کد خبر : 65255
تاریخ : 1401/11/3
گروه خبری : اقتصادی

زمین 1300 هکتاری برای نهضت ملی مسکن در همدان

3400 واحد مسکونی در استان همدان در حال ساخت

مدت زمان زیادی است که موضوع مسکن در همدان در شرایط مناسبی به سر نمی‌برد و تمام اقدامات دولت‌ها طی سال‌های اخیر برای بهبود وضعیت یا اجرایی نشده و یا مؤثر نبود است، البته موضوع گرانی‌های کمرشکن زمین، مسکن و اجاره‌بها در همدان یک‌شبه شکل نگرفته، موضوع تأسف‌بارتر اینکه سر و صدای گرانی‌های روزافزون در حوزه مسکن این روزها به افکار آزاردهنده‌ای برای افرادی بدل شده که در تلاطم خرید یا اجاره سرپناهی هرچند کوچک برای خود هستند.
البته طی چند سال اخیر دو طرح دولتی اقدام ملی مسکن در دولت یازدهم و دوازدهم و طرح نهضت ملی مسکن توسط دولت سیزدهم کلید خورده اما متأسفانه تاکنون توانستند مرهمی باشند بر زخم کاری مسکن همدان، زیرا این طرح‌ها نیز با معضل کمبود زمین گره خورده و در نبود و کمبود این مهم علیرغم وعده‌ها، مردم همدان همچنان چشم‌انتظار هستند.
بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا با مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان گفت‌‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
ایوب اسدالهی با بیان اینکه سهم همدان بر اساس برنامه چهارساله نهضت ملی مسکن در کشور 99 هزار و 947 واحد است گفت: زمین لازم برای این تعداد واحد بر اساس فرمول‌های پیشین دو هزار و 704 هکتار است.
وی با تأکید بر اینکه بعد از منتفی شدن الحاق اراضی 680 هکتاری در شهر همدان عملاً ما به‌دنبال تأمین از طریق تعامل با مالکان خصوصی برآمدیم اظهار کرد: بر این اساس خوشبختانه تاکنون مراحل توافق با این مالکان خوب پیش رفته به طوری که در مراحل نهایی آن قرار داریم و 80 درصد کارهای لازم در این زمینه انجام شده و مباحث انتقال آن در دفاتر رسمی در دست پیگیری است.
وی ادامه داد: البته با مشارکت بنیاد مسکن پس از تأکید استاندار مبنی بر لزوم پای کار آمدن سایر ارگان‌ها به‌تازگی یکسری توافقات صورت گرفته به طوری که قطعاتی در خارج از محدوده شهر، در داخل حریم و با در نظر گرفتن مناسب بودن آن برای امر مسکن شناسایی و مراحل مقدماتی طی شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه با پیگیری و توافقات انجام‌‌شده بالغ بر هزار و300 هکتار از این اراضی در دستور کار قرار گرفته، ابراز کرد: به محض نهایی شدن این توافقات همزمان ما گروهی را برای طراحی و تفکیک این اراضی در نظر گرفتیم و پس از تصویب قطعات تحویل متقاضیان خواهد شد.
اسدالهی با اشاره به اینکه در شهر همدان تعداد مساکن پیش‌بینی‌شده در طرح چهارساله 48 هزار و 500 واحد است، تصریح کرد: با این تفاسیر کل تعداد متقاضیان ثبت‌نامی در شهر 59 هزار نفر بوده که از این تعداد 46 هزار نفر تأیید شده‌اند اما تنها 28 هزار و 148 نفر نسبت به تکمیل پرونده خود اقدام کرده و ثبت‌نام نهایی انجام داده‌اند.
وی با بیان اینکه تعداد واحدهای در حال اجرا در نهضت ملی مسکن سه هزار و 427 مورد در کل استان است، خاطرنشان کرد: پس از همدان در شهر ملایر نیز کمی از برنامه عقب بودیم اما خوشبختانه کارهای توافق حدود 600 هکتار انجام شده است.
وی افزود: برای اسدآباد نیز موضوع توافقات آن برای 14 و نیم هکتار در دفترخانه انجام شده و تنها یک موضوع در خصوص آزمایش خاک مطرح شده بود که خوشبختانه نتیجه آن عدم وجود مشکل برای ادامه کار عنوان می‌کند.
این مسئول با اشاره به اینکه با این توافقات و الحاقات حدود 40 درصد از کار در اسدآباد نیز کلید می‌خورد، تشریح کرد: مابقی نیز با توافقاتی که در 70 هکتار از اراضی در حال انجام است دنبال خواهد شد.
اسدالهی با بیان اینکه در مابقی شهرها مشکل عمده‌ای نداریم و به تعداد متقاضیان زمین مورد نیاز تأمین و عملاً تحویل داده شده، افزود: بنابراین اگر در شهرستانی شاهد وفقه در کار بودیم فارغ از سردی هوا و بارش در مواردی شاهد پیدا شدن معارض برای اراضی بودیم که به سرعت مشکل مرتفع و زمین جدید معرفی شده است.
وی با بیان اینکه شهر جدید حورا در همدان نیز می‌تواند ما را در تأمین زمین مورد نیاز برای نهضت ملی مسکن کمک کند، گفت: مطالعات اجتماعی، اقتصادی و سایر مؤلفه‌های لازم برای این شهر نیز در دستور کار قرار گرفته و منتظر برگزاری جلسات کمیسیون ماده پنج این شهر جدید هستیم.
وی با بیان اینکه البته اراضی این شهر با تفکیک‌های خاص و به‌صورت ویلایی انجام خواهد شد، افزود: در خصوص هزار و 300 هکتار باید بگویم این اراضی شناسایی‌شده بیشتر در بخش‌های شمالی شهر همدان قرار دارند زیرا تنها محوری است که امکان توسعه در آنجا وجود دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان در خصوص نتایج رایزنی درباره موضوع واگذاری اراضی پادگان قهرمان در پی توافق با ارتش برای ساخت تعدادی از مساکن نهضت ملی در این زمین‌ها، گفت: در این خصوص باید بگویم بر سر مساحت اراضی تحویلی اختلاف نظر مسئولان استانی و کشوری این ارگان وجود داشت اما نهایتاً در جلسه‌ای که چندی پیش برگزار شد تصمیم نهایی از سوی مسئولان کشوری اتخاذ شد و مراحل اداری آن در حال انجام برای ابلاغ است.
اسدالهی در پاسخ به این سؤال که در خصوص طرح اقدام ملی که پیش از نهضت ملی در دستور کار بود و حتی عده‌ای از متقاضیان نسبت به پرداخت وجه نیز اقدام کردند شرایط چگونه خواهد بود؟ گفت: از تعداد 6 هزار و 800 نفر ثبت‌نامی این طرح تقریباً بیش از نیمی تعیین تکلیف شده و تنها دو هزار و 300 نفر باقی مانده که از طریق اراضی که در دستور کار قرار گرفته و نیز اراضی که در اختیار اداره کل در داخل شهر همدان وجود دارد تعیین تکلیف خواهند شد.
وی در خصوص پروژه 480 واحدی شهرک فرهنگیان نیز ابراز کرد: در این پروژه دو مسئله مجری و نظام مهندسی وجود داشت که ستاد اجرایی حضرت امام خمینی (ره) کارگزار این طرح است که موضوعات مربوط به نظام مهندسی و پروانه‌ها در حال پیگیری است.
وی با بیان اینکه یکی از اقدامات قانونی اجرای طرح، اخذ مجری است، تصریح کرد: با توجه به جابجایی نقشه‌ها، جمع‌بندی‌ها و تحکیم اثری که صورت گرفت ستاد اجرایی در حال انجام کارهای مربوط به طرح است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با اشاره به اینکه با تأیید نقشه‌های نهایی، اجرای طرح با سرعت لازم ادامه پیدا خواهد کرد، افزود: موضوع بلاتکلیفی طرح در گذشته مطرح شده بود، اما باید منتظر آزمایشات فنی می‌ماندیم تا نتیجه اعلام شود که خوشبختانه آزمایشات فنی انجام شد و بر اساس اعلام کارگزار نتیجه مثبتی داشت.
اسدالهی گفت: بر اساس طراحی‌ها بعد از دریافت مجوز از نظام مهندسی، به‌زودی کار ادامه پیدا خواهد کرد.
وی در خصوص خانه‌هایی که توسط بنیاد مسکن به‌عنوان کارگزار در شهرک بهشتی، در حال ساخت است گفت: خوشبختانه کارها به‌خوبی پیش رفته به طوری که کارهای اعلام و تحویل زمین هزار واحدی نیز انجام شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در این پروژه کارگزار پیگیر دریافت مجوز و صدور پروانه ساختمانی از شهرداری است اظهار کرد: در خصوص زمان عملیاتی شدن طرح نهضت ملی مسکن در شهر همدان ذکر این نکته ضروری است که یک طرف قضیه اداره کل راه و شهرسازی به‌عنوان تأمین‌کننده زمین و مابقی کار به روند اداری توافقات و دفاتر اسناد رسمی و زمان‌بر بودن آن بازمی‌گردد بنابراین نمی‌توان برای این موضوع زمان مخضی را اعلام کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان ادامه داد: به محض نهایی شدن توافقات و تحویل زمین به دولت گروه کارشناسی نسبت به ارائه طرح و تفیک اقدام و اراضی در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت زیرا در نهضت ملی مسکن دولت خود در قامت سازنده و مجری ورود نمی‌کند بلکه زمین را به متقاضیان تحویل خواهد داد تا بنا به توان مالی خود اقدام به ساخت کنند البته در این بین استثنا نیز وجود دارد و اینکه مساکن متقاضیان تحت پوشش نهادهای حمایتی، توسط دولت ساخته شده و در اختیارشان قرار خواهد گرفت.
مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد به نظر می‌رسد نهضت ملی مسکن در استان به‌ویژه شهرستان همدان نه‌تنها در حد نهضت پیش نرفته بلکه با مشکلاتی همچون تأمین زمین مورد نیاز، متأسفانه مسیر را لاکپشتی طی می‌کند زیرا به گفته مدیرکل مسکن و شهرسازی استان همدان سهم این استان بر اساس نیازی که از قبل پیش‌بینی شده از برنامه چهارساله مسکن در کشور 99 هزار 947 واحد است حال آنکه پس از گذشت تقریباً دو سال ساخت تنها سه هزار و 400 واحد عملیاتی شده و استان به معنای واقعی در بین استان‌های دیگر از آخر اول است؛ بنابراین انتظار می‌رود با نهایی شدن توافقات و محصول اراضی شناسایی شده گام‌های محکمی در این مسیر برداشته شود که لازمه آن عزم جدی و درک شرایط حاد و دشوار اقتصادی برای افراد فاقد مسکن و اجاره‌نشین‌ها از سوی مسئولان است.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/65255