کد خبر : 68036
تاریخ : 1402/1/30
گروه خبری : دین و اندیشه

در امتحانـــات الهی صبور باشیم

حجت‌الاسلام والمسلمین منصوریان دامغانی در تفسیر آیه 155 الی 157 سوره مبارکه بقره «ولَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ* الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ* أُولَئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ» اظهار کرد: خداوند متعال در این آیه شریفه می‌فرماید «قطعا همه شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، زیان مالی و جانی، و کمبود میوه‌ها آزمایش می‌کنیم و بشارت ده به استقامت کنندگان! آنها که هر گاه مصیبتی به آنها رسد می گویند: ما از آن خدا هستیم و به سوی او باز می گردیم! اینها همانها هستند که الطاف و رحمت خدا شامل حالشان شده و آنها هستند هدایت یافتگان.
وی با بیان اینکه چند نکته‌ در این آیات وجود دارد، ادامه داد: نکته اول اینکه خداوند متعال در موضوعات مختلف اعم از گرسنگی، از دست دادن نزدیکان و ثمرات زندگی مؤمنین را امتحان می‌کند.
این استاد حوزه با اشاره به نکته دوم این آیه خاطرنشان کرد: با توجه به آیه شریفه آنچه که در امتحان الهی مهم است صبر بر ابتلاء بوده و صابر کسی است که متوجه شده هیچ چیزی از خود نداشته و آنچه در اختیار اوست ملک خداست.
حجت‌الاسلام والمسلمین منصوریان دامغانی تصریح کرد: نکته سوم قابل استنباط از این آیات این است که هدایت حقیقی فقط شامل حال کسانی است که در امتحانات الهی صبور بوده و متوجه این نکته هستند که ما از آن خدا هستیم و به سوی او باز میگردیم! زیرا این افراد فهمیدن آنچه در اختیار آنها است ملکیتی در آن ندارند و همه چیز از آن خداست.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/68036