میرجلالالدین کزازی، شاعر، نویسنده، مترجم، شاهنامهپژوه و چهره ماندگار ادبیات اظهار کرد: پرداختن به ادبیات حماسی، بازنویسی و به روی صحنه آوردنش از کارهای دشواری است که کمتر کارگردان و نمایشنامهنویسی به آن روی میآورد؛ چون انتظار این است تا چنین اتفاقی به بهترین شکل ممکن رخ دهد. وی درباره ساخت تئاتر «هفتخوان اسفندیار» بیان کرد: پرداختن به هر شیوهای بهویژه در هنرهای نمایشی، بازی با آتش است. آن کسی که به شاهنامه میپردازد اگر توانایی، آگاهی و بنمایه بسنده را برای چنین کار دشوار و باریکی نداشته باشد، ارج و عِرض خود را از میان خواهد برد. این شاهنامهپژوه ادامه داد: به شاهنامه هیچ گزندی نمیرسد، چون شاهنامه در فرازنایی است که هیچکس نمیتواند به آن آسیب برساند. آن کسی که به چنین کاری دست زده است، آسیب میبیند. کزازی گفت: کسی که با آتش بازی میکند، باید دم به دم به پروا باشد و آگاهانه رفتار کند؛ زیرا اگر دمی پروا را از دست بدهد، آن آتش میتواند زندگیاش را بسوزاند. این مترجم و چهره ماندگار ادبیات با اشاره به اینکه شاهنامه فرهنگساز، منشپرداز و روزگارآفرین است و باید از چنین ویژگیهایی در تئاتر امروز نهایت بهره را برد، افزود: ابزارها و رفتارهای گذشته پاسخگوی نیاز امروز نیست و نمیتوان صرف هنرهایی چون داستانگویی، نقالی و پردهخوانی، شاهنامه را به ایرانیان و جهانیان شناساند و باید با روشهای نوین شاهنامه را به مخاطب امروز معرفی کرد تا یادگار گذشتگان را پاسداری کنیم. نمایش موزیکال «هفتخان اسفندیار» به کارگردانی حسین پارسایی و نویسندگی محمدرضا کوهستانی برداشتی آزاد از داستان حماسی حکیم ابوالقاسم فردوسی بوده که در تالار وحدت به روی صحنه رفته است.
|