کد خبر : 63413
تاریخ : 1401/9/15
گروه خبری : جامعه

در میزگرد سپهرغرب با دانشجویان مطرح شد؛

دست رد برخی معترضین دانشجویی به کرسی‌های آزاداندیشی!

حضور حداقلی دانشجویان در اعتراضات اخیر ضعف تربیت در نظام آموزش و پرورش مهم‌ترین چالش دنیای امروز

اواخر شهریورماه سال جاری بود که فوت یک دختر کردستانی در تهران خبرساز شد، گزارش‌ها حاکی از آن بود که این دختر 22 ساله که ظاهر و پوشش نامناسبی داشت توسط گشت ارشاد دستگیر شده و بنا به روایت‌های مختلف که شامل ضرب و شتم و یا داشتن سابقه بیماری بود به کما رفت و سپس دار فانی را وداع گفت. پایان زندگی او مصداف شد با آغاز جنبش‌ها و فعالیت مختلف رسانه‌های داخلی و خارجی اما فعالیت آن‌ها فقط به تبلیغات و فعالیت‌های رسانه ختم نشد و سلبریتی‌ها، بازیگران و سایر افراد، از مردم خواستند که به خیابان‌ها بیایند. بعد از اعتراض‌های خیابانی نوبت به اعتراض‌های دانشجویی رسید به همین مناسبت بسیاری از دانشگاه‌ها به روش‌های مختلف ازجمله اعتصاب، تظاهرات، تحصن، زد و خورد و توهین به این جنبش پیوستند.

دانشگاه‌های همدان هم از قضیه مستثنی نبودند، در این بین دانشگاه علوم پزشکی بوعلی سینا همدان چراغ این اعتراض‌ها را روشن کرد. به گفته برخی از دانشجویان معترض که گویی قصد مطالبه‌گری و حرف زدن هم نداشتند، نزدیک ظهر زمانی که برای صرف ناهار به سلف دانشگاه مراجعه ‌کردند، گرد هم جمع شده و خواستار مختلط شدن سلف دانشگاه شدند. این جنبش اما فقط در دانشگاه علوم پزشکی باقی نماند و سایر دانشگاه‌ها ازجمله بوعلی سینا، آزاد اسلامی و صنعتی هم به این موج پیوستند. به گفته شاهد‌های عینی شعار‌های آزادی‌خواهانه آن‌ها اصلاً رنگ و بوی آزادی نداشت چراکه باوجود پیشنهادهایی مبنی بر ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی آن را قبول نکرده و با الفاظ رکیک، دانشجویان و اساتید انقلابی را مورد اهانت و تهدید قرار دادند.

در همین راستا با توجه به اینکه در آستانه روز دانشجو هستیم روزنامه سپهرغرب با برگزاری میزِگرد هم‌اندیشی و مطالبه‌گری، از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف دعوت به عمل آورد تا درخصوص مسائل روز کشور و نیز نیاز دانشجویان به بحث و گفت‌وگو بپردازند که نتیجه را باهم می‌خوانیم:

   در روز‌های اخیر که شاهد اعتراض‌ها و اغتشاش‌ها در سطح دانشگاه‌ها بودیم شما به‌عنوان تشکل‌های فعال دانشجویی چه برنامه‌ای داشتید؟ به‌نظر شما چرا به اینجا رسیدیم؟

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه در حال حاضر اکثر دانشجویان دلخوشی از اوضاع جامعه ندارند، عنوان کرد: باید کاری کرد که آن‌ها به سمت نشاط اجتماعی البته در مسیر درست بروند.

مرتضی دهقانی با بیان اینکه بسیاری از جوانان اعتماد خود را نسبت به مسئولان از دست داده‌اند؛ عنوان کرد: به‌دلیل چالش‌هایی که به‌وجود آمده بیشتر دانشجویان، بسیجی‌ها را قشر مخالف خود می‌پندارند و اعتمادشان نسبت به آن‌ها از بین رفته است.

نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا همدان با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی اساسی‌ترین مشکل کشور را چالش‌ها و معضل‌های اقتصادی می‌دانند، عنوان کرد: در حال حاضر شاهد قصور و ضعف در نهادهای مختلف از خانواده تا دانشگاه هستیم.

میلاد فراهانی ضعیف بودن رسانه‌های داخلی را مهم‌ترین دلیل اتفاق‌های اخیر دانست و افزود: در عصر امروز رسانه‌ها تنگه اُحد انقلاب اسلامی‌اند، دشمن جو رسانه‌ای را دست گرفته و شرایط الآن ما باوجود جنگ رسانه‌ای که رخ داده، همانند دوران جنگ تحمیلی است.

وی با بیان اینکه به‌دلیل برنامه‌ریزی قوی، تولید محتوای جذاب و به‌روز رسانه‌های خارجی، بسیاری از دانشجویان جذب آن‌ها شدند، عنوان کرد: باید بپذیریم که در دنیای امروز معاندان، فضای مجازی را به دست گرفته و با برنامه‌ریزی‌ها و تزریق اطلاعات غلط به جوانان ما، فکر و ذهن آن‌ها را به سمت خواسته‌ها و اهداف شوم خود سوق می‌دهند.

نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا همدان با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش نقش بسزایی در تربیت دانش‌آموزان به عهده دارد، تصریح کرد: نمی‌توان انتظار داشت با اهمال‌کاری که در این سازمان حساس وجود دارد، دانشگاه‌ها بتوانند به یک‌باره دانشجویی انقلابی تربیت کنند.

فراهانی با بیان اینکه در بیشتر مواقع دانشجویان با نگرش انقلابی وارد دانشگاه شده و با تفکر غیر انقلابی از آن خارج می‌شوند، اذعان کرد: متأسفانه آنگونه که باید و شاید مبنای انقلاب در دانشگاه‌ها شکل نگرفته است.

وی با بیان اینکه بنا به فرمایش مقام معظم رهبری اگر دانشگاه‌ها شکل اسلامی به خود بگیرند تمام مشکلات جامعه حل خواهد شد، ابراز کرد: فساد در دانشگاه جامعه را دچار آسیب و زیان می‌کند.

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه بوعلی سینا نیز با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر دانشجویان با مشکلات و چالش‌های مشابهی مانند عدم درک خانواده‌ها از نیاز‌های فرزندان، مواجه هستند، عنوان کرد: متأسفانه دانشجو به‌صورت مستمر سرکوفت‌های والدین را تحمل می‌کند و زمانی می‌رسد که توان این همه سرکوفت را ندارد.

محمدمهدی دارابی با بیان اینکه در دانشگاه‌ها بیشتر افراد با چالش‌های یکسان همدیگر را پیدا کرده و جنبشی را تشکیل می‌دهند، اذعان کرد: در واقع می‌توان گفت شمار کمی از افرادی که اغتشاش کردند خواسته‌شان تغییر نظام و جدایی دین از سیاست بود.

وی با بیان اینکه 12 سال به‌صورت مداوم دانش‌آموزان مجبور به خواندن کتاب‌های مختلف ازجمله تعلیمات دینی هستند، اضافه کرد: بعید می‌دانم فردی مفاهیم این کتاب را که چند سال‌ پیاپی خوانده به خاطر داشته باشد در واقع کتب دبیرستان برای دانش‌آموزان کاربردی نبوده و نیست.

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه اهداف و آرمان‌های جمهوری اسلامی برای نوجوانان و جوانان شفاف‌سازی و بازگو نشده، پس در چنین جنبش‌هایی دانشجویان طرفدار نظام نخواهند بود، افزود: متأسفانه شکل مدارس ما از کشور فرانسه برگرفته شده که تفکر اصلی‌شان جدایی دین از سیاست است، تربیت در چنین نظام آموزشی باعث می‌شود که دانشجو خواستار چنین جدایی شود.

دارابی با بیان اینکه جوانی که امیدی به آینده ندارد به دیگران اعتماد نمی‌کند و اعتماد به‌نفس خود را از دست می‌دهد گفت: امیدواریم شاهد تغییر در نظام آموزش و پرورش در دو حوزه تعلیم و تربیت باشیم.

نماینده بسیج دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی نیز با بیان اینکه این تصور وجود دارد که متولی بیشتر چالش‌ها و اتفاق‌های کشور دانشجویان هستند، عنوان کرد: متأسفانه نظام آموزش و پرورش باوجود نقش مهمی که دارد محدود به آموزش الفبای ابتدایی شده و از موضوع تعلیم و تربیت غفلت کرده است.

حمیدرضا پروین با بیان اینکه بعد ازفارغ‌التحصیلی دانشجویان آن‌ها را در جامعه رها می‌کنیم، ابراز کرد: بر اساس موازین اسلامی هر کودکی باید تا سن 21 سالگی سه مرحله رشد تربیت که از خانواده آغاز می‌شود و سپس مدرسه آن را می‌دهد و در نهایت نوجوان وارد جامعه می‌شود را باید طی کند که متأسفانه در حال حال حاضر هیچ‌کدام از مراحل در بیشتر خانواده‌ها طی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از حقوق شهروندی آن است که از تمام اطلاعات و حوادث جامعه اطلاع داشته و نسبت به آن آگاه باشند، ابراز کرد: در خصوص فوت مهسا امینی مسئولان و رسانه‌ها باید قبل از آنکه دشمنان اسلام بازی را به دست بگیرند، ماجرا را برای مردم شفاف‌سازی می‌کردند، درست مثل حادثه هواپیمای اوکراینی که با توضیح به‌موقع مشکل پیش‌آمده، چالشی پیش نیامد.

نماینده بسیج دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد: مردم و مدیران و مسئولان باید اشتباه خود را قبول کرده و نسبت به جبران آن اقدام کنند.

پروین با بیان اینکه لازم است یک هویت فردی و اجتماعی برای جوانان ایجاد کنیم، ابراز کرد: در حال حاضر یک فرد دانشجو هویتی ندارد، در واقع نقش جوان در جامعه به رسمیت شناخته نمی‌شود.

   بازخورد اقشار مختلف نسبت به آنچه رخ داد چگونه بود؟ همه افراد همراه این موج بودند و یا فقط تعداد کمی از دانشجویان معترض شدند؟

نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا همدان با بیان اینکه به اعتقاد من در اغتشاشات دانشجویی اخیر تعداد محدودی شرکت کردند، گفت: از مجموع 12 هزار دانشجوی دانشگاه بوعلی سینا، فقط 300 نفر در اعتراضات شرکت کردند که نشان‌دهنده درصد کم این افراد در مقایسه با سایرین است.

فراهانی با بیان اینکه از میان این 300 نفر تعداد زیادی از آن‌ها فریب تبلیغات پوچ رسانه‌های معاند را خورده بودند، افزود: کمتر از دو درصد این افراد سردسته‌هایی بودند که قصد براندازی نظام را داشتند، دیگر افراد بر اساس احساسات و هیجان خود را درگیر این اغتشاش‌ها کرده بودند و پس از مدتی از صحنه خارج می‌شدند.

وی با بیان اینکه بخشی از چالش‌هایی که در روز‌های اخیر شاهد آن بودیم به دلیل ضعف کار فرهنگی، عملکرد برخی از معاونت‌ها و مسئولان است، عنوان کرد: با تمام مشکلات و چالش‌هایی که در جامعه وجود دارد، فقط تعداد کمی از افراد همراه این جنبش شدند.

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه بیشتر تشکل‌های دانشجویی با توجه به مشکلات و چالش‌هایی موجود در جامعه، با اعتراضات موافق هستند، مطرح کرد: اما نحوه اجرای این اعتراض‌ها ایراد داشته و دارد، همین امر باعث شد که تعداد زیادی از افراد همراه آن‌ها نشوند.

دارابی با بیان اینکه اعتراض‌های توهین‌آمیز و تخریب اصلاً در شأن دانشجو نیست، خاطرنشان کرد: در واقع اصلاحات و مطالبه‌گری تخریب نیست، می‌توان با گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز به آرمان خود برسیم.

وی افزود: تشکل‌های دانشجویی با ماهیت اعتراض‌ها موافق‌اند اما نحوه‌ اجرای آن در جامعه را نادرست دانسته و مخالف آن هستند.

وی با بیان اینکه تعداد محدودی از دانشجویان علوم پزشکی در این جنبش و اعتراض‌ها شرکت کردند؛ عنوان کرد: اعضای تشکل‌های دانشجویی، دغدغه حل مشکلات موجود در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را دارند.

  نه معترضان به کرسی‌های آزاداندیشی

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه تشکل‌ها در میدان حل مشکلات جامعه قرار دارند و فقط به حرف زدن و شعار اکتفا نمی‌کنند، تصریح کرد: دانشجویان بسیجی، تشکل‌ها و اعضای جامعه اسلامی مطالبه‌گر هستند و درخواست‌های خود را با مسئولان درمیان می‌گذارند. بیشتر مواقع هم از بدقولی و بی‌توجهی مدیران ناامید شده‌اند اما دست به اعتراض‌های تخریبی نمی‌زنند.

دهقانی با بیان اینکه بسیاری از معترضان اهل گفت‌وگو نبودند چراکه ما بارها پیشنهاد برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی را به آن‌ها دادیم اما نمی‌پذیرفتند افزود: بیشتر آن‌ها پس از کمی بحث کردن قانع شده و از مسیر اعتراضات خارج می‌شدند.

   به نظر شما چرا اعتراض‌های دانشجویی سال 57 خوب و اثرگذار بوده اما اعتراض‌های اخیر نامناسب و همراه با اغتشاش است؟ به نظر شما اتفاق‌های اخیر با جریان سال 57 چه تفاوتی داشته است؟

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه دانشجو به‌دلیل نقشی که دارد به‌عنوان مؤذن دانشگاه شناخته می‌شود، اذعان کرد: در واقع از دیرباز دانشجویان به‌دنبال تحقق مفاهیمی همچون استقلال، آزادی و عدالت بوده و در این راستا به مطالبه‌گری می‌پردازند.

دارابی در ادامه یادآور شد: برای مثال هنگامی که فوت مهسا امینی مطرح شد بیشتر رسانه‌ها اذعان داشتند که نیروی انتظامی او را کشته؛ در این اوضاع دانشجویان و دغدغه‌مندان به مطالبه‌گری پرداخته، ابعاد ماجرا را بررسی کرده و صحت و سقم ماجرا را موشکافی می‌کنند.

نماینده بسیج دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با بیان اینکه در اتفاقات اخیر می‌توانستیم بحران را تبدیل به فرصت کنیم، ابراز کرد: شهید سلیمانی در بخشی از یکی از سخنرانی‌های خود می‌گوید «میزان فرصتی که در بحران‌ها وجود دارد در خود فرصت‌ها نیست».

پروین با بیان اینکه هیچ کار و برنامه‌ای برای کودکان و نوجوانان دهه 80 و 90 انجام نداده‌ایم، عنوان کرد: این در حالی است که دشمن با برنامه‌ریزی دقیق و تعیین نقشه راه، ذهن آن‌ها را به سمتی که خودش می‌خواهد، می‌کشاند.

وی ضمن تأکید بر فعالیت و برنامه‌ریزی دقیق در فضای مجازی به‌عنوان پیشرو جامعه، یادآور شد: فعالیت در این مسیر به‌قدری مهم است که رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند: «اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم، رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم».

  دولت اجرای برنامه‌ریزی فیلترینگ را در دستور کار خود قرار داده است

وی با بیان اینکه متأسفانه از فضای مجازی غافل شده‌ایم و دولت هم به جای برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری در این امر مهم، آسان‌ترین کار یعنی فیلترینگ را اجرا می‌کند، تصریح کرد: با این کار نه‌تنها اقدام مثبتی انجام نمی‌شود بلکه جوانان از روی کنجکاوی برای استفاده از این فضا ترغیب می‌شود.

نماینده بسیج دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با بیان اینکه در خصوص جریان‌های مختلف دانشجویی که در حال حاضر فعالیت گسترده‌ای دارند این سؤال مطرح می‌شود که آیا مبنای خاصی دارند؟ آیا به یک سوی و جهت حرکت می‌کنند؟ ابراز کرد: تفاوت جریان سال 57 با اتفاقات اخیر در همین داشتن مبنا بوده که جنبش امروزی فاقد آن است.

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه جریان و جنبش امروزی مبنایی ندارد پس باطل است، یادآور شد: اما نمی‌توان100 درصد خواسته‌ها و مطالبات این جنبش را ناحق بشماریم؛ در بسیاری از حوزه‌ها و موضوعات این افراد کاملاً حق دارند، باید با آن‌ها صحبت کرده و یا حتی همدردی کنیم.

دارابی با بیان اینکه در جریان انقلاب سال 57؛ 98 درصد مردم موافق جنبش بودند، اذعان کرد: اما اکنون یک جمعیت اندک و محدود، امنیت 85 میلیون انسان را به‌خطر انداخته‌اند.

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی همدان ضعف رسانه در کشور را یکی از عوامل اصلی ایجاد مشکلات کنونی در جامعه دانست و افزود: دشمنان اسلام و انقلاب بر خلاف ما، با برنامه‌ریزی مدون و قوی، از فضای مجازی و رسانه در اتفاق‌های اخیر سوءاستفاده کرده و به اصطلاح توانستند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

دهقانی با بیان اینکه رسانه‌های معاند با تغییر موضوع مسائل و چالش‌ها به نفع خودشان و متناسب با سیاست‌های ازپیش تعیین‌شده توانستند تا حدودی به اهداف شومشان برسند، مطرح کرد: در این شرایط لازم است انقلاب بزرگی در رسانه‌ها شکل بگیرد و به‌روز شوند.

  مسئولان به نخبگان بهایی نمی‌دهند

وی با بیان اینکه خوشبختانه دانشجویان فعال و مستعد زیادی در کشور وجود دارد که می‌توانند فضای رسانه را در دست بگیرند و آن را تغییر دهند، گفت: اما متأسفانه مسئولان به این افراد بها نمی‌دهند و توانایی آن‌ها را در تمام حوزه‌ها نادید می‌گیرند.

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه دانشجویان عضو تشکل‌های مختلف، بدون داشتن حقوق و مزایا تمام تلاش خود را برای رفع و حل مشکلات و چالش‌ها به‌کار می‌گیرند، ابراز کرد: اما متأسفانه هیچ کس شنوای صحبت‌‌های ما نیست و تمام خواسته‌ها و مطالباتمان در حد حرف و روی کاغذ باقی می‌ماند.

  نقش تشکل‌ها در تقویت فضای نخبگانی چیست؟

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی همدان در پاسخ به این پرسش گفت: به عقیده بنده با هویت‌دهی به دانشجو این امر محقق می‌شود، در واقع دانشگاه‌ها با دادن هویت به تشکل‌ها و دانشجویان آن‌ها را به رسمیت بشمارند.

دهقانی با بیان اینکه معاونت فرهنگی دانشگاه بیشتر وظایف را به عهده تشکل‌ها می‌گذارد، عنوان کرد: باوجود آنکه تشکل‌ها بازوهای معاونت‌ها محسوب می‌شوند اما هویتی ندارند و مجبورند صفر تا 100 تمام کار ازجمله برگزاری جشنواره، همایش و حتی خرید‌های لازم را خودشان انجام دهند.

وی افزود: دانشجوی فعال تشکلی در حال حاضر به دلیل همراه نبودن مسئولان با آن‌ها خسته است.

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه حداقل کاری که دانشگاه‌های می‌توانند برای هویت‌بخشی به جوانان انجام دهند، گوش کردن به حرف و خواسته‌های آنان است، خاطرنشان کرد: متأسفانه در دانشگاه معاونت فرهنگی با مخالفت‌های مستمر خود تشکل‌ها را دلسرد می‌کند.

نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا همدان با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی از دانشجویان به‌عنوان موتور محرکه جامعه و نظام یاد می‌کنند، افزود: در واقع در دانشگاهی که نبض انقلاب نزند نباید امیدوار بود که آنان بتوانند آینده کشور را تضمین کنند.

فراهانی با بیان اینکه دانشگاه نقش مهم و اساسی در جامعه و معادلات سیاسی دارد، افزود: دانشگاه خانه دانشجو است، به همین دلیل این مکان مقدس رسالتی به عهده دارد که مهم‌ترین آن آموزش مسئولیت‌پذیری به افراد است و باید حکم‌ران تربیت کند اما افسوس که این اتفاق در حال حاضر رخ نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه در اکثر رشته‌های مهندسی ارتباطی بین صنعت و دانشگاه وجود ندارد، عنوان کرد: این امر سبب شده که دانشجویان درس‌های خود را به‌صورت تجربی و عملی یاد نگیرند.

نماینده بسیج دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با بیان اینکه یکی ازمهم‌ترین رسالت تشکل‌های دانشجویی، تربیت فرد مدیر و مدبر است، خاطرنشان کرد: برخی مسئولان این نظریه که دانشجویان در تشکیلات مختلف، کار و تخصص یاد می‌گیرند را قبول ندارند، انتظار دارند که دانشجو کار خود را به‌درستی انجام دهد در حالی که این تفکر اشتباه است و دانشجو باید از طریق آزمون و خطا تجربه به‌دست آورد.

پروین با بیان اینکه رؤسا و مسئولان دانشگاه باید تشکل‌ها را به رسمیت بشناسند، گفت: همچنین این افراد می‌توانند در خصوص مشکلات جامعه و روش‌های حل آن نظر تشکل‌ها را جویا شوند.

در خاتمه مدیر تحریریه روزنامه سپهرغرب در خطاب به دانشجویان حاضر در میز گرد، عنوان کرد: گفت‌وگوی با شما جوانان نخبه و آگاه، مرا بیشتر از گذشته به انقلاب امیدوار کرد چراکه متوجه تشخیص و آگاهی بالای شما نسبت به مسائل شدم و به جرأت می‌توانم بگویم که آگاهی، اطلاعات و تشخیص شما از جوانان انقلاب 57 بسیار بیشتر است.

حسین صادقیان با بیان اینکه خوشبختانه خون شهدا در عرصه اجتماعی به هدر نرفته است، عنوان کرد: در اتفاق‌های اخیر و آسیب‌های اجتماعی نباید از تأثیر خانواده غافل باشیم، در واقع تغییر رفتار دانشجویان از ترم نخست تا آخر نشان از ضعف تربیتی در خانواده‌ها دارد.

وی با بیان اینکه انتظاراتی که شما از لحاظ فرهنگی و حمایت دارید در معاونت‌های فرهنگی و دانشگاهی وجود ندارد، عنوان کرد: بسیاری از آن‌ها کار را به تشکل‌ها محول می‌کنند اما باهم به تبادل نظر نمی‌پردازند.

حال با توجه به آنچه که در این میزگرد بیان شد، اتفاق‌ها و اغتشاش‌های اخیر این تصور را به‌وجود آورده که بیشتر دانشجویان در این جنبش‌ها شرکت کردند در حالی که شواهد و گزارش‌ها حاکی از آن است که تنها تعداد محدودی از دانشجویان که بیشتر آن‌ها هم فریب خورده بودند در این اغتشاش‌ها شرکت کردند. در مجموع شاید تعداد کمی از آشوبگران خواستار براندازی نظام بودند. در اعتراض‌های اخیر بارها از طرف بسیجی‌ها و نیروی‌های انقلابی عنوان شد تا کرسی‌های آزاداندیشی برگزار شود اما اغتشاشگران به‌صراحت بیان کردند که برای گفت‌وگو نیامده و فقط قصد تخریب و توهین دارند و با دادن شعار آزادی، برخلاف مفهم آن عمل می‌کردند.

از طرفی دیگر زمانی که به آسیب‌شناسی این چالش‌ها و اتفاقات می‌پردازیم به ضعف‌ها و کم‌کاری‌هایی در حوزه مختلف خانوادگی، آموزش و پرورش و غیره می‌رسیم که قاعدتاً هرکدام نقش بسزایی در این بلوا دارند. به‌نظر می‌رسد که تربیت و رشد فرزندان از کودکی تا جوانی با نقص‌هایی همراه بوده و در اکثر مواقع با غفلت‌های قابل توجهی روبه‌رو بوده‌ایم، به عبارتی برخی از حوزه‌های پرورشی و تربیتی را رها کرده، از طرف دیگر ما فقط از فضای مختلف مجازی استقبال کرده و هیچ برنامه‌ای برای استفاده بهینه از آن نداریم و این امر سبب شده که دشمن بازی را دست بگیرد و ذهن، پوشش و جسم کودکان را ما به جایی که می‌خواهد بکشاند. از طرفی دیگر بسیاری از جوانان از آینده خود به‌دلیل وجود مشکلات ریز و درشتی که وجود دارد ناامید شده و اعتماد به‌نفس خود را از دست داده‌اند، در این شرایط هم دشمن با نمایش‌های خود نوجوان و جوان را به سمت بیزاری و مخالفت از نظام می‌برد.

از طرفی اتفاقات اخیر نشان داد که مسیر طولانی را برای رسیدن به آرمان‌های انقلاب در پیش داریم و باید برنامه‌ریزی دقیق، جامع و شفافی در حوزه‌های مختلف انجام دهیم.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/63413