کد خبر : 69036
تاریخ : 1402/2/24
گروه خبری : زیست بوم

محیط‌زیست و دادگستری همدان تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

سیده‌مریم محمدی ابراز کرد: نظر به همگانی بودن وظیفه صیانت از حقوق شهروندی و محافظت از محیط‌زیست، برای بسط و گسترش همکاری‌های علمی، آموزشی، پژوهشی، اجرایی و همچنین پیشگیری و جلوگیری از جرائم زیست‌محیطی و استفاده از ظرفیت و توانمندی‌های طرفین، این تفاهم‌نامه با توجه به سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر فرزانه انقلاب پیرامون حفاظت و صیانت از محیط‌زیست و انفال با استفاده حداکثری از خدمات عمومی رایگان مجازات‌های جایگزین حبس، منعقد شد.

محمدی افزود: هدف از انعقاد این تفاهم‌نامه فرهنگ‌سازی صیانت و حفاظت از محیط‌زیست به‌منظور پیشگیری از تخریب انفال در بین اقشار مختلف مردم، ایجاد زمینه لازم برای تحقق اصول مرتبط از فصل سوم، اصل هشتم و پنجاهم قانون اساسی مبنی بر صیانت از محیط‌زیست از طریق هم‌اندیشی و همکاری با بهره‌گیری از ظرفیت و امکانات طرفین است.

وی همگام شدن با سیاست‌های کلی محیط‌زیست و برنامه‌های این حوزه از طریق پیگیری امور مربوط به رعایت حقوق در قلمرو محیط‌زیست و برخورد با معضلات محیط‌زیستی، استفاده از ظرفیت خدمات عمومی رایگان جایگزین حبس زندانیان با هدف کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و پاک‌سازی محیط‌زیست استان توسط زندانیان را از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه برشمرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان گفت: به‌منظور حُسن اجرای این تفاهم‌نامه کمیته‌ای متشکل از نمایندگان ثابت و تام‌الاختیار محیط‌زیست و معاونت پیشگیری دادگستری همدان در این اداره کل تشکیل می‌شود که این کمیته مسئولیت برنامه‌ریزی، پیگیری و نظارت بر اقدامات مشترک و سایر موارد را برعهده دارد.

معاون قضائی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان نیز ابراز کرد: پیرو تأکید رئیس کل دادگستری مبنی بر استفاده حداکثری از مجازات‌های جایگزین حبس، مقرر شد فرآیند اجرای این کار مهیا و تسهیل شود.

عباس نجفی افزود: کمیته و کارگاهی در این راستا تشکیل و 9 فرم با هدف استفاده از ظرفیت قانونی برای ارائه خدمات عمومی جایگزین حبس تهیه شد.

وی ادامه داد: این فرم‌ها با چهار نمونه رأی طبق قوانین و قرارداد در اختیار قضات محاکم و دادسراها قرار گرفته است که شامل معرفی فرد به دستگاه مربوطه، نحوه فعالیت، کیفیت کار، حضور و غیاب و امثالهم است.

  لینک
https://sepehrnewspaper.com/Press/ShowNews/69036