کد خبر : 68113
تاریخ : 1402/1/31
گروه خبری : دین و اندیشه

کودکان، مهمانان اصلی نمایشگاه قرآن و عترت

از ضعف اطلاع‌رسانی تا رضایتمندی حداکثری مردم از ششمین نمایشگاه قرآن و عترت استان همدان

وارد نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم استان همدان که می‌شوی، ناخودآگاه در پی آموزه‌هایی از سبک زندگی قرآنی هستی؛ الگوها و نمادهایی که نشان دهد نمایشگاه قرآن نه فقط تابلویی برای اسم و عنوان، بلکه محلی برای ترویج درس‌های قرآنی است.

بعد از پیدا کردن جایی برای پارک ماشین در کوچه‌های نسبتاً شلوغ تالار قرآن، وارد این نمایشگاه شدم.

با وجود اینکه در ساعات اولیه رفتم اما استقبال بیش از حد مردم چشم‌نوازی می‌کرد، بعد از نماد‌های قرآنی، غرفه کودک و نوجوان این نمایشگاه بیش از هر چیز توجه انسان را به خود جلب می‌کرد، در ابتدا این غرفه تعدادی از کودکان دهه نودی با خدای خودشان عهد می‌بستند و سرودی را زمزمه می‌کردند، از سوی دیگر تعدادی از کودکان دختر و پسر منتظر کلاس زبان اشاره آموزش قرآن و سایر کلاس‌های جامعه‌القرآن بودند که قرار بود تا زمان برگزاری نمایشگاه در این محل برقرار باشد.

به گفته یکی از مربیان گروه حفظ خردسالان، انگیزه کودکان بعد از حضور در این نمایشگاه برای حفظ قرآن دوچندان شده است.

خانم حاجیلویی با بیان اینکه کودکان در این دوره از نمایشگاه با افراد هم سن و سال خود ارتباط برقرار کردند و دوست شدند، ابراز کرد: همین دوستی و صمیمیت‌ها باعث شده که کودکان انگیزه بیشتری برای قرآن خواندن و آموزه‌های آن داشته باشند.

علیرضا؛ حافظ 20 جزء قرآن کریم با بیان اینکه از 10 سالگی کار حفظ قرآن را آغاز کردم، ابراز کرد: اکنون 13سال دارم و در کنار درس‌های مدرسه، با برنامه‌ریزی توانستم در دو این حوزه موفق باشم.

وی با بیان اینکه مادرم مربی قرآن است گفت: او مشوق اصلی من بوده و مرا در این راه یاری و همواره حمایت می‌کند.

این فعال قرآنی با ابراز اینکه بیشتر پیرو قاریان بزرگی چون عبدالباسط و منشاوی هستم، افزود: یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای من این است که حافظ کل شوم و به دیگران قرآن بیاموزیم.

در غرفه کتاب‌های مرجع و قرآنی تعدادی نوجوان در حالی که کتاب‌ها را نگاه می‌کردند، به نقد و تعریف از کتاب‌های آن مجموعه ‌پرداختند:

خانمی نوجوان نیز مطرح کرد: این دوره از نمایشگاه بسیار کاملتر، جامع‌تر، جذاب‌تر، قوی‌تر و بهتر از دوره قبلی است.

اسماعیلی با بیان اینکه در این دوره تعداد غرفه‌ها بیشتر و تنوع بهتر شده، عنوان کرد: غرفه‌های فرهنگی مخصوص کودکان بسیار کاربردی و جذاب است.

وی با بیان اینکه ضعف اطلاع‌رسانی باعث شده که فقط قشر خاصی در این نمایشگاه شرکت کنند، خاطرنشان کرد: به عقیده بنده بهتر است این رویداد فرهنگی در کنار نمایشگاه کتاب برگزار شود.

این بانوی جوان با بیان اینکه می‌توان از ظرفیت نمایشگاه قرآن و عترت برای تبلیغ حجاب و عفاف استفاده کرد، افزود: بهتر است غرفه‌های حجاب و لباس‌های ایرانی اسلامی بیشتری در این نمایشگاه‌ها ایجاد شود.

اسماعیلی گفت: این نمایشگاه‌ها باید ‌ جاذب افراد غیر مذهبی هم باشند، در این رابطه می‌بایست چاره‌ای اندیشیده شود.

وی در پاسخ به خبرنگار این رسانه مبنی بر اینکه به نظر شما چه طور می‌توان باعث جذب اقشار مختلف به نمایشگاه شد؟ عنوان کرد: به طور مثال می‌توان با برگزاری مسابقه، چالش‌های مختلف و یا ارائه غرفه‌های متنوع‌تر نوجوانان دیگر را هم جذب این گونه نمایشگاه‌ها کرد.

یکی دیگر از جوانان همدانی با بیان اینکه غرفه خردسالان با برنامه‌های مناسب ازجمله بازی و سرود توانسته بسیاری از کودکان را به خود جذب کند گفت: این کارِ خلاقانه در این دوره از نمایشگاه به‌کار گرفته شد که امری پسندیده است.

وی با بیان اینکه در مدارس و دانشگاه‌ها در خصوص برگزاری این نمایشگاه اطلاع‌رسانی نسبتاً خوبی شده، ابراز کرد: اما متأسفانه اطلاع‌رسانی از طریق فضای مجازی و در خیابان‌های شهر بسیار کمرنگ است، بسیاری از خانواده‌ها از وجود و برگزاری این نمایشگاه در استان همدان بی‌خبر هستند.

یک غرفه‌دار همدانی با بیان اینکه تاکنون در دو دوره از نمایشگاه قرآن و عترت شرکت کردم گفت: این دوره نسبت به سال‌های گذشته تفاوت چندانی به لحاظ استقبال و نحوه برگزاری با نمایشگاه‌های دوره قبلی ندارد.

وی با بیان اینکه تشکیل نشست‌های تخصصی می‌‌تواند باعث شود تا مخاطبان زیادی را به این گونه نمایشگاه‌ها جذب کنیم، اظهار کرد: جای جلسات پرسش و پاسخ با حضور افراد سرشناس، علما، دانشجویان و سایر اقشار جامعه در این نمایشگاه خالی است.

این غرفه‌دار با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه قرآن با محوریت ارائه و عرضه کتاب نمی‌تواند مؤثر باشد تصریح کرد: باید جلسات هم‌اندیشی، علمی و تخصصی در این نمایشگاه‌ها برگزار شود. این امر باعث می‌شود افراد متخصص به این نمایشگاه‌ آمده و به تبادل نظر با یکدیگر بپردازند، در واقع باید به موضوعات عمومی و تخصصی در این نمایشگاه توجه شود.

وی با بیان اینکه در این غرفه ثبت‌نام دوره تخصصی نهج‌البلاغه انجام می‌شود، گفت: در این راستا در فضای مجازی کانالی برای اطلاع‌رسانی داریم و در صدد افزایش عضو آن هستیم. همچنین در این مؤسسه دوره‌های مختلف نهج‌البلاغه در سراسر استان تشکیل و اطلاع‌رسانی می‌شود.

دیگر غرفه‌دار همدانی با بیان اینکه بیش از 12 سال است در حوزه قرآنی فعال هستم گفت: در این غرفه، پویش دخترانه به رسم زینب، مسابقه کتابخوانی و غیره برای جذب نوجوانان به علوم قرآنی برگزار می‌شود.

خانم عابدی در خصوص پویش به رسم زینب گفت: مسابقه کتابخوانی، دعوت به نوجوانان به چالش‌های مختلف قرآنی و غیره برای کودک دخترانه 10 تا 12 سال برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی این دوره از نمایشگاه بهتر از گذشته بوده، عنوان کرد: به نظر من تعداد بازدیدکنندگان نوجوان و جوان که هدف اصلی این نمایشگاه هستند بسیار کم است؛ مسئولان امر باید این موضوع را ریشه‌یابی کنند.

دیگر بازدیدکننده با بیان اینکه دخترم حافظ نیمی از قرآن است گفت: به اصرار او در این نمایشگاه شرکت کردم. به‌نظرم با توجه به اینکه مردم روزه هستند استقبال خوبی صورت گرفته است.

آقای سجادی اطلاع‌رسانی را مهم‌ترین ضعف این نمایشگاه دانست و گفت: فقط چند بیلبورد در سطح خیابان‌های شهر نصب شده که به‌نظرم کافی نیست.

وی با بیان اینکه انگیزه دخترم با حضور در این نمایشگاه و دیدن هم سن و سال‌های خود، برای حفظ بیشتر شده تصریح کرد: مهم‌ترین نقطه قوت این نمایشگاه غرفه کودک و نوجوان و برنامه‌های جذاب آن است.

دیگر غرفه‌دار نمایشگاه با بیان اینکه تاکنون در 250 نمایشگاه فرهنگی شرکت کردم گفت: به عقیده من این دوره از دوره‌های قبلی قوی‌تر بود اما ضعف هماهنگی باعث شد اطلاع‌رسانی خوبی صورت نگیرد.

علی ابوالفتحی عنوان کرد: هرچند اطلاع‌رسانی ضعیف بوده اما تاکنون استقبال خوبی از نمایشگاه صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه به عقیده بنده هماهنگی ادارات رضایت‌بخش نبود اما نسبت به قبل بهتر شده، اضافه کرد: صدا و سیما باید در خصوص امور قرآنی و مؤلفان مربوط به آن تخصصی‌تر عمل کرده و به معرفی فعالان این حوزه بپردازد.

این غرفه‌دار معتقد است: واگذار کردن امور قرآنی و برگزاری نمایشگاه‌ها به مردم می‌تواند تأثیر بسزایی بر جذب عموم مردم داشته باشد.

رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار سپهرغرب گفت: ششمین نمایشگاه قرآن و عترت استان همدان با شعار «قرآن، امنیت، خانواده» از 27 فروردین تا یکم اردیبهشت ماه همه‌روزه از ساعت 16 تا 22 در تالار قرآن پذیرای بازدید عموم است.

مقصود قاسمی با بیان اینکه این نمایشگاه با حضور 30 ناشر از استان‌های قم، خراسان رضوی، اصفهان، تهران و همدان برپا شده، عنوان کرد: علاوه بر این، در بخش جنبی نیز نمایشگاه پذیرای عموم مردم است.

وی افزود: برگزاری کارگاه آموزش فنون تخصصی تلاوت قرآن کریم، برگزاری محفل انس با قرآن کریم با حضور قاریان ممتاز بین‌المللی، برپایی کرسی‌های تلاوت اذانگاهی با حضور قاریان ممتاز کشوری و استانی و برگزاری مسابقات حضوری ویژه کودکان، نوجوانان و بزرگسالان ازجمله برنامه‌های جنبی ششمین نمایشگاه قرآن و عترت همدان است.

رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه همچنین بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در ایام برگزاری نمایشگاه، کارگاه تصحیح قرائت نماز برای بازدیدکنندگان ایجاد شده، خاطرنشان کرد: برنامه‌های دیگری مانند تجلیل از پیشکسوتان و هنرمندان قرآنی، اجرای گروه تواشیح، برگزاری کارگاه طب قرآنی، برگزاری کارگاه تدبر در قرآن کریم و برگزاری کارگاه صداسازی در این دوره از نمایشگاه اجرا خواهد شد.

قاسمی حضور پژوهشگران دینی و قرآنی، در کنار هنرمندان را از دیگر ویژگی‌های نمایشگاه این دوره دانست و مطرح کرد: در این بخش از نمایشگاه هم قرآن کتابت‌شده دست‌نویس هنرمندان خوشنویس برای اهدا به عتبات عالیات رونمایی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری جشن‌های قرآنی و کرسی حفظ ویژه کودکان، برپایی نمایشگاه آثار هنری نماز، برپایی غرفه‌های پاسخگویی به شبهات اعتقادی و دینی، مشاوره خانواده و جمعیت، ازدواج آسان و غرفه عفاف و حجاب و ترویج پوشش ایرانی اسلامی از دیگر بخش‌های این نمایشگاه است.

رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه متأسفانه به‌دلیل مشارکت پایین دستگاه‌های متولی حوزه قرآن اطلاع‌رسانی خوبی در خصوص برگزاری این نمایشگاه وجود ندارد، عنوان کرد: دسترسی عموم به این نمایشگاه، نبود امکانات حمل ونقل شهری، عدم همکاری سازمان اتوبوسرانی، همزمانی این نمایشگاه با شب‌های قدر، عدم اختصاص منابع اعتباری برای برگزاری نمایشگاه و بیلبورد‌های شهری باعث به‌وجود آمدن برخی چالش‌ها شده است.

حال با توجه به آنچه گفته شد نمایشگاه قرآن و عترت فرصتی است تا قرآن را در حد توان خود از مهجوریت خارج کنیم، استقبال خوب مردم حاکی از این است که خواهان برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی هستند و لازم است مسئولان مربوطه به این نکته توجه کنند.

ضعف اطلاع‌رسانی و نبود امکانات حمل و نقل شهری از نقاط ضعف این نمایشگاه بود که لازم است برای برگزاری هرچه بهتر این نمایشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

 

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/68113