سر گذاشتهاند. این جامعهشناس عنوان کرد: جوانان امروزی این مرحله از زندگی را که بزرگترها چه میگویند و چه اقداماتی انجام میدهند کنار گذاشتهاند و اکنون بهواسطه تحصیل و کسب علم، طرز تفکر دختران در روستاها نیز تغییر کرده و اعمال، رسم و سنت ریشسفیدان و اهالی برای آنها پایان یافته است. قرائی مقدم با بیان اینکه جوانان وارد مرحله خردگرا یا خودمختار شدهاند، افزود: عامل دوم تاثیرگذار در رفتار متفاوت جوانان امروزی، سریالها و رسانههای فضای مجازی است که آنها را به سمت خودمختاری هدایت میکند. وی یادآورشد: همچنین والدین نیز در رسیدن جوانان به مرحله خودمختاری یا خردگرایی تاثیرگذار بودهاند زیرا آنها همواره فرزندان بهویژه دختران را به تفکر، پیشرفت، استقلال، گرفتن حق و خود بودن تشویق کردهاند. این جامعه شناس به تاثیر رسانههای جمعی و نقش همسالان در رفتار متفاوت نسل جدید اشاره کرد و گفت: سریالها، رسانههای جمعی و فضای مجازی همواره جوانان را به ساختن زندگی خود تشویق کردهاند و اکنون جوانان عنوان میکنند که ما هستیم که زندگی را میسازیم. قرائی مقدم یادآورشد: اکنون جوانان تقدیر را نمیپذیرند و میخواهند زندگی خودشان را بسازند و در نتیجه خواستهها و اعمال آنها با سنتخواهان متفاوت است. وی با بیان اینکه اعتماد جوانان نسبت به سنتخواهان از بین رفته است، اظهار کرد: جوانان امروز خواستههایی دارند که سنتخواهان با آنها مخالفت میکنند؛ بنابراین از هم دور میشوند و 2 قطب غیرهمنام ایجاد میشود. اعتماد میان حاکمیت و جامعه باید تقویت شود/ صدای دهه هشتادیها شنیده شود این جامعه شناس اضافه کرد: همچنین جوانان بارها وعدههایی را تجربه کردهاند که عملی نشده است و براین اساس اعتماد عمودی یعنی اعتماد جامعه و حاکمیت در طول سالها کمرنگ شده و باید به مرور زمان این اعتماد دوباره ایجاد شود. قرائی مقدم، شنیده شدن و عمل کردن به خواستههای جوانان را راهکار مناسب برای تعامل مسالمت آمیز با نسل جدید دانست و گفت: جوانان باید درک شوند و اگر قرار است که ارشادی برای آنها صورت گیرد، توسط افراد تحصیلکرده و جامعه شناسان باشد. وی ادامه داد: اگر نسل جدید یا همان جوانان دهه 80 درک نشوند، در سالهای آینده جوانان دهه 90 هم همراه آنها میشوند و شرایط سخت میشود. به گفته وی، راهکار تعامل مناسب با جوانان نیازمند یک نوع بازنگری در همه امور است. این جامعه شناس گفت: برخی رفتارها از سوی بچههای دبیرستانی مهمتر از دانشجویان است زیرا این جوانان احساسیتر هستند و زودتر تحت تاثیر قرار میگیرند. قرائی مقدم تاکید کرد: هر معلم باید با رعایت رفتار، پوشش و چگونگی صحبت کردن خود، یک مربی پرورشی باشد و خود هم به توصیههایشان به دانشآموزان عمل کنند.
|