کد خبر : 64401
تاریخ : 1401/10/10
گروه خبری : جامعه

وزیر میراث فرهنگی در ملایر مطرح کرد:

 «جهان کوچک» یک جاذبه توریستی و گردشگری برای ملایر و کشور

بهره‌برداری از فاز نخست مجموعه تاریخی دستکند سامن ملایر حوزه صنایع دستی از پیمان‌سپاری ارزی معاف می‌شود

سیدعزت‌الله ضرغامی روز پنجشنبه در سفر به همدان در نشست شورای اداری شهرستان ملایر گفت: قرار است در لایحه احکام دائمی که توسط دولت تصویب شده و مجلس رسیدگی آن را آغاز خواهد کرد، حوزه صنایع دستی از پرداخت هرگونه عوارض، دریافت‌های مختلف قانونی و پیمان‌سپاری ارزی (یکی از ابزارهای سیاست کنترل ارز) معاف شود.
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تأکید بر اینکه دولت را قانع کردیم که صنایع دستی از پرداخت هرگونه عوارض و پیمان‌سپاری مستثنا شود، افزود: مطمئن هستیم که این لایحه با تصویب در مجلس شورای اسلامی در رونق صادرات و تولید صنایع دستی اثرگذار است.
وی با بیان اینکه 299 رشته صنایع دستی شناسایی‌شده جنبه تزئینی دارند، ادامه داد: این نوع صنایع چندان در زندگی مردم و در دنیای امروز حضور ندارند و این هم یکی از مشکلات کنونی فرا روی صنعتگران است.
ضرغامی با تأکید بر اینکه برخی از رشته‌های صنایع دستی امروزه به فراموشی سپرده شده است، گفت: در این راستا یکی از کارها و اقدام‌های وزارتخانه میراث فرهنگی احیای این رشته‌ها بوده که تاکنون 20 رشته در سطح کشور احیا شده است.
ضرغامی ثبت جهانی هنرصنعت مبلمان منبت ملایر را اقدامی شایسته برای احیا و توسعه این هنر دانست و افزود: بخش خاصی از هنر منبت روی مبل انجام می‌شود که کاربردی بودن این اثر هنری را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: هنرصنعت مبلمان منبت هم نشان‌دهنده زیبایی هنر و هم مبلمان است که به‌عنوان یکی از نیازهای طبیعی مردم در دنیا و کشور خلق شده و حلقه تولید، فروش و مصرف در این اثر نیز قابل مشاهده است.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: به تمامی این زحمات و تلاش‌های فعالان هنرصنعت مبلمان منبت برای احیا و توسعه این هنر و دیگر رشته‌های صنایع دستی ادای احترام می‌کنم.
   هنر مرواربافی ملایر کاری بسیار ارزشمند و کاربردی است
ضرغامی همچنین هنر مرواربافی را کاری بسیار ارزشمند و کاربردی عنوان و بیان کرد: کار در این حوزه بسیار خوب و جزء افتخارات این شهرستان است.
وی با قدردانی از مسئولان اجرایی استانی و محلی برای حمایت از صنعتگران صنایع دستی مبلمان و منبت‌کاری در شهرستان ملایر، تصریح کرد: وجود این هماهنگی، وفاق و همدلی که باعث ایجاد انگیزه و کارآمدی هنرمندان این دیار شده است، کاری بسیار ارزشمند بوده و ریشه در فرهنگ و گذشته تاریخی و هویتی این شهرستان دارد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه نکات مهمی از سوی مسئولان این شهرستان مطرح شد، افزود: مجموعه تفریحی و توریستی «جهان کوچک» یکی از ایده‌های ما در وزارتخانه بود که به‌خوبی در ملایر اجرا شده و باید تکمیل شود.
ضرغامی جهان کوچک را به‌تنهایی یک جاذبه توریستی و گردشگری برای شهرستان ملایر و کشور دانست و اظهار کرد: این پروژه مهم به‌تنهایی می‌تواند صنعت گردشگری و اقتصاد این شهرستان را متحول کند.
وی تأکید کرد: چنانچه ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی همانند جهان کوچک به‌درستی اجرا شوند، ملایر می‌تواند یکی از قطب‌های صنعت گردشگری ایران شود.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: ما از همه این اقدام‌ها در حوزه صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی حمایت و پشتیبانی می‌کنیم.
ضرغامی گفت: از محل تبصره 18 نیز سهم خوبی نصیب وزارتخانه میراث فرهنگی شده است و از همه سرمایه‌گذاران در این سه حوزه حمایت می‌کنیم و مشوق‌های لازم برای متقاضیان به‌ویژه فعالان و هنرمندان صنایع دستی درنظر گرفته‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: یکی از کم‌کاری‌هایی که باید به‌سرعت جبران شود، توجه به شادی، سرگرمی و اوقات فراغت مردم است؛ ما تک‌بُعدی پیش رفتیم و بدانیم که کشور و مردم شادی و تنوع می‌خواهند.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه بخش زیادی از تبلیغات شهری تهران به سمت دیدنی‌های کشور سوق داده شده است و همدان نیز سهم خوبی در این راستا دارد، افزود: در معرفی ظرفیت‌های گردشگری کم‌کاری شده است و باید این حوزه مهم را بیش‌ازپیش تقویت کنیم.
ضرغامی خطاب به فعالان صنایع دستی و صنعت مبلمان منبت ملایر تأکید کرد: تنوع کاری خود را توسعه دهید؛ به‌ویژه برای دهک‌های مختلف و افراد کم‌بضاعت و زوج‌های جوانی که سرمایه ندارند.
   در حوزه دانش‌بنیان روی مبل منبت کار شود
وی یادآور شد: هر دو هنر مبل و منبت نیاز به تحول دارند و در حوزه دانش‌بنیان باید بیشتر روی آن‌ها کار شود و طراحی‌های جدید، نوآوری و شیوه‌های نو، وزن، سبک و تولیدات در این هنر و صنعت مد نظر قرار گیرد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: به دنبال ایجاد بازارچه‌های دائمی و موقت صنایع دستی هستیم و این کار را شروع کردیم تا زمینه برای معرفی صنایع دستی و امکان فروش در سطح ملی و جهانی برای تولیدات صنایع دستی فراهم شود.
فرماندار ویژه ملایر نیز گفت: تاکنون 360 اثر و یادمان تاریخی ارزشمند در این شهرستان در فهرست آثار ملی جای گرفته که معادل 19 درصد آثار تاریخی ثبت ملی شده در استان همدان است.
سلمان اسماعیلی افزود: ملایر شهری شناخته‌شده در تمام دوران تاریخ است و این شهرستان ریشه در تاریخ دارد و بخشی از شناسنامه بزرگ ایران است.
وی بیان کرد: شهرستان ملایر در سرزمین بزرگ و پهناور ایران یک نقطه درخشان و نورانی است و آثار تاریخی شناسایی و ثبت‌شده آن نشان می‌دهد که پای این شهر و دیار در تمامی دوران‌های تاریخ باز بوده است.
فرماندار ویژه ملایر ادامه داد: ارگ تاریخی نوشیجان به دوران مادها برمی‌گردد و این شهرستان با وجود چنین آثار کهن تاریخی و سابقه و دیرینگی، همواره یکی از کانون‌های اصلی در دوران‌های مختلف تاریخی محسوب می‌شد.
   ملایر دو اثر ثبت جهانی صنعت مبلمان منبت و انگور دارد
اسماعیلی با بیان اینکه شهر زیرزمینی دستکند سامن مربوط به دوران اشکانی است، گفت: همچنین 12 هزار و 300 هنرمند در این شهرستان مشغول به فعالیت هستند و ملایر جزء معدود شهرهای ایران است که دو اثر ثبت جهانی انگور و صنعت مبلمان منبت دارد که توسط دستان اعجازآفرین هنرمندان این شهرستان خلق شده‌ و نام ملایر را در بلندای ایران پُرآوازه کرده است.
فرماندار ویژه ملایر اظهار کرد: 13 اثر ناملموس تاکنون به نام ملایر ثبت شده و هنر مرواربافی نیز یکی از شاخه‌های مهم صنایع دستی ملایر بوده که پیوند خوبی با اقتصاد و معیشت مردم منطقه نیز دارد.
اسماعیلی تأکید کرد: مجموع این ظرفیت‌های تاریخی‌، طبیعی و انسانی امروز ملایر را در یک سکوی پرش قرار داده که از حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی می‌تواند اشتغال‌زایی و درآمدزایی کند.
وی گفت: با وجود چنین ظرفیت‌های عظیم می‌توان در راستای اجرای بهتر تدابیر و سیاست‌های وزارت میراث فرهنگی گام برداشت و ملایر را به‌عنوان یک نقطه درخشان در ایران و جهان معرفی کرد.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی و صنایع دستی ملایر، خواستار برگزاری جلسه‌ای پس از این سفر شد تا راهکارهای چگونگی استفاده از این ظرفیت‌های فرهنگی بررسی شود.
هادی بیگی‌نژاد با تأکید بر ضرورت فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز در حوزه‌های فرهنگی و صنایع دستی، بیان کرد: ما در ملایر هنرمندانی داریم که کالاهایی در تراز جهانی تولید می‌کنند.
وی خواستار بررسی ارتباط بیشتر صنعت‌گران این شهرستان با بازارهای جهانی برای معرفی هنرها و فراهم‌سازی بستر مناسب جهت فروش محصولات در یک جلسه ویژه با وزیر میراث فرهنگی شد و گفت: شکل‌گیری ارتباطات فرهنگی از کانال صادرات و تولید ثروت و فروش محصولات، ازجمله مواردی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.
دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز ابراز کرد: امروز برای پیاده‌سازی ظرفیت‌های بالقوه در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیاز به یک نگاه نو داریم که با توجه به سیاست‌ها و نگاه‌های تحولی در حوزه وزارت میراث فرهنگی امیدوار به تحقق خواسته‌ها و دغدغه‌های سرمایه‌گذاران این حوزه‌ها به‌ویژه صنعتگران خواهیم بود.
حجت‌الاسلام احد آزادیخواه با بیان اینکه برای جهانی شدن هنرصنعت مبلمان منبت ملایر زحمات زیادی کشیده شد، افزود: غیرت جوانان ملایری و فعالیت بیش از 6 هزار کارگاه فعال موجب شد این هنرصنعت تاکنون سرپا بایستد.
 ملایر جزء شهرستان‌هایی است که تسهیلات اشتغال تبصره 16 بسیاری از دستگاه‌های اجرایی آن تمام شده
وی بر لزوم حمایت از هنرصنعت مبلمان منبت و اعطای تسهیلات به فعالان این حوزه تأکید و اظهار کرد: ملایر جزء معدود شهرستان‌هایی است که تسهیلات اشتغال تبصره 16 بسیاری از دستگاه‌های اجرایی آن تمام شده و با توجه به اینکه برخی استان‌ها نتوانستند این تسهیلات را جذب کنند، نیاز است به سمت ملایر سوق داده شود.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی پوشش بیمه‌ای صنعتگران و صاحبان هنر صنایع دستی را یکی دیگر از درخواست‌های اصلی صنعتگران شهرستان ملایر عنوان کرد و گفت: هنر فرش‌بافی تاحدودی رو به فراموشی است؛ با توجه به اینکه سالانه بیش از 300 تُن پشم گوسفند در این شهرستان تولید می‌شود، می‌توان با سرمایه‌گذاری و ایجاد کارخانه‌های فرآوری و بسترهای مناسب، حدود 300 فرصت شغلی و 10 برابر ارزش‌افزوده ایجاد کرد.
حجت‌الاسلام آزادیخواه ادامه داد: چنانچه صنعت ریسندگی این شهرستان احیا شود، با نگاه صادراتی و ارزآوری، آینده خوبی برای منطقه و حتی استان همدان می‌توان پیش‌بینی کرد.
وی با بیان اینکه هنر مرواربافی در دو روستای ملایر بهترین امکان را برای تولید مواد اولیه دارد، افزود: این صنعت نیازمند حمایت و تقویت بیشتر از سوی دولت به‌ویژه وزارت میراث فرهنگی است.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به راه‌اندازی خانه خلاق در ملایر، گفت: دانش‌بنیان‌ها، ایده‌های خلاق و هنرمندان در قالب خانه خلاق، برخی صنایع را در خلق کرده‌اند که نیاز به حمایت بیشتر دارد.
وی وجود پژوهشکده انگور و کشمش ملایر و سرای نوآوری مبل منبت را نیز از دیگر ظرفبت‌های شهرستان برشمرد که با حمایت ویژه می‌تواند زمینه ایجاد تحول و رونق اقتصادی منطقه را به دنبال داشته باشد.
در ادامه سفر وزیر فاز نخست مجموعه تاریخی دستکند سامن در شهرستان ویژه ملایر با حضور سیدعزت‌الله ضرغامی، استاندار و جمعی از مسئولان محلی به بهره‌برداری رسید.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در آیین افتتاح مرحله نخست دستکند سامن گفت: تاکنون رقمی افزون‌بر 25 میلیارد ریال برای کاوش، مرمت، حفاظت، آماده‌سازی، خرید ساختمان، تجهیز و آماده‌سازی فاز نخست گردشگری و نورپردازی این مجموعه هزینه شده است.
«علی خاکسار» با بیان اینکه شهر زیرزمینی سامن با توجه به وجود اسکلت‌های انسانی و ساختار سنگی گرانیتی مجموعه‌ای منحصربه‌فرد است، افزود: به دستکند سامن به‌عنوان یک پایگاه ملی، هرسال بودجه تعلق می‌گیرد.
وی ادامه داد: با توجه به گردشگرپذیر شدن این مجموعه، دو کارگاه با 30 اتاق برای بازدید گردشگران آماده شده است.
معاون گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان بیان کرد: بسیاری از دستکندها در بستری از سنگ‌های آبرفتی، ماسه‌سنگ و خاک رس ایجاد شده و کندن آن‌ها خیلی سخت نبوده، درحالی که دستکند سامن در بستر سنگی ایجاد شده و بین سه تا پنج هکتار وسعت دارد.
خاکسار ادامه داد: کاوش شهر زیرزمینی سامن به‌طور رسمی از سال 1386 آغاز شد و تا سال 1394 با ادامه کاوش‌ها 6 فصل کاوش باستان‌شناسی انجام شد و تاکنون مرمت‌های لازم، طرح حفاظت، نورپردازی، احداث ساختمان و ورودی این اثر ارزشمند انجام شده است.
وی با بیان اینکه اقدامات حفاظتی و مرمتی این مجموعه همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: هشت نقطه در سامن کار کاوش آن انجام شد که این نقاط به هم پیوسته و در بستر شهر بوده و هم‌اینک دو نقطه آن قابل بهره‌برداری است.
مدیر پایگاه ملی دستکندهای استان همدان با اشاره به کشف حدود 60 اسکلت انسانی اشیای تاریخی همچون سفال، ظروف مسی و مهر عقیق در شهر زیرزمینی سامن، بیان کرد: با توجه به اینکه اسکلت‌های انسانی به‌شدت درحال فرسایش بود، با حضور کارشناس مرمت حفاظت اشیا در سایت، مطالعه و مستندسازی اسکلت‌ها و توده‌های استخوانی در جای خودش انجام و اسکلت‌ها جمع‌آوری شد و در انباری در اداره میراث فرهنگی نگهداری می‌شود.
خاکسار یادآور شد: مرمت، حفاظت و نگهداشت اسکلت‌ها انجام شده و پس از آماده‌سازی سایت، به دستکند برمی‌گردند و داخل ویترین و موزه نگهداری می‌شوند.
خاکسار با بیان اینکه درباره قدمت این دستکند هنوز به قطعیت نرسیده‌ایم، افزود: اینکه این حجم از فضای معماری دستکند در بستر سنگی ایجاد شده، به‌طور حتم پیش از دوره اشکانیان بوده و تنها برای دفن اجساد قابل استفاده نبوده است.
وی گفت: کارشناسان نیز هسته اولیه شهر را متعلق به پیش از دوره اشکانیان می‌دانند که در طول تاریخ به وسعت آن افزوده شده‌ است.
خاکسار ادامه داد: کاربری شهر زیرزمینی سامن پیش از اشکانیان برای برگزاری آیین‌های مذهبی و به‌عنوان گوردخمه و در زمان پیش از اسلام نیز گورستان بوده است.
معاون گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صناسع دستی استان همدان با بیان اینکه اسکلت‌های انسانی در دوره اشکانی رسوب گرفته بود و اجساد به‌صورت روباز دفن می‌شدند، یادآور شد: دفن اجساد به‌صورت چمباتمه‌ای و توده استخوانی بوده و بعد از تبدیل به استخوان، اسکلت‌ها را در گوشه‌ای جمع‌آوری می‌کردند.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/64401