کد خبر : 63173
تاریخ : 1401/9/9
گروه خبری : استان‌ها

احیای واحد تولیدی بستنی عسل سنندج در انتظار همت مسئولان

افزون بر 6 سال از تعطیلی واحد تولید بستنی عسل کردستان می‌گذرد و در این مدت بارها احیای مجدد آن در جلسات مختلف کشوری و استانی مطرح شده است و مصوباتی هم در این راستا به تصویب رسیده ولی همچنان به نتیجه‌ نرسیده است.
به گفته مدیرعامل مجموعه بستنی عسل کردستان، این واحد پنج میلیارد و 200 میلیون تومان وام دریافت کرده که این مبلغ امروز به 54 میلیارد تومان رسیده است و تاکنون 45 بار مصوب شده که مشکلات بانکی واحد بستنی و گاوداری یک هزار راسی وابسته به این شرکت برطرف شود ولی هنوز نتوانستیم تولید خود را دوباره آغاز کنیم.
سید جمال ساعدی با اشاره به اینکه در زمان فعال بودن واحد بستنی، روزانه 150 هزار دلار از محصولات آن به خارج از کشور صادر می‌شد، افزود: در زمینه تولید هیچ سوء‌مدیریتی نداشتیم و فقط وعده‌هایی برای پرداخت وام به ما دادند و محقق نشد و دلیل مخالفت‌‌ها را هم نمی دانیم.
وی گفت: امسال رئیس سازمان بازرسی کشور از این مجموعه بازدید کرد و مصوبه‌ای هم به تصویب رسید ولی با گذشت پنج‌ماه همچنان اقدامی نشده است.
به واسطه اهمیت و پیگیری‌های مدیرعامل بستنی عسل، افزون بر جلسات متعددی که برای رفع مشکلات این واحد تشکیل شده تاکنون رسانه‌های مختلف به انعکاس مسائل پیش روی این واحد پرداخته‌اند.
بی‌شک مشکل این واحد تولیدی اگر در سال‌های نخست تعطیل شدن آن برطرف می‌شد میزان بدهی آن امروز بسیار کمتر از مبلغ مذکور بود اما این مشکل همچنان باقی مانده و اکنون دولت سیزدهم تلاش دارد آن را حل کند، به همین منظور مشکل این واحد تولیدی روز دوشنبه در یکصد و نودمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان مطرح شد و بیشتر مسئولان حاضر در این جلسه هم نسبت به طرح دوباره این موضوع و عدم حل مشکل بانکی آن ابراز گله‌مندی و ناراحتی کردند.
  پرداخت دیرهنگام وام به سرمایه‌گذاران مصداق ترک فعل است
مدیرکل دیوان محاسبات کردستان در این جلسه با ابراز گله از فعالیت برخی بانک‌های استان، اظهار کرد: متأسفانه در استان برخی از بانک‌ها در مقابل فعالیت سرمایه‌گذاران سنگ‌اندازی‌های بی‌مورد می‌کنند.
مقیاسی افزود: واحد بستنی عسل بیش از 100 میلیارد تومان ارزش دارد و حال برای فعالیت مجدد نیاز به کمک دارد لذا برای ایجاد اشتغال و تولید و همچنین بازپرداخت وام باید از آن حمایت شود.
وی از بررسی مطالبات و ترک فعل مدیران بانکی در استان خبر داد و اضافه کرد: پرداخت دیرهنگام وام به سرمایه گذاران مصداق ترک فعل است و این مهم را بررسی خواهیم کرد.
مدیرکل دیوان محاسبات کردستان گفت: همه مدیران دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها موظف هستند به رونق تولید و اشتغال در همه بخش‌ها کمک کنند.
معاون اداره کل بازرسی کردستان هم در این جلسه با بیان اینکه موضوع واحد بستنی عسل دیگر خسته کننده شده است، گفت: جای تاسف است موضوعی که قابل حل بوده تا این حد پیچ و خم خورده است.
شاملی افزود: بعد از تشکیل جلسات متعدد و بازدید رییس سازمان بازرسی کشور از این واحد در نهایت مقرر شد این موضوع در هیئت خبرگان بانکی استان کردستان مطرح و نتیجه آن به سازمان بازرسی اعلام شود.
  مدیریت یعنی ریسک‌پذیری نه مجری‌گری
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان هم در این جلسه با اشاره به اینکه واحد تولید بستنی عسل و گاوداری شیری این مجموعه از ظرفیت‌های استان برای ایجاد اشتغال و تولید است، اظهار کرد: با احیای دوباره این واحد زمینه اشتغال مستقیم برای 170 نفر ایجاد می‌شود.
حامد قادرزاده افزود: در حال حاضر بخشی از شیر مورد نیاز مصرف‌کنندگان در استان از سایر استان‌های کشور وارد می‌شود که با آغاز به کار دوباره گاوداری هزار راسی این نیاز تأمین می‌شود.
وی یادآور شد: مدیریت به معنای ریسک‌پذیری است و اگر مدیری در انجام وظایف و فعالیت هایش ریسک انجام ندهد نقش مجری‌گری را خواهد داشت.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان اضافه کرد: کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید برای شرایطی تشکیل می‌شود که اگر دستگاهی یا بانکی براساس مقررات داخلی نتواند عمل کند بر مبنای مصوبات کارگروه به طور قانونی مشکل واحد تولیدی را مرتفع کنند.
قادرزاده با اشاره به اینکه اگر واحدهای تولیدی و سرمایه‌گذاران حمایت نشوند دیگر کسی تمایل به سرمایه‌گذاری نخواهد داشت، یادآور شد: هیچ کسی به‌خاطر انجام کار خیرخواهانه مورد مواخذه قرار نمی‌گیرد بنابراین مدیران در رفع مشکلات واحدهای تولیدی همت بیشتری داشته باشند.
  تحقق 72 درصد مصوبات کارگروه رفع موانع تولید استان
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: تاکنون 189 جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان با یک هزار و 552 پرونده مطرح شده و دو هزار و 769 مصوبه تشکیل شده است.
بختیار خلیقی با اعلام اینکه 72 درصد مصوبات این کارگروه انجام شده است، افزود: از مصوبات انجام شده یک هزار و 495 مصوبه بانکی، 54 مصوبه مالیاتی و 456 مصوبه هم مربوط به سایر بخش‌ها بوده است.
وی ادامه داد: از 807 مصوبه باقی مانده که در دست اجرا و پیگیری است 441 مصوبه بانکی، 26 مصوبه مالیاتی و 297 مصوبه هم در سایر بخش‌ها است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: بخشنامه‌ای در خصوص تمدید مصوبه شورای پول و اعتبار با موضوع امهال بدهی واحدهای تولیدی از طریق ستاد مرکزی تسهیل و رفع موانع تولید ابلاغ شده است.
خلیقی ادامه داد: در راستای تعیین تکلیف بدهی تعاونی 1900 بستنی عسل و دریافت مصوبه کارگروه تسهیل استان بار دیگر در این جلسه مطرح شده است.
وی با اشاره به اینکه برای واحد بستنی عسل چندین مصوبه کشوری و استانی ابلاغ شده است، اضافه کرد: امید می‌رود با مصوبه امروز کارگروه، یک بار برای همیشه پرونده مشکل بستنی عسل بسته شود.
آنچه در این جلسه به عنوان مشکل واحد بستنی عسل مطرح شده این است که تمدید وام این واحد بدون پیش پرداخت به بانک کشاورزی امکان پذیر نیست چراکه سامانه هوشمند بانک اجازه استمهال وام را نمی‌دهد.
به گفته مسئول اعتبارات بانک کشاورزی کردستان بازپرداخت وام واحد بستنی عسل در سال 1397 با سه درصد سود، سال 1398 با 16 درصد، سال 1399 با 7.5 درصد و سال 1400 هم براساس نرخ 20 درصد تمدید شده است و در سال جاری برای آخرین مرتبه بازپرداخت 54 میلیارد تومان وام این واحد تمدید می‌شود و شرط لازم هم برای این کار، پیش پرداخت است.
مدیرعامل مجموعه بستنی عسل هم براساس مصوبات کشوری که دریافت کرده در این جلسه اعلام کرد: بدون پیش‌پرداخت، وعده تمدید وام مجموعه ما را داده‌اند.
اعضای جلسه هم با توجه به اینکه مجموعه بستنی عسل در آخرین مورد پرداخت بدهی هایش 6 میلیارد و 300 میلیون تومان پرداخت کرده است؛ پیشنهاد دادند این مبلغ را به‌عنوان پیش پرداخت در نظر بگیرند تا مشکل این واحد برای همیشه رفع شود.
افزون بر طرح مشکل واحد تولیدی بستنی عسل در این جلسه، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان وام بانکی 9 واحد و طرح تولیدی از محل طرح رونق تولید بررسی و تصویب شد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/63173