کد خبر : 65237
تاریخ : 1401/11/3
گروه خبری : جامعه

در دیدار اساتید دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با امام‌جمعه همدان مطرح شد:

آغاز به‌کار طرح «ضیافت اندیشه» با 6 کارگاه و شرکت 150 عضو هیئت‌علمی

امام‌جمعه: یکی از واجبات جامعه اسلامی در فقه تربیت پزشک است رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان: اذعان وزارت بهداشت به پیشرفت پروژه‌های عمرانی حوزه سلامت همدان

اساتید دوره ضیافت اندیشه دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه شهر همدان در دفتر ایشان دیدار کردند.
نماینده ولی فقیه در استان همدان در دیدار با استادان دوره ضیافت اندیشه دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان ضمن قدردانی از اساتید و کارکنان این مجموعه به‌ویژه کادر درمان در خدمت‌رسانی به مردم، اظهار کرد: بسیاری از مشکلات و گرفتاری‌های آدمی در عالم، به‌دلیل عدم شناخت صحیح از شخصیت انسان است؛ به همین علت آیات و روایات بسیاری تأکید دارند که هرکس خود را بشناسد، خدای خود را شناخته است.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حبیب‌الله شعبانی ‌موثقی با بیان اینکه سلامت نفس سلامت جامعه را در پی دارد، عنوان کرد: در این سیر ابدی زندگی دنیوی و اخروی، شناخت انسان مسئله مهمی است و در این مسیر جسم، مرکب حرکت بوده، اما در مسیر کمال آدمی، باید باطن هم سالم باشد؛ مقرر شد انسان خلیفه خداوند روی زمین باشد تا هرکس خلیفه را دید، انگار خدا را دیده باشد. بر این اساس، خداوند به انسان علم داد و برای این علم، ملائکه در برابر انسان خضوع کردند.‌
امام‌جمعه شهر همدان ادامه داد: 782 بار در قرآن موضوع علم مطرح و تمام عوالم موجود در وجود انسان قرار داده شده که اگر در این ظرفیت عظیم تدبر نشود، بسیاری از ظرفیت‌ها از دست می‌رود؛ اما به فعلیت رساندن این ظرفیت‌ها نیازمند مربی و استاد است.
وی بیان کرد: نقش استاد و مربی، به فعلیت رساندن استعدادهای درونی انسان بوده، بنابراین لازم است بیشتر به خود فکر کنیم؛ زیرا عالم، عالم تربیت است و نفس را باید به نحوی تربیت کنیم که عظمت وجود انسان پدیدار شود.
   یکی از پایه‌های شکل‌گیری تمدن، علم است
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با اشاره به اینکه یکی از پایه‌های شکل‌گیری تمدن علم است، عنوان کرد: سیر رشد تمدن اسلامی بعد از حمله مغول دچار انحطاط شد و تمدنی که در آن حتی در دانشگاه جندی‌شاپور جراحی چشم انجام می‌شد، دچار زوال شد.‌
وی با بیان اینکه یکی از واجبات جامعه اسلامی در فقه ما تربیت پزشک است، تبیین کرد: مناظره، مباحثه، تدریس و فراگیری علوم مختلف ازجمله پزشکی توصیه‌های اسلام است که در همه عرصه‌ها بر آن تأکید دارد.
نماینده ولی فقیه در استان همدان با تأکید بر اینکه امروز ما در عرصه‌های پزشکی در دنیا حرف برای گفتن داریم و بزرگ‌ترین جراحان و متخصصان در کشور طبابت دارند، ادامه داد: خودباوری‌ها در جامعه ما از دست رفته و فضایی ایجاد شده که شعار ما می‌توانیم را کم‌رنگ کرده است.
وی همچنین با اشاره به اینکه یکی از خصوصیات تمدن شیعی این است که بر محوریت انسان کامل شکل می‌گیرد و تا انسان کامل در رأس امر قرار نگیرد تمدن مد نظر شکل نخواهد گرفت، ابراز امیدواری کرد که روزی شاهد دستیابی تمدن بزرگ اسلام به جایگاه شایسته خود باشیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان نیز در این نشست صمیمانه به بخشی از فعالیت‌های انجام‌شده طی یک سال گذشته در دانشگاه اشاره و اظهار کرد: استان همدان به اذعان وزارت بهداشت در پروژه‌های عمرانی حوزه سلامت پیشرفت خوبی دارد و گواه این امر، پیشروی و تسریع در روند بهره‌برداری و ساخت پروژه‌هایی نظیر ساختمان جدید بیمارستان فاطمیه، بیمارستان اکباتان و مرکز جامع سرطان است.
محمدمهدی مجذوبی همچنین به جانمایی بیمارستان یک‌هزار تختخوابی اشاره و بیان کرد: محل احداث بیمارستان یک‌هزار تختخوابی در حدود 10 الی 12 هکتار در محدوده بلوار آیت‌الله نجفی پیشنهاد شده که به‌زودی محل این مرکز مشخص و کلنگ‌زنی خواهد شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان در ادامه با اشاره به افتتاح ساختمان جدید بیمارستان فاطمیه طی سفر وزیر بهداشت به استان همدان، عنوان کرد: امروز با حضور معاون رئیس‌جمهور، بازدیدهایی از پروژه‌های بیمارستان اکباتان که 98.5 درصد پیشرفت دارد و مرکز جامع سرطان که با نصب دزیمتری وارد مرحله جدیدی از پیشرفت روند کار خود شده است، صورت گرفت.
وی از اجرای بزرگ‌ترین مناقصه عمر دانشگاه در مرکز جامع سرطان خبر داد و تصریح کرد: این مناقصه با رقم 364 میلیارد تومان برگزار و پیمانکار پروژه مشخص شد و ادامه روند کار از روزهای آتی دنبال خواهد شد و خوشبختانه امروز آقای منصوری معاون رئیس‌جمهور با حضور در این مرکز، قول تزریق منابع جدید و حمایت بیشتر از اجرای پروژه را داد.‌
مجذوبی در بخش دیگری از سخنان خود به کمبود فضای فیزیکی در حوزه آموزشی دانشگاه اشاره و تبیین کرد: دانشگاه با همه ظرفیت‌های رو به رشد خود، نیاز به فضای فیزیکی و آموزشی بیشتری برای پذیرش ظرفیت‌های جدید دارد.
وی همچنین بیان کرد: در حوزه تحقیقاتی و پژوهشی، پیگیری‌های لازم در جهت گرفتن مجوز پارک علم و فناوری با همه ظرفیت‌ها انجام شده که با راه‌اندازی این مجموعه بستری بسیار مطلوب برای اساتید و افرادی که جویای فضای پژوهشی هستند، فراهم می‌شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان گفت: در حوزه بین‌الملل دانشگاه نیز به دنبال ارتقا به پردیس بین‌الملل هستیم و به لطف خداوند در حوزه دانشجویی و فرهنگی با علاقه و انگیزه بسیار بالا کارهای مهم و مؤثری در دست اقدام است تا جایی که حتی تشکل‌هایی که تا مرز انحلال رفته بودند، فعال شدند و محیط شاداب‌تری برای بروز و ظهور آن‌ها فراهم شده است.
وی همچنین به ظرفیت‌های دوره ضیافت اندیشه اساتید اشاره و خاطرنشان کرد: گمشده امروز دانشجویان، اطلاعات صحیح است که این خلأ موجب بروز تحلیل‌های اشتباه در سطح جامعه شده است و ضیافت اندیشه، تلاش می‌کند این خلأ را جبران کند.
   دوره ضیافت اندیشه اساتید با حضور اساتید به‌نام کشوری برگزار می‌شود
مسئول نهاد رهبری در دانشگاه نیز اظهار کرد: طی 10 سال گذشته به‌طور میانگین در هرسال یک‌بار برنامه ضیافت اندیشه اساتید در دانشگاه برگزار شده که استادان به‌صورت فشرده و اختصاصی در 16 ساعت آموزشی این دوره حضور دارند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید کاظمی با بیان اینکه اخلاق سیاسی، روشنفکری دینی، غرب‌شناسی، تمدن اسلامی و آشنایی با تمدن غربی مهم‌ترین محورهایی هستند که در این دوره آموزش داده می‌شود، گفت: این محورها توسط اساتید به‌نام و صاحب نظر کشوری تدریس می‌شود.
مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی همدان تبیین کرد: این دوره از ضیافت اندیشه استادان توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و با همکاری معاونت آموزشی دانشگاه در تاریخ یک تا چهار بهمن‌ماه سال جاری در مرکز همایش‌های غدیر دانشگاه برگزار می‌شود.
ادامه مطلب را در سایت روزنامه سپهرغرب به نشانی  مطالعه کنید.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/65237