کد خبر : 63993
تاریخ : 1401/9/29
گروه خبری : جامعه

رئیس اداره امور عشایر استان همدان:

تأمین آب شرب و آب مورد نیاز دام‌های عشایر از ضروریات است

جعفر کاویانی‌دلشاد با بیان اینکه در استان همدان سه هزار و 800 خانوار عشایری وجود دارد، اظهار کرد: عشایر با داشتن 381 هزار رأس دام حدود 20 درصد از گوشت استان را تأمین می‌کنند.

وی با اشاره به تولید 6 هزار تُن گوشت قرمز، 250 تُن شیر و 450 تُن پشم توسط عشایر استان، یادآور شد: 9.5 درصد از مراتع استان در اختیار عشایر قرار دارد که خشک‌سالی‌های اخیر و تضعیف مراتع باعث کاهش تولید علوفه شده است.

کاویانی‌دلشاد با بیان اینکه عشایر استان دارای چهار ایل و 24 طایفه هستند، ادامه داد: عشایر کوچ‌روی استان در 15 اردیبهشت‌ماه وارد 72 سامانه قشلاقی استان شده و تا 15 مهرماه در مراتع استان حضور دارند.

رئیس اداره امور عشایر استان همدان بالا بودن قیمت نهاده‌ها و هزینه‌های تولید را از مشکلات عمده عشایر استان دانست و تصریح کرد: نیاز به تأمین پکیج خورشیدی و جایگزینی سوخت‌های فسیلی، عدم صدور پروانه چرا و نداشتن پروانه برای جوانان و تمایل این قشر به شغل‌های غیر مرتبط، از دیگر مشکلات عشایر استان است.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده از سوی امور عشایر استان، افزود: توزیع سه هزار و 800 تُن جو، 720 تُن کنسانتره، 100 تُن سبوس، توزیع 500 دستگاه پنل خورشیدی، توزیع هشت میلیارد تومان تسهیلات دامدارکارت برای خرید نهاده‌های دامی، توزیع 500 مورد اقلام بهداشتی و آموزش 700 نفرروز در دوره‌های لازم برای عشایر، ازجمله اقدامات انجام‌شده از سوی مدیریت امور عشایر بوده است.

کاویانی‌دلشاد با اشاره به ترمیم و نگهداری 40 کیلومتر ایل‌راه با یک‌هزار و 840 میلیون ریال اعتبار، خاطرنشان کرد: بهسازی و احداث 15 کیلومتر ایل‌راه با اعتبار یک‌هزار و 700 میلیون ریال شامل ایل‌راه عشایر گشانی در تویسرکان، ایل‌راه حیدره قاضی‌خان و ایل‌راه علی‌آباد دمق بوده است.

مدیر امور عشایر استان همدان در پایان اظهار کرد: در راستای آب‌رسانی، بهسازی و مرمت، احداث ایل‌راه و پکیج خورشیدی مبلغ پنج هزار و 455 میلیون ریال اعتبار هزینه شده و پیگیر جذب اعتبار برای ادامه روند خدمات‌رسانی تا پایان سال هستیم.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/63993