کد خبر : 63180
تاریخ : 1401/9/9
گروه خبری : استان‌ها

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین خبر داد:

تولید سالیانه 21 تُن گوشت بلدرچین در فامنین

پرورش بلدرچین در پله نخست صنعتی شدن

منصور خزایی از تولید سالیانه 21 تُن گوشت بلدرچین در این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: درحال حاضر شهرستان فامنین دارای دو واحد پرورش بلدرچین با ظرفیت 72 هزار و 800 هزار قطعه بلدرچین بوده که به‌صورت دوره‌ای اقدام به تولید گوشت بلدرچین می‌کنند.
خزایی با بیان اینکه گوشت تولیدشده بلدرچین شهرستان علاوه‌بر مصرف فامنین به سایر استان‌ها چون تهران، قم و استان‌های شمالی نیز ارسال می‌شود، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته به یکی از واحدهای پرورش بلدرچین شهرستان تسهیلاتی افزون‌بر هشت هزار میلیون ریال پرداخت شده و در سال جاری هم پیگیر پرداخت تسهیلات تبصره 18 به مبلغ 20 هزار میلیون ریال به واحد دوم هستیم.
وی یادآور شد: درصورت وجود متقاضی جدید برای احداث و راه‌اندازی پرورش بلدرچین در فامنین، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اقدامات و حمایت‌های لازم را به عمل خواهد آورد.
خزایی ادامه داد: دو واحد فعلی پرورش بلدرچین فامنین دارای سالن پرورش بلدرچین و بخش جوجه‌کشی بوده و جوجه‌های یک‌روزه به مدت 40 روز نگهداری می‌شوند و بعد از مدت 40 روز ماده‌ها را جدا و برای تخم‌گذاری به قفس‌های دیگر انتقال می‌دهند و نرها را کشتار می‌کنند و به فروش می‌رسانند.
وی دوره تخم‌گذاری بلدرچین را هفت ماه دانست و یادآور شد: مدت جوجه‌کشی 18 روز بوده که 16 روز آن در دستگاه سنتر است و سپس دو روز آخر به دستگاه هچر منتقل می‌شوند.
خزایی با اشاره به اینکه عرضه بلدرچین در سن کم برای مصرف گوشت یکی از مزایای پرورش این پرنده است، بیان کرد: دوره کوتاه پرورش، ضریب تبدیل غذایی مطلوب، نیاز به فضای پرورش کم و مقاومت نسبت به بیماری‌ها را می‌توان از دیگر مزایای پرورش بلدرچین برشمرد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین یادآور شد: خوشبختانه آشنایی مردم با خواص گوشت بلدرچین لذیذ و مقوی بودن گوشت و تخم آن و نیز خواص پرورش این پرنده موجب افزایش تقاضای مصرف آن شده و پرورش بلدرچین را به منبع خوب و سودآوری برای اشتغال تبدیل کرده است.
با توجه به مزیت اقتصادی و اشتغال‌زایی این پرنده که پلکان اولیه صنعتی شدن و پیشرفت را طی می‌کند، حمایت و مرتفع شدن مشکلات صاحبان این واحدها ازجمله ارائه تسهیلات بانکی کم بهره و تأمین نهاده، ازجمله مواردی است که توجه ویژه‌ را می‌طلبد.
همچنین با وجود خواص بالای گوشت و تخم‌ بلدرچین، سرانه مصرف آن در کشور بسیار پایین است که نشانگر کافی نبودن اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی برای مصرف این ماده پروتئینی است.
یکی از پرورش‌دهندگان بلدرچین در شهرستان فامنین نیز اظهار کرد: واحد پرورش بلدرچین ما با ظرفیت 30 هزار قطعه در این شهرستان در زمینه تولید تخم و گوشت بلدرچین فعالیت دارد.
جواد عسگری 35 ساله با 10 سال سابقه در پرورش بلدرچین، افزود: جوجه‌ریزی این واحد پرورش بلدرچین بسته به وضعیت بازار کم و زیاد می‌شود، اما در سال دوبار و تقریباً هر هفت ماه یک‌بار جوجه‌ریزی می‌کنیم.
وی خاطرنشان کرد: روزانه در این واحد 20 هزار تخم بلدرچین و هر 40 تا 50 روز هشت تُن گوشت بلدرچین تولید می‌شود که اکثر این تولیدات به استان‌هایی چون قم، تهران و مازندران درحال ارسال بوده و مشکلی در زمینه بازاریابی نداریم.
عسگری یکی از مهم‌ترین مشکلات فعلی پرورش‌دهندگان بلدرچین را نهاده دانست و تصریح کرد: گرانی نهاده طیور درحال حاضر داد بسیاری از پرورش‌دهندگان طیور ازجمله بلدرچین را درآورده است، از طرفی هم با وجود گرانی نهاده‌ها تولیدکنندگان امکان فروش تولیدات خود را با قیمت بالاتر ندارند؛ چراکه مردم و مصرف‌کنندگان قدرت خرید نخواهند داشت.
وی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات در رابطه با پرورش بلدرچین آن است که برای راه‌اندازی واحد پرورش بلدرچین به‌سختی مجوز داده می‌شود، به‌طوری که کسب مجوز راه‌اندازی واحد پرورش بلدرچین بنده حدود پنج سال طول کشید!
عسگری با بیان اینکه واحد ما دارای پروانه بهداشتی و پروانه فعالیت بسته‌بندی است، ادامه داد: برای بسته‌بندی نیاز به سیب سلامت بوده که در این رابطه دامپزشکی سخت‌گیری می‌کند و هنوز موفق به کسب مجوز سیب سلامت نشده‌ایم و نیاز به پیگیری و دوندگی دارد.
وی مطرح کرد: درحال حاضر بسته‌بندی تولیدات تخم و گوشت بلدرچین خود را در همین واحد انجام می‌دهیم؛ اما به‌علت اینکه هنوز برچسب نگرفته‌ایم، کارخانه طرف قرارداد با واحد ما کار برچسب بسته‌بندی‌ها را انجام داده و بین فروشگاه‌ها توزیع می‌کند.
این پرورش‌دهنده بلدرچین یادآور شد: درصورتی که دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشد و موفق به کسب گواهی سیب سلامت شویم و برچسب واحد خود را دریافت کنیم، بسته‌بندی تولیدات با برچسب واحد پرورش بلدرچین خودمان انجام خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به قیمت تخم و گوشت بلدرچین، اضافه کرد: درحال حاضر هر بسته 12 تایی تخم بلدرچین 18 تا 20 هزار تومان و بلدرچین زنده هر کیلو 90 هزار تومان و گوشت بلدرچین هر کیلو 150 هزار تومان بوده که اگر در کل سال این قیمت تغییری نداشته باشد و با کاهش مواجه نشود، برای تولیدکننده مقرون به صرفه خواهد بود.
این تولیدکننده خاطرنشان کرد: معمولاً قیمت تخم و گوشت بلدرچین به تناسب فصول دارای تغییر است و در زمستان خرید تخم و گوشت بلدرچین به نسبت سایر فصول افزایش دارد.
وی تصریح کرد: در دوران کرونا به‌علت افزایش مصرف گوشت و تخم بلدرچین بسیاری از افراد به‌صورت مقطعی بدون‌ مجوز نسبت به پرورش بلدرچین به‌صورت خُرده‌تولید حتی در زیرزمین خانه خود اقدام کردند و به‌علت افزایش تولید، بازار کشش آن را نداشت و این امر برای تولیدکنندگانی که شغل دائم آن‌ها پرورش بلدرچین بود، باعث ضرر شد.
عسگری به مقاومت بلدرچین‌ها در مقابل بیماری اشاره کرد و گفت: از آنجایی‌ که بلدرچین در برابر بیماری‌های مختلف بسیار مقاوم‌تر از مرغ است، پرورش آن بدون استفاده از هیچ‌گونه دارو انجام می‌شود و گوشت و تخم بلدرچین ازجمله محصولاتی است که هیچ‌گونه ذخیره دارویی مضر برای مصرف‌کننده در بافت خود ندارند.
وی در توصیه به افرادی که بخواهند به این کار روی آورند، بیان کرد: در بحث پرورش بلدرچین علاقه و آشنایی با کار و داشتن پشتوانه و سرمایه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و اگر علاقه باشد، در حین کار با برخورد به کوچک‌ترین مشکل، کار را رها نخواهند کرد.
عسگری در رابطه با بازار عرضه و تقاضای بلدرچین اظهار کرد: درحال حاضر بازار تولید و فروش این‌گونه محصولات خوب و از رونق کافی برخوردار بوده و سال به سال مقدار مصرف و استقبال بیشتر و بهتر می‌شود و مردم به اهمیت و ارزش بالای غذایی آن پی برده‌اند.
وی با بیان اینکه این حرفه جزء مشاغل پُرسود و زودبازده است و همین مسئله باعث شده تا افراد زیادی سراغ این کار بروند، افزود: گوشت بلدرچین دارای خواص زیادی است و مصرف آن جنبه درمانی هم دارد و برای کمردرد و ضعف اعصاب بسیار مفید است، ضمن اینکه پروتئین خیلی بالایی دارد و گوشت آن به‌مراتب از گوشت قرمز بهتر است.
به گزارش خبرگزاری ایسناT عسگری ادامه داد: همچنین میزان اسیدآمینه‌های آن بالا است و فاقد کلسترول بوده و ویتامین تخم بلدرچین با اینکه ازنظر حجمی و وزنی 10 برابر کمتر از تخم‌مرغ بوده، خاصیت آن پنج برابر آن است.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/63180