کد خبر : 63174
تاریخ : 1401/9/9
گروه خبری : استان‌ها

معاون وزیر نفت در ایلام:

ظرفیت صنعت پتروشیمی از مرز 90 میلیون تن گذشته است

دانشگاه و پتروشیمی ایلام تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

مرتضی شاه‌میرزایی روز سه شنبه در نشست هم اندیشی هیئت رئیسه دانشگاه ایلام اظهار کرد: دستاوردهای علمی و صنعتی کشور در دوران انقلاب اسلامی به هیچ عنوان قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست، هنگام پیروزی انقلاب ظرفیت تولید واقعی صنعت پتروشیمی حدود 1.5 میلیون تن با چهار یا پنج محصول بود که امروز این میزان با رشد قابل ملاحظه‌ای از مرز 90 میلیون تن فراتر رفته است.
وی تأکید کرد: بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب، درگیر جنگ هشت ساله شدیم و حدود 10 سال از پیروزی انقلاب، امکان توسعه صنعت نفت نبود و چند سالی نیز به بازسازی صرف شد و فرصت توسعه وجود نداشت ولی پس از آن برنامه‌ریزی‌ها برای توسعه صنعت نفت با تکیه بر توان داخلی انجام شد.
وی تأکید کرد: دشمنان ایران اسلامی همواره در تلاش برای توقف توسعه اقتصادی کشور بوده و هستند و به‌ همین دلیل در ادوار مختلف، اشخاص و صنایع مختلف کشور در ردیف تحریم‌ها قرار می‌گیرند و این تحریم‌ها با هدف اخلال در روند تولید محصول و آسیب به معیشت مردم اعمال می‌شوند که به‌ همین دلیل باید با اقتدار در مقابل این بدخواهی دشمنان ایستادگی کرد.
این مسئول با بیان اینکه در تمام این سال‌ها تحریم‌های ظالمانه و یک جانبه بر صنعت نفت ایران سنگینی کرده است، بیان کرد: درب‌های تمام تأسیسات صنعت نفت به روی جوانان ایرانی باز است و مجتمع‌های پتروشیمی و سایر طرح‌های نفتی می‌توانند مورد بازدید جوانان قرار بگیرند.
شاه‌میرزایی با تأکید بر اینکه گره‌های موجود در صنعت پتروشیمی با استفاده از ظرفیت‌های مراکز علمی و پژوهشی گشوده می‌شود، گفت: از همه ظرفیت‌های دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و بخش خصوصی برای توسعه متوازن استفاده می‌کنیم.
وی با تأکید بر اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی از ورود دانش‌های نوین و نیز همکاری با مراکز دانشگاهی برای توسعه و پیشرفت صنعت دانش‌بنیان پتروشیمی حمایت می‌کند، یادآور شد: انعقاد تفاهم‌نامه مابین دانشگاه ایلام و پتروشیمی نقطعه عطفی خواهد بود که همکاری‌های ما جنبه عملیاتی بیشتری پیدا کند هرچند در گذشته این همکاری‌ها وجود داشته است.
رئیس دانشگاه ایلام در این آیین گفت: با انعقاد این تفاهم‌نامه تحقیقاتی که در حوزه پتروشیمی قرار است انجام شود به دانشگاه ایلام واگذار خواهد شد، امیدواریم ارتباط مابین دانشگاه و پتروشیمی بیش از پیش توسعه یابد چرا که به طور قطع توسعه استان را به‌دنبال خواهد داشت.
طاهرعلی محمدی خواستار راه‌اندازی شعبه پژوهشکده پتروشیمی و صنایع هیدروکربوری در منطقه چوار شد و تأکید کرد: راه‌اندازی این شعبه در کنار پتروشیمی و پالایشگاه گاز ایلام زنجیره را تکمیل و منطقه را متحول می‌کند که خوشبختانه معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران قول مساعد انجام این کار را دادند.
وی تأکید کرد: ایلام استانی محروم نیست بلکه مظلوم واقع شده، با همه ظرفیت‌هایی که در استان وجود دارد متأسفانه در گذشته اقبال کمتری از ظرف مسئولان وجود داشته که این امید وجود دارد در دولت سیزدهم که شعار عدالت‌محور را در سر لوحه خود قرار داده توجه بیشتری به استان شود.
در پایان تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه ایلام و شرکت پتروشیمی با هدف تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه در بخش‌های مختلف منعقد شد. در این تفاهم‌نامه موضوعات متعددی همچون راه‌اندازی مرکز پژوهشی، اجرای پروژه‌های تحقیقاتی کاربردی مورد نیاز تا مرحله خلق دانش فنی و همکاری مشترک برای نوآوری و ایجاد بستر مناسب به‌منظور خلق فناوری بر مبنای ایده‌های جدید منعقد شد.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/63174